شناسهٔ خبر: 54331225 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

‌نتایج‌ تخصیص خودرو‌ از طریق سامانه یکپارچه‌ فردا اعلام می‌شود

مدیرکل صنایع خودرو وزارت صمت گفت: نتایج تخصیص خودرو از طریق سامانه تخصیص یکپارچه خودرو، ساعت ۹ صبح روز آینده 10 خرداد اعلام خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عبدالله توکلی لاهیجانی امروز در نشست خبری اعلام نتایج سامانه یکپارچه تخصیص خودرو اظهار داشت: پیرو مفاد نامه ریاست‌جمهوری در خصوص شفاف‌سازی عرضه خودرو، سامانه عرضه یکپارچه تخصیص خودرو آغاز به کار کرد و بر این اساس ظرف یک هفته توسط سامانه مذکور از تاریخ 27 اردیبهشت تا 3 خرداد نسبت به ثبت‌نام متقاضیان خرید خودرو  خودرو تحت نظارت سازمان حمایت اقدام شد.

وی افزود: در این سامانه چهار میلیون و ۱۵۷ هزار و ۳۵۲ نفر متقاضی خرید خودرو ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۳ میلیون و ۸۷۸ هزار و ۳۰۱ نفر در طرح عادی ثبت‌نام انجام دادند و ۲۹۷ هزار و ۵۱ نفر نیز در طرح حمایت از خانواده و جوانی ثبت نام کردند.‌

مدیرکل صنایع خودرو وزارت صمت اظهار داشت: نتایج تخصیص خودرو فردا از طریق خودروسازان و از سامانه تخصیص یکپارچه خودرو در ساعت ۹ صبح اعلام خواهد شد، تعداد خودروی تخصیصی در این دوره، 176 هزار و 911 دستگاه خودرو خواهد بود که در قالب طرح‌های مختلف است.

وی بیان داشت: سامانه یکپارچه تخصیص خودرو تحت نظارت سازمان حمایت قرار دارد و ساز و کار اجرای صحیح نظارت در اختیار سازمان‌های ناظر است بنابراین اگر فروش بیشتر از توان تولید خودروسازان انجام شود و تعهدات به موقع انجام نگیرد،  این موضوع تحت نظر سازمان حمایت قرار می گیرد.

توکلی لاهیجانی اظهار داشت: از ابتدای امسال تا سوم خرداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته تولید خودروی کامل ۱۷۵ درصد افزایش یافته است.

وی گفت: از ابتدای امسال تا سوم خرداد، تعداد ۸۳۵۸۶ خودروی کامل تولید شد در حالی که در مدت مشابه سال گذشته این میزان ۳۰۳۵۵ دستگاه بود.

وی افزود: همچنین از ابتدای امسال تا سوم خرداد تعداد خودروهای ناقص به 54 هزار دستگاه کاهش یافته که در مقایسه با مدت ماشبه سال گذشته که 139 هزار و 541 دستگاه بود کاهش 61 درصدی را نشان می‌دهد. 

توکلی لاهیجانی با بیان اینکه استراتژی ساماندهی عرضه بسیار مهم است، گفت: در آخرین عرضه یکی از خودروسازان کشور به ازای 50 هزار و 500 دستگاه خودرو 11 میلیون و 500 هزار نفر ثبت نام انجام شده بود که با ایجاد سامانه تخصیص یکپاچه خودرو به طور متوسط امکان دسترسی مصرف کنندگان به خودروها هشت برابر شده است. 

مدیرکل صنایع خودرو وزارت صمت اظهار داشت: این مسائل ما را امیدوار به حذف فرآیند قرعه‌کشی در آینده نزدیک خواهد کرد. 

وی افزود: یک برنامه پوست اندازی پلتفرمی در صنعت خودروی کشور لحاظ شده و نقشه راهی برای آن در نظر گرفته شده و براین اساس به سمت پلتفرم های جدید حرکت خواهیم کرد که افزایش تیراژ مطابق همین پلتفرم‌ها قادر به پاس کردن استانداردهای 85 گانه خواهند بود. 

توکلی لاهیجانی بیان داشت: بنابراین باید به تدریج به سمت افزایش ظرفیت و گذار از پلتفرم‌های قدیمی به جدید برویم تا خودروسازان نیز زمان برای افزایش تیراژ و ظرفیت سازی خواهند داشت و این فرآیند آغاز شده است. 

وی با اشاره به برنامه‌های سی کی دی کاری خودروسازان گفت: این مساله با توجه به افزایش داخلی سازی و عمق ساخت داخل همچنین همگرا بودن با برنامه‌های توسعه پلتفرم خودروسازان اجرایی می‌شود. 

این مقام مسئول در وزارت صمت بیان داشت: عرضه پایین خودرو تقاضای انباشته شده در سال‌های گذشته، یکی از دلایل روند صعودی قیمت‌ها در بازار است.

وی اظهار داشت: هر یک از خودروسازان کشور زیرساخت‌های لازم برای تولید تقریبا 800 تا 900 هزار دستگاه خودرو را در سال دارند و اگر به هر دلیلی کمتر از این تعداد تولید کنند، به معنای افزایش هزینه‌های سربارشان است که بر قیمت خودرو تاثیرگذار خواهد بود. 

توکلی لاهیجانی اظهار داشت: علاوه بر این با استفاده از پتانسیل بازار داخلی، همچنین بازارهای منطقه‌ای می‌توان امیدوار بود که صنعت خودرو بتواند به عنوان محرک اقتصادی عمل کند. 

وی افزود: تولید یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو یا تولید 50 درصد بیش از سال گذشته دور از ذهن نیست و برای سال 1404 نیز رسیدن به تولید 3 میلیون دستگاه خودرو می‌تواند ما را به تیراژ اقتصادی تولید برساند که مزیت رقابتی در این شرایط محقق خواهد شد. 

این مقام مسئول در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه دوره بعدی ثبت در سامانه چه زمانی آغاز می‌شود، گفت: ما یک برنامه افزایش تولید 50 درصدی داریم، لذا میزان تحقق افزایش تولید ضامن عرضه پایدار در سامانه خواهد بود، لذا با توجه به فرآیند پایدار تولید در خودروسازی‌های دولتی و خصوصی این عرضه پایدار در سامانه ادامه خواهد یافت. 

وی اظهار داشت: بنابراین در پایان خرداد ماه سال جاری باز هم عرضه بعدی خودرو را خواهیم داشت و این عرضه پایدار با توجه به محقق شدن برنامه تولید بطور مداوم انجام می‌شود ضمن اینکه تاکنون نیز میزان عرضه خودرو به بازار و تحویل خودرو به مشتریان نسبت به سال گذشته به میزان 30 درصد افزایش یافته است و بنابراین با توجه به برنامه افزایش تولید خودروسازان این عرضه ادامه خواهد داشت. 

توکلی لاهیجانی اظهار در مورد نهادهای نظارتی حاضر در مراسم تخصیص خودرو گفت: همان نهادهای قبلی و فرآیند گذشته تکرار شد. 

انتهای پیام/

نظر شما