شناسهٔ خبر: 54308208 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

فروش بیش از سه میلیون نسخه در سی و سومین نمایشگاه کتاب

احمدوند با بیان اینکه بیش از ۳۶۰ نشست در سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد، گفت: برجسته ترین ویژگی این دوره از نمایشگاه برگزاری همزمان در دو بخش حضوری و مجازی بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، یاسر احمدوند امروز یکشنبه 8 خرداد در نشست خبری سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد ضمن تسلیت حادثه آبادان و ابراز همدردی با مردم خوزستان گفت: تشکر می کنم از گروه کثیری از افراد و نهادها که در برپایی سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران با وزارت فرهنگ مشارکت همدلانه داشتند. قطعا این رویداد بزرگ بدون این همکاری مقدور نبود. از مردم عزیز فرهنگ دوست تشکر می کنم که با حضور ارزشمند و معنادارشان در مصلی تهران و مراجعه پر تکرار به درگاه فروش نمایشگاه جلوه ای از نشاط و پویایی فرهنگی و عمق تمدن را به نمایش گذاشتند.

 

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه با حمایت حضرت حق و تلاش شبانه روزی همکارانم در کمیته های مختلف سی و سومین دوره نمایشگاه کتاب برگزار شد، بیان کرد: خدا را شاکریم که این تجربه به تجربه های فرهنگی کشور اضافه شد. ویژگی هایی را برای این دوره از نمایشگاه کتاب می توان برشمرد که آن را از دوره های قبل متمایز می کند. برجسته ترین ویژگی این دوره از نمایشگاه برگزاری همزمان در فضای حضوری و مجازی بود. هنوز کشور از آسیب ناشی از کرونا رها نشده. یکی از تمهیدات لازم برای اینکه مردم به نمایشگاه دسترسی داشته باشند، این بود که در فضای مجازی هم برپا شود. استقبال از بخش مجازی نشان داد که این تدبیر موثر بوده است. بسیاری از مردم امکان سفر به تهران را نداشتند اما توانستند با مراجعه به بخش مجازی در جریان تولیدات ناشران قرار گیرند و کتاب خریداری کنند.

 

وی با بیان اینکه در این دوره از نمایشگاه 211 میلیارد و 350 میلیون تومان کتاب در بخش مجازی و حضوری به فروش رفت، عنوان کرد: این رقم بر اساس تراکنش های موجود است. قطعا قسمتی از خرید نیز با اسکناس بوده که می تواند این رقم را 15 تا 30 درصد افزایش دهد. بیش از 1200 نسخه در بخش مجازی به فروش رفت. در بخش حضوری آماری از عناوین و تعداد موجود نیست. بیش از 107 میلیارد تومان در بخش حضوری و بیش از 103 میلیارد تومان در بخش مجازی خرید صورت گرفت. بیش از سه میلیون نسخه در این دوره از نمایشگاه به فروش رفته است که رقم قابل اعتنایی است.

 

رییس سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اظهار داشت: چون آمار دقیقی از فروش و میزان قیمت کتاب ها نداریم نمی توانم بگوییم که نسبت به دوره های قبل میزان فروش چقدر بوده است. با توجه به شرایط موجود به نظرم اتفاق خوب و قابل اعتنا افتاده است. میانگین کتابی که در فضای مجازی به فروش رفته است، 85 هزار تومان است. اگر سه میلیون نسخه فروش رفته باشد می شود 250 میلیارد تومان در بخش مجازی و حضوری.

 

احمدوند اظهار داشت: باید امکان فروش را در فضای مجازی بیشتر میسر کنیم و از فضای حضوری برای نشست ها و ارتباطات فرهنگی استفاده کنیم. به همت و تلاش همکاران در مجموعه هشت سرایی که در مصلی تدارک دیدند، بیش از 360 نشست برگزار شد که معمولا نشست ها خوب، گرم و قابل اعتنا بود. موضوعات و میهمانان نشست ها قابل اعتنا بودند. بسیاری از این نشست ها برای رسانه ها قابل فراوری است. از دوستان خواستم نشست های دوره های قبل نمایشگاه را برای استفاده رسانه ها بازتولید کنند.

 

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه به موضوع مشاوره کتاب را از دیگر ویژگی های این دوره از نمایشگاه کتاب دانست و افزود: در چندین مجموعه و غرفه کارشناسان کتاب حضور داشتند تا پاسخگوی مردم در خصوص کتاب و کتاب های مورد علاقه آنها باشند. این غرفه ها مورد استقبال واقع شد و مردم سوالات بسیاری را از کارشناسان پرسیدند.

 

رییس سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با بیان اینکه در بخش بین الملل نمایشگاه میهمانان ارزشمندی حضور داشتند، گفت: بیش از 60 نفر از میهمانان از کشورهای مختلف به دعوت نمایشگاه حاضر شدند. عناصر فرهنگی و علاقه مند به کتاب در نمایشگاه حضور داشتند و میهمانانی که در نمایشگاه حاضر بودند جزو موثران عرصه فرهنگ و کتاب در کشور خود بودند.

 

پایان پیام/31

نظر شما