شناسهٔ خبر: 54335800 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

عبــور سکه از مــرز15,000,000 تــومان

اشاره: سال 97 که ترامپ از برجام خارج شد بازار سکه و طلا دچار تلاطم شد و قیمت دلار به 34 هزار تومان رسید و قیمت سکه هم از مرز 16 میلیون تومان گذشت. اما با تدابیر بانک مرکزی قیمت دلار و سکه روند نزولی پیدا کردند. هنگامی‌که دولت روحانی 6 دور مذاکرات برجامی را انجام داد قیمت دلار تا 20 هزار تومان کاهش یافت و قیمت سکه نیز تا 10 میلیون تومان کاهش یافت. اما در هفته‌های اخیر به دلایل سیاسی و اقتصادی قیمت دلار و سکه دوباره روند صعودی پیداکرده‌اند. روز گذشته قیمت دلار در صرافی ملی روندی افزایشی داشت. قیمت یک گرم طلا نیز در کانال یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تومان پیش‌ رفت و سکه وارد کانال ۱۵ میلیون تومان شد. نرخ دلار در صرافی‌ها با ۱۰۰ تومان افزایش نسبت به‌روز یکشنبه با قیمت ۲۵ هزار و ۸۷۲ تومان برای خرید ثبت شد. قیمت دلار در بازار آزاد در کانال 30 هزار تومان است. کارشناسان معتقدند قیمت‌ها در بازار طلا و سکه به متغیرهای متعددی ازجمله قیمت دلار و موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، تحرکات و ناآرامی‌ها در منطقه و عدم احیای برجام وابسته است. اکنون با آزادسازی قیمت‌ها قیمت دلار افزایش‌یافته و بازار سیگنال مثبتی از توافق برجام و جنگ اکراین دریافت نمی‌کند به همین دلیل سرمایه‌گذاری در خرید امن طلا که ریسک کمتری دارد، افزایش قیمت یافته است.

صاحب‌خبر -

افزایش قیمت دلار
کانون صرافان دلار را ۲۵ هزار و ۸۷۲ تومان برای خرید و ٢۶ هزار و ۵۷ تومان برای فروش قیمت‌گذاری کرده است. این کانون روز گذشته، قیمت دلار را ۲۵ هزار و ۷۷۳ تومان برای خرید و ۲۶ هزار و ۳۸ تومان برای فروش اعلام کرده بود که در معاملات دیروز افزایش قیمتی در حدود ۱۰۰ تومان را در قیمت خرید این اسکناس نشان می‌دهد.

صعود بازار سکه
دیروز، تحت تأثیر نوسانات بازار ارز، افزایش قیمت انواع سکه و حباب سکه را در بازار شاهد بودیم. در چنین شرایطی سکه امامی، نیم‌سکه، ربع‌سکه و سکه گرمی به ترتیب با ۱۸۰، ۲۰۰، ۱۶۰ و ۵۰ هزار تومان افزایش یافت. این افزایش قیمت سبب ورود سکه امامی و سکه گرمی به کانال جدید شد.
قیمت اونس جهانی در اولین روز معاملاتی خود با اندکی نوسان با نرخ ۱۸۵۴ دلار و ۵۱ ثبت‌شده است. اما بازار طلا و سکه برخلاف روند کاهشی قیمت اونس جهانی در مقایسه با صبح دیروز و تحت تأثیر صعود قیمت دلار در بازار ارز، افزایش قیمت انواع سکه را تجربه کرد. این افزایش قیمت سبب شد تا سکه امامی وارد کانال ۱۵ میلیون تومان و سکه گرمی وارد کانال ۳ میلیون تومان شود. همچنین هم گام با افزایش قیمت سکه حباب آن نیز به دلیل وجود تقاضا در بازار، افزایش شدیدی داشته؛ به‌گونه‌ای که حباب سکه گرمی ۳ میلیونی، به یک‌میلیون و ۳۴۰ هزارتومان رسیده است.
به این ترتیب سکه امامی ۱۵ میلیون و ۱۳۳ هزارتومان قیمت خورده است. این سکه روز معاملاتی گذشته با قیمت ١۴ میلیون و ۸۵۱ هزارتومان معامله می‌شد که افزایش قیمتی در حدود ۱۸۰ هزار تومان را نشان می‌دهد.
همچنین نیم‌سکه با قیمت ٨ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان معامله ‌شد که نسبت به قیمت روز معاملاتی گذشته معادل ۸ میلیون و ۱۴۵ هزار تومان افزایش قیمتی نزدیک به ۲۰۰ هزار تومان داشته است.
ربع‌سکه با قیمت ۵ میلیون و ۳۵۰ هزارتومان ثبت‌شده که در مقایسه با قیمت آن در روز معاملاتی گذشته معادل ۵ میلیون و ۱۷۲ هزار تومان، نزدیک به ۱۶۰ هزار تومان افزایش قیمت را نشان می‌دهد.  هر سکه گرمی نیز معادل ۳ میلیون تومان ثبت شد که تغییر قیمت ۵۰ هزارتومانی را نسبت به نرخ روز گذشته معادل ۲ میلیون ۹۵۲ هزار تومان نشان می‌دهد.

افزایش حباب سکه
هر سکه امامی یک‌میلیون و ۶۵۴ هزارتومان، نیم‌سکه، یک‌میلیون و ۶۱۲ هزار تومان، ربع‌سکه، یک‌میلیون و ۹۷۹ هزار تومان و هر سکه یک گرمی، یک‌میلیون و ۳۴۰ هزار تومان حباب دارد.

سکه رکوردشکنی کرد
 محمد کشتی آرای، نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با وضعیت بازار طلا و سکه به اقتصاد آنلاین گفت: دیروز بعد از تعطیلی دوروزه بازارهای جهانی، اونس با افزایشی اندک در حدود ۳ تا ۴ دلار به ۱۸۵۵ هزار دلار رسید. از سوی دیگر نیز از ابتدای هفته شاهد افزایش قیمت ارز در بازار بودیم که به افزایش قیمت طلا و سکه منجر شد. به طوری که قیمت طلا و سکه به بالاترین رکورد خود در یک سال اخیر رسید. با توجه به وجود تقاضا در بازار و افزایش حجم معاملات حباب سکه نیز افزایش‌یافته است. وی در پایان اشاره کرد: ازآنجایی‌که قیمت‌ها در بازار طلا و سکه به متغیرهای متعددی ازجمله موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و مسائلی از این قبیل وابسته است که بر بازار ارز تأثیر می‌گذارند و انعکاس آن در بازار طلا و سکه مشاهده می‌شود، روند قیمت‌‌ها قابل پیش‌بینی نیست.

روند صعودی طلا در بلندمدت
برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با تجارت نیوز گفت: به نظر می‌رسد انس جهانی تا پایان سال جاری میلادی و حتی ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۲۳ رو به رشد بماند. او اظهار کرد: احتمالاً دلار نیز در بلندمدت به روند صعودی خود ادامه دهد. بنابراین برای سکه و طلا در بازار داخلی نیز مسیر مشابهی پیش‌بینی می‌شود. حتی ممکن است این فلزات گران‌بها نسبت به دلار نیز افزایش قیمت بیشتری را تجربه کنند. حق‌شناس افزود: طلا و سکه ممکن است در کوتاه مدت نوساناتی را تجربه کنند، ولی به‌طورکلی همان‌طور که اشاره شد در بلندمدت صعود قیمت دارند. پیش از این نیز جواد فلاحی، دگر کارشناس بازارهای مالی در مورد مهم‌ترین عواملی که می‌تواند طلا و سکه را وارد کانال بعدی کند گفته بود: ابهاماتی که در حال حاضر برای برجام وجود دارد و تحرکاتی که در منطقه صورت می‌گیرد مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند روی قیمت طلا و سکه مؤثر باشد.

وابستگی قیمت دلار به برجام
حق‌شناس در مورد قیمت دلار نیز گفت: من فکر می‌کنم قیمت دلار تا پایان سال صعودی است و سقف‌های جدیدی را ممکن است ببیند.
علی طباطبایی، یک کارشناس بازارهای مالی دیگر نیز در گفتگو با تجارت نیوز بیان کرده بود: دلار تا دو ماه آینده به موضوع برجام بستگی دارد. من فکر نمی‌کنم اگر توافق صورت بگیرد دلار حد فاصل بین ۲۵ تا ۲۸ هزار تومان را از دست بدهد.
طباطبایی ادامه داد: اما اگر توافق اتفاق نیفتد، احتمال دارد که قیمت این ارز دچار نوسان شود. مگر اینکه دولت بتواند با برخی از اقدامات و اصلاحات این روند را مهار کند. این کارشناس گفت: احتمال توافق بالا است، اما درواقع تکلیف آن در تیر مشخص می‌شود.

پیش‌بینی بورس
معاملات بورس دیروز با رشد بیش از سه هزار واحدی به محدوده یک‌میلیون و ۵۳۷ هزار واحدی رسید. کارشناسان عقیده دارند که روند بازار سرمایه در بلندمدت صعودی خواهد بود. مریم محبی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت نیوز می‌گوید: بورس ایران در یک حالت پوست‌اندازی قرار دارد. همه اهالی بازار سرمایه عقیده دارند که بورس ارزنده است ولی رشد نمی‌کند و علت این موضوع نیز ترس سهامداران است.
وی ادامه می‌دهد: برای مثال قوانین ضد و نقیضی که به سمت بورس مخابره می‌شود، اثر خود را به عنوان ترس روی اذهان بازار سرمایه می‌گذارد. درنتیجه متأسفانه شاهد خروج پول، هرچند کم از تالار شیشه‌ای هستیم. تا زمانی که اعتماد و روند عرضه و تقاضا به بورس بازنگردد، بازار سرمایه می‌تواند بی‌دلیل منفی شود. تا زمانی که خبرهای غیرمنطقی، دست‌کاری و دخالت‌های دولتی را در بازار می‌بینیم این روند می‌تواند ادامه‌دار باشد.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به زیان سهامداران توضیح می‌دهد: امسال زیان سهامدارانی که خرید منطقی داشته‌اند جبران می‌شود. این بدان معناست که سهامداران اگر سهمی با وضعیت خوب را از نظر بنیادی و فنی خریده باشند، امسال می‌توانند در روندهای بازار سود کسب کنند. افرادی که صرفاً به خاطر تبلیغ کانال‌های خاص یا از طریق سیگنال فروشی، سهمی را خریدند نباید به جبران زیان خود امیدوار باشند. محبی در پاسخ به سؤال اینکه آیا بورس در بلندمدت سوددِ است، می‌گوید: قطعاً در بلندمدت بازار سوددِ و روبه رشدی خواهیم داشت. در ۱۰ سال اخیر میانگین رشد بازار سرمایه از سایر بازارها بیشتر بوده و این روال همچنان ادامه‌دار خواهد بود.

نظر شما