شناسهٔ خبر: 54325898 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

دیگه چه خبر؟

صاحب‌خبر -


سفر هیأت رژیم صهیونیستی به امریکا با محوریت ایران

 خبر اول اینکه، ایال هولاتا، مشاور امنیتی رژیم صهیونیستی قصد دارد این هفته در رأس هیأتی به امریکا سفر کند تا در نشست گروه مشترک امریکا و اسرائیل در مورد ایران شرکت کند. به گزارش ایرنا از اورشلیم پست، انتظار می‌رود مقاماتی از وزارت خارجه رژیم صهیونیستی، موساد و ارتش این رژیم در این سفر همراه هولاتا باشند. این نشریه صهیونیستی بامداد یکشنبه افزود، آنها در دیدار با مقامات امریکایی درخصوص نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ششم ژانویه گفت‌وگو و تلاش خواهند کرد تا واشنگتن را به محکوم کردن ایران در این نشست متقاعد کنند.

گفت‌وگوی تلفنی بلینکن و لاپید درباره ایران
این درحالی است که آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا و یائیر لاپید همتای اسرائیلی او روز جمعه درخصوص ایران گفت‌وگوی تلفنی داشتند. ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه امریکا در بیانیه‌ای که پس از این دیدار منتشر شد گفت: وزاری خارجه امریکا و اسرائیل در مورد اقدامات مشترک برای مقابله با چالش‌های جهانی از جمله چالش‌های نشأت گرفته از ایران و نیروهای وابسته به آن گفت‌وگو کردند. وزیر خارجه رژیم صهیونیستی نیز در حساب توئیتری خود نوشت: بلینکن و من در مورد چالش‌های جهانی از جمله رسیدگی به ایران و نیروهای وابسته به آن صحبت کردیم. به گزارش ایرنا، تلاش‌های ضد ایران رژیم صهیونیستی و امریکا در حالی ادامه دارد که روزنامه امریکایی نیویورک تایمز اعلام کرده است  که رژیم صهیونیستی به ترور شهید حسن صیاد خدایی اعتراف کرده است. این رسانه روز چهارشنبه گذشته به وقت محلی در گزارشی نوشت، به گفته یک مقام اطلاعاتی که از ارتباطات میان امریکا و اسرائیل مطلع شده است، اسرائیل به مقامات امریکایی اطلاع داده که  این ترور را انجام داده است. به گزارش فارس، روزنامه «یدیعوت آحارونوت» بامداد پنجشنبه در این‌باره گزارش داد: «دستگاه نظامی اسرائیل از انتشار گزارش روزنامه نیویورک تایمز مبنی بر اینکه اسرائیل در مورد ترور حسن صیاد خدایی به امریکا اطلاع‌رسانی کرده، ابراز تعجب و غافلگیری کرد.» این روزنامه در خبری با تیتر «خشم نهادهای امنیتی [اسرائیل] از افشای اطلاعات توسط امریکا در مورد ترور مقام ارشد ایرانی در نیویورک تایمز»، در ادامه به نقل از دستگاه نظامی تل‌آویو نوشت: «این نگرانی وجود دارد که گزارش نیویورک‌تایمز منجر به هدف قرار گرفتن اشخاص اسرائیلی مهم‌تری به عنوان اهداف انتقامی شود.»


میدل ایست آی:
بایدن مثل «گوسفند» راه ترامپ را دنبال می‌کند

 خبر دیگر اینکه، وبگاه انگلیسی «میدل ایست آی» در گزارشی نوشت که وقتی صحبت از سیاست در منطقه غرب آسیا به میان می‌آید، «جو بایدن» رئیس‌جمهور امریکا به‌تدریج به یک کپی از «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق امریکا تبدیل شده است. به گزارش فارس، این رسانه غربی در توضیح این عبارت نوشت، بایدن از سیاست وعده داده خود یعنی توافق هسته‌ای با ایران دور شده و به سمت عادی‌سازی روابط میان عربستان‌سعودی با رژیم‌صهیونیستی که بخش عمده ناتمام توافق‌نامه «ابراهیم» ترامپ بود، حرکت می‌‌کند. میدل ایست آی سپس به تشابه رویکرد بایدن و ترامپ درباره توافق هسته‌ای اشاره کرد و نوشت که واضح‌ترین نشانه، اقدامی است که بایدن با پیش‌نویس توافق برای احیای مجدد توافق هسته‌ای ایران که ترامپ چهار سال پیش به‌طور یکجانبه از آن خارج شد، انجام داده است. حاصل 11ماه گفت‌وگو با دو دولت ایران این بود که ایالات‌متحده در پایان ماه مارس با آنچه سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا به‌عنوان «تعداد اندکی» از مسائل باقی‌مانده توصیف کرد، کنار رفت. این گزارش ادامه داد که به نظر می‌رسد میراث ترامپ در منطقه غرب آسیا به‌رغم تمامی جاه‌طلبی‌های وی همچنان پایدار است و با وجود آنکه بایدن حاکم فعلی عربستان‌سعودی و خود این کشور را به‌عنوان یک کشور مطرود، محکوم می‌کند اما به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور امریکا تمایل به تعامل با مطرودین دارد. او همچون «گوسفند» راه ترامپ را دنبال می‌کند.

اتحادیه اروپا بالاخره نگران آزادی دریانوردی شد

 شنیدیم که، سخنگوی اتحادیه اروپا بالاخره نسبت به مشکلات آزادی دریانوردی و تجارت آزاد در جهان ابراز نگرانی کرد. این اتحادیه که تا چند روز قبل هیچ‌گونه واکنشی به دزدی محموله نفتی ایران نشان نداده بود و حتی در زمان اقدام عجیب و غیرقانونی یونان در انتقال نفت ایران به امریکا سکوت اختیار کرده بود اکنون با اقدام متقابل و عزتمندانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مراتب نگرانی خود را اعلام کرد. اتحادیه اروپا این اقدام قانونی ایران را «غیرقابل قبول» خواند و گفت این نهاد اروپایی خواستار «شفاف‌سازی» راجع به این موضوع است. پیتر استانو، سخنگوی سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای درباره توقیف دو کشتی یونانی توسط ایران گفت: ما با نگرانی زیادی توقیف غیرقابل قبول دو کشتی یونانی توسط ایران در خلیج فارس را دنبال می‌کنیم. البته این اتحادیه نتوانست ماجرای دزدی دریایی توسط یونان را نادیده بگیرد. به همین دلیل سخنگوی این اتحادیه گفته است: «ما درباره وضعیت کشتی «پاگاسوس» که تحت توقیف یونان است، با مقامات یونان در تماس نزدیک هستیم.» این مسأله نشان داد کشورهای غربی تنها زبان قدرت را متوجه می‌شوند.

افزایش ۶۰ درصدی وصول درآمدهای نفتی ایران

 دست آخر اینکه، مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت اعلام کرد با تلاش وزارت نفت و برخلاف شایعات و گزاره‌های مطرح‌شده در فضای عمومی جامعه، وصول درآمدهای حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی، گاز طبیعی، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی در دو ماه نخست امسال افزایش خیره‌کننده‌ای نسبت به مدت مشابه پارسال داشته است. علی فروزنده تصریح کرد: مقایسه عملکرد وصول درآمدهای حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی، گاز طبیعی، فرآورده‌های نفتی، محصولات پتروشیمی در دو ماه امسال نسبت به پارسال نشان می‌دهد وصول درآمدهای ارزی در فروردین‌ماه و اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ بیش از ۶۰ درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال بوده است. مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت افزود: برای نمونه درآمدهای پتروشیمی که به سامانه نیما واریز شده در دو ماه نخست پارسال ۱.۵ میلیارد دلار بود که در دو ماه امسال به ۲ میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار رسیده است. فروزنده گفت: درآمدهای وصولی بر اساس قانون و مفاد بودجه در اختیار سازمان‌های مسئول برای مصارف گوناگون کشور قرار گرفته است.

برچسب‌ها:

نظر شما