شناسهٔ خبر: 54336377 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

شوآف سگی روی آوار متروپل

روزنامه جوان

کـمـک بـه حادثه‌دیدگان متروپل موجب شد افراد زیادی سر صحنه برای امداد حاضر باشند. در این میان عده‌ای هم با سگ‌های خود دنبال فالوور در شبکه‌های اجتماعی بودند، اقدامی که با انتقاد جدی نیرو‌های هلال احمر مواجه شد. به گفته رئیس اداره آموزش و نگهداری سگ‌های تجسس هلال احمر، سگ‌های خانگی مانع فعالیت به‌موقع تیم‌های هلال‌احمر و از دست‌رفتن زمان طلایی امدادرسانی شدند.

صاحب‌خبر -

کـمـک بـه حادثه‌دیدگان متروپل موجب شد افراد زیادی سر صحنه برای امداد حاضر باشند. در این میان عده‌ای هم با سگ‌های خود دنبال فالوور در شبکه‌های اجتماعی بودند، اقدامی که با انتقاد جدی نیرو‌های هلال احمر مواجه شد. به گفته رئیس اداره آموزش و نگهداری سگ‌های تجسس هلال احمر، سگ‌های خانگی مانع فعالیت به‌موقع تیم‌های هلال‌احمر و از دست‌رفتن زمان طلایی امدادرسانی شدند.

با سقوط دردناک بخشی از برج‌های دوقلوی متروپل آبادان، مردم حتی از دیگر شهر‌ها برای امدادرسانی راهی منطقه شدند. تمامی تصاویر منتشر‌شده نشان می‌دهد که مردم از هیچ نوع کمکی دریغ نکردند. از کمک در آواربرداری گرفته تا توزیع مواد غذایی میان امدادگران جزو اقدامات مردم در کنار متروپل بود.
هوچی‌گری در شبکه‌های اجتماعی
در زمان آواربرداری، تعداد قابل‌توجهی از سگ‌هایی که حتی روی سنگ‌ها و نخاله‌ها نمی‌توانستند درست راه بروند، آمده‌بودند تا به بهانه امداد برای صاحب خود فالوور جمع کنند. عده‌ای هم برای شهرت دنبال سلفی گرفتن با آوار‌ها بودند. صاحبان برخی سگ‌های خانگی هم به زور سگ خود را روی آوار می‌گذاشتند و سگ‌شان را تبلیغ می‌کردند.
بعد از حادثه متروپل یکی از فعالان توییتر که مواضع ضد انقلاب زیادی هم دارد، نوشت: «به گفته شاهدان عینی، مردم آبادان سگ‌های خود را برای کمک به محل فاجعه برج دوقلو متروپل آورده و در اختیار نیرو‌های امدادی قرار داده‌اند، همان سگ‌هایی که به حکم اسلام حق حیات ندارند.»
برخی افراد با لایک کردن این توییت نشان دادند که درک درستی نه از امداد و نه از اسلام دارند. تعداد قابل‌توجهی از کاربران هم با انتقاد از این نوشته پاسخ دادند. از جمله یکی از کاربران نوشت: اسلام کجا حکم به سلب حیات سگ داده‌است و این همه روایت و حدیث درباره خوش رفتاری با حیوانات از جمله سگ برای چیست؟
یک فوتبالیست مشهور هم با استقبال از عملکرد این سگ‌های خانگی نوشت: «تا دیروز نجس بودین، ولی شما‌ها از خیلیا تمیزتر و با‌معرفت‌ترین.» کاربران زیادی هم در پاسخ به این سلبریتی به احکام دقیق اسلام در خصوص نجاست سگ و نحوه علمی نگهداری از این حیوان اشاره کردند تا به اشتباه خود پی ببرد.
آموزش‌ها به تنهایی مجوزی برای شرکت در عملیات‌ها نیستند
متروپل وسیله‌ای شد تا سگ‌های خانگی و صاحبانشان عکس‌های یادگاری‌شان را بگیرند و بروند. حال آنکه فاجعه ریزش متروپل تیم‌های سگ‌های نجات اهواز، اصفهان، فارس و کرمانشاه را راهی آبادان کرد. سگ‌هایی که در کنار مربیان‌شان کاور به تن آماده عملیات شدند. سگ‌های کار کشته‌ای که قبل از این هم حوادث بسیاری به چشم دیده و روی آوار‌های زیادی به دنبال ردی از زندگی بودند.
مسئول سگ‌های زنده‌یاب اصفهان در این خصوص به پایگاه خبری هلال احمر گفت: سگ خانگی باهوش، فاکتور لازم و کافی نیست برای اینکه وارد عملیات‌های بحرانی شود. اینکه صرفاً سگی به حرف صاحبش گوش می‌دهد به معنای زنده‌یاب بودنش نیست. آموزش‌ها به تنهایی مجوزی برای شرکت در عملیات‌ها نیستند. سگ‌های امدادی بعد از آموزش وارد مرحله مانور‌ها می‌شوند. این سگ‌ها در مانور‌های فرضی شرکت می‌کنند تا تجربه‌اندوزی کنند. بعد از این مراحل این سگ‌ها می‌توانند وارد عملیات شوند.
۸ تیم از سگ‌های امدادی مشغول به کار هستند
رئیس اداره آموزش و نگهداری سگ‌های تجسس هلال احمر روز گذشته در گفتگو با ایرنا حضور افرادی غیر از تیم هلال‌احمر با سگ‌هایشان را برای جست‌وجو در روند امدادرسانی بسیار مخرب اعلام کرد و گفت: در حالی این افراد با سگ‌هایشان که آموزش‌های جست‌وجو را ندیده بودند، در محل آواربرداری حضور پیدا می‌کردند که مانع فعالیت به‌موقع تیم‌های هلال‌احمر و از دست‌رفتن زمان طلایی امدادرسانی شدند. فقط دو ساعت پس از وقوع حادثه دو تیم آنست (آموزش نگهداری سگ‌های تجسس) از اهواز به محل حادثه منتقل شدند و جست‌وجو‌ها آغاز شد.
نادر گل محمدی درباره نحوه آموزش سگ‌های آنست هلال‌احمر گفت: این سگ‌ها که از نژاد ژرمن شپرد هستند، از پنج ماهگی هر روز آموزش می‌بینند. این سگ‌ها بسیار باهوش و حس بویایی به‌شدت قوی دارند و با شرایط آب‌وهوایی ایران سازگار هستند. این حیوانات از نظر جسمی قوی و برای جست‌وجو در عملیات مناسب هستند.
وی با بیان اینکه هر تیم شامل یک سگ به همراه مربی‌اش می‌شود، گفت: در روز نخست چهار نفر به کمک سگ‌ها و سه نفر با دستگاه‌ها زنده‌یابی از زیر آوار نجات پیدا کردند. در حال حاضر نیز هشت تیم از استان‌های همجوار در منطقه حضور دارند؛ تیم سگ‌های آنست کرمان هم در حال آماده‌باش هستند تا در صورت نیاز به منطقه اعزام شوند.
گفتنی است یکی از ویژگی‌های مهم مربیان سگ‌های امدادی شناخت نوع آوار است. آوار‌ها انواع متفاوتی دارد. به عنوان مثال در زلزله بم نوع آواربرداری به آوار کیکی معروف بود و آوار متروپل بتنی است. مربی‌های آنست سال‌های آموزش شناخت نوع آوار‌ها را دیده‌اند و می‌دانند چگونه در آوار‌های مختلف و برای نجات افراد گرفتار در آوار تونل بزنند و از سگ‌ها استفاده کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما