شناسهٔ خبر: 54310336 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

عضو کمیسیون بهداشت مجلس:

رئیس کمیته جمعیت سازمان بهداشت جهانی از قانون جوانی جمعیت استقبال کرد

پروین صالحی گفت: درباره محتوای قانون جوانی جمعیت به رئیس کمیته جمعیت و تولید مثل سازمان بهداشت توضیحاتی دادیم و او از این قانون استقبال کرد.

صاحب‌خبر -

این گفته عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پس از حضور هیئت جمهوری اسلامی ایران در هفتاد و پنجمین مجمع جهانی سلامت در ژنو است.

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت آبان ماه ۱۴۰۰ به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده؛ قانونی که با موافقت مجلس، ۷ سال به صورت «آزمایشی» اجرا می‌شود.

مجلس یازدهم این قانون را با هدف «خروج ایران از بحران پیری جمعیت» در سال‌های آینده تدوین کرده؛ آقای قالیباف رئیس مجلس آبان ماه پارسال اعلام کرد با قانون جوانی جمعیت، حمایت از خانواده و مادران در سیاست‌گذاری‌های فرهنگی و اجتماعی کشور در اولویت خواهد بود.

به گفته آقای قالیباف، مجلس یازدهم تلاش می‌کند سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری باعث شود «جامعه بیش از دهه‌های اخیر دوست‌دار فرزندآوری و تشکیل خانواده باشد.»

در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت برای فرزندآوری مادران و خانواده‌ها مشوق‌ها و سیاست‌های حمایتی در نظر گرفته؛ بر اساس بخشی از این قانون، «مدت مرخصی زایمان با پرداخت تمام حقوق و فوق العاده‌های مرتبط به ۹ ماه افزایش می‌یابد.»

این مرخصی در صورت درخواست مادر، تا دو ماه در ماه‌های پایانی بارداری قابل استفاده می‌شود و برای تولد دوقلوها و چند قلوها ۱۲ ماهه است.

مجلس در قانون جوانی جمعیت هرگونه توزیع رایگان یا یارانه­‌ای اقلام مرتبط با پیشگیری از بارداری، کارگذاشتن اقلام پیشگیری و تشویق به استفاده از آنها در شبکه بهداشتی درمانی وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی را «ممنوع» کرده است.

بر اساس این قانون، ارائه داروهای جلوگیری از بارداری در داروخانه های کشور، شبکه بهداشت و کارگذاشتن اقلام پیشگیری، باید با تجویز پزشک باشد.

قانون جوانی جمعیت عقیم سازی دائم زنان و مردان، یا مواردی را که احتمال برگشت پذیری در آنها ضعیف یا بسیار دشوار باشد، ممنوع کرده که بخشی از افکار عمومی و رسانه‌ها از این بخش قانون ابراز نگرانی کردند.

خانم محمدبیگی عضو کمیسیون مشترک قانون جوانی جمعیت فروردین ماه امسال به باشگاه خبرنگاران جوان گفت «متأسفانه با سوگیری‌های سیاسی و مقاصد ضد جمعیتی اینگونه مسائل را دنبال می‌کنند. اینکه ادعا می‌کنند وسایل پیشگیری از بارداری جمع می‌شود، به هیچ عنوان درست نیست.»

او اضافه کرد «دارو‌ها و اینگونه وسایل در دسترس قرار دارد، همه جا وجود دارد و با تجویز پزشک یا مسئول مربوط قابل تهیه هست، اما صرفاً رایگان بودن آن‌ها برداشته شده که آن هم آیین‌نامه‌های خودش را دارد.»

خانم صالحی مبارکه عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در دیدار با رئیس کمیته جمعیت و تولید مثل سازمان بهداشت جهانی قرار شد که موارد قانون جوانی جمعیت را در اختیارشان بگذاریم.

نظر شما