شناسهٔ خبر: 54304098 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مرکز رسیدگی به امور مساجد | لینک خبر

گزارش

روایتی از «جهاد مسجدی ها»

امام جماعت بین دو نماز کلیپی پخش می‌کند و دستاوردها و موفقیت های انقلاب اسلامی را برای مردم بازگو می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، رسانه های غربی یا بهتر بگوییم رسانه های دشمن در ۴۰ سال اخیر از هیچ تلاشی برای تخریب انقلاب اسلامی ما دریغ نکرده اند. در بسیاری از موارد به خصوص در سال های اخیر شاهد بودیم که هدف آنها تنها انقلاب و حاکمیت نبوده و قلب و مغز مردم ایران را نشانه رفته اند. از تبلیغ برای نزدن واکسن کرونا و شرکت نکردن در انتخابات تا تخریب علمای دین و گفتگو با تروریست ها که خون مردم را در رژه سپاه ریختند. اینها کارهایی است که آنها هر روز و هر ثانیه برای سیاه کردن باورهای مردم انجام می دهند! اگر قرار باشد آمار بگیریم که در روز چند پیام با این مضامین به سمت باورِ مردم شلیک می شود قطعاً به عددی بزرگ خواهیم رسید. در این فضا و با این حجم از هجوم رسانه ایِ دشمن، کلید واژه «تبیین» می تواند نقشه های آنها را نقش بر آب کند. کافیست چند جمله از بیانات رهبر انقلاب را بخوانیم تا اهمیت «تبیین» برای مان روشن شود.

ایشان می‌فرمایند: «بنده همیشه میگویم: شما روایت کنید حقایق جامعه‌ی خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را. شما اگر روایت نکنید، دشمن روایت میکند؛ شما اگر انقلاب را روایت نکنید، دشمن روایت میکند؛ شما اگر حادثه‌ی دفاع مقدّس را روایت نکنید، دشمن روایت میکند، هر جور دلش میخواهد؛ توجیه میکند، دروغ میگوید [آن هم]۱۸۰ درجه خلاف واقع؛ جای ظالم و مظلوم را عوض میکند. شما اگر حادثه‌ی تسخیر لانه‌ی جاسوسی را روایت نکنید -که متأسّفانه نکردیم- دشمن روایت میکند و کرده؛ دشمن روایت کرده، با روایتهای دروغ..» ۱۴۰۰/۰۹/۲۱

اشاره مستقیم رهبر انقلاب در این بیانات به وظیفه همگانی روایتگری است. این جملات را کسی می گوید که خط و مشی روشنگری او از سال‌های قبل از انقلاب تاکنون بر محور اسلام و انقلاب اسلامی بوده و مجاهدتش هنوز هم ادامه دارد.

از نظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نهضت تبیین و روشنگری چیزی نیست که تعطیل‌بردار باشد یا از انسان مسلمان مبارز ساقط شود. تمام زندگی و حیات مسلمان مبارز، روشنگری و تبیین برای نیل حق و حقیقت است و ایشان خود اوّلین عامل به این سیره بوده‌اند: «یکی از کارهای مهم نخبگان و خواص، تبیین است ... در جنگ صفین یکی از کارهای مهم جناب عمار یاسر تبیین حقیقت بود؛ چون آن جناح مقابل که جناح معاویه بود، تبلیغات گوناگونی داشتند. همینی که حالا امروز به آن جنگ روانی می‌گویند ... شبهه‌افکنی می‌کردند، سوءظن را وارد می‌کردند ... این کسی که از این طرف، خودش را موظف دانسته بود که در مقابل این جنگ روانی بایستد و مقاومت کند، جناب عمار یاسر بود ... از این طرف جبهه، به آن طرف جبهه و صفوف خودی می‌رفت و همین‌طور این گروه‌هایی را که -به تعبیرِ امروز، گردان‌ها یا تیپ‌های جدا جدای از هم- بودند، به هر کدام می‌رسید، در مقابل آن‌ها می‌ایستاد و مبالغی برای آن‌ها صحبت می‌کرد؛ حقایقی را برای آن‌ها روشن می‌کرد و تأثیر می‌گذاشت ... صحبت می‌کرد، تبیین می‌کرد.» ۱۳۸۸/۵/۵

اما روحانیت و ائمه جماعت در این جهاد کجا ایستاده است؟

این جهاد برای روحانیت از سال ها پیش آغاز شد! از آنها که عاشورا را روایت کردند تا سیدجمال‌الدین و کوچک جنگلی، از شیخ فضل الله تا امام خمینی(ره) و امام خامنه ای(مدظله العالی)! آن زمان که تنها تریبون روحانیت در «جهاد تبیین» سنگر مسجد بود، امام خمینی(ره) «انقلاب سفید» شاه را بر منبر همین مساجد به چالش کشید. درست همان زمانی که «کاپیتولاسیون» واژه‌ای غریب برای مردم ما بود، امام راحل(ره) تبعات این جنایت را طوری تبیین نمودند که صدایش به دورترین نقاط ایران هم رسید. این جهاد تاکنون ادامه یافته و سردمدار و فرمانده آن، اکنون رهبر انقلاب اسلامی، آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله العالی) است. تمامی جلساتی که رهبری در این سال‌ها با مردم و مسئولین نظام داشتند، حتی تبریک‌های نوروزی، در راستای «تبیین» و برملا کردن نقشه‌های شوم دشمنان است.

 روحانیت و ائمه جماعات سالهاست در کنار رهبرشان در این جبهه می جنگند. آن زمان که دشمن تلاش می کرد شرایط کرونایی در کشور ما را یک فاجعه جلوه دهد، ائمه جماعات در مساجد تلاش های فراوانی کردند تا دشمن را غافلگیر کنند! ما تنها کشوری بودیم که در مساجدمان ماسک، گان، آبمیوه، مواد ضدعفونی کننده، سبد کالا و مهمتر از همه «وحدت» داشتیم. روایت این فداکاری ها توسط مسجدی ها در فضای مجازی بخشی از «جهاد تبیین» بود که سالها پیش در سنگر مسجد آغاز شده بود. روایتی که «روایت ظفر» ما شد!

 سیل خوزستان را فرا گرفته بود و روحانیون در قالب گروه‌های جهادی در شرجی خوزستان به مردم کمک می‌کردند. یکی انجیرستان را نجات می داد و دیگری خانه های زیر گل لای را تمیز می کرد. یکی برای بچه ها برنامه های فرهنگی داشت و دیگری پیرمردی را بر دوش گرفته و از آب رد می‌کرد. آنجا که «صدای آمریکا» بلند فریاد افتراق افکنی میزد، کیسه های شن یکی یکی به دست روحانیون و گروه های جهادی آب را مهار می کرد. امام جماعتی در حین کار صدای وکلای داخلیِ غرب را می‌خواباند.

 :پیام حجت الاسلام سید کمیل موسوی در فضای مجازی «شما کنار ‏شومینه نشستین و حرف می‌زنین یه عده تا چکمه توی گِل دارن، بیل می‌زنن. همونایی که شما  به ‏بهونه‌های مختلف مورد تخریب قرارشون میدین و بهشون حمله می‌کنین؛ برای این‌که این تناقض از ‏بین بره و این مشکل حل شه این بچه‌ها برای شما یک پیام دارن: اول بیل بزن و بعدا حرف بزن.»  ‏

حجت الاسلام محمد صدارت: «وقتی برای ارزیابی وضعیت روستاهای پلدختر به این روستاها رفتیم با یک بحران مواجه شدیم و دیدیم مردم منطقه اصلا حال و روز خوشی ندارند، چراکه باغات منطقه که قطب تولید انجیر سیاه بودند، به خاطر سیل در گل و لای مدفون شده بودند. بعضی ها از سر ناامیدی شروع کرده بودند به قطع درخت هایشان و عملا از انجیرستان قطع امید کرده بودند، ما همان موقع تصمیم گرفتیم این باغ ها را که تنها منبع در آمد مردم روستاهای منطقه بودند احیا کنیم.»

در سرپل ذهاب زلزله خانه ها را ویران کرده، آوار ناامیدی از آوار سنگ و سیمان سنگین تر شده است. امام جماعتی در همان روزهای اول خود را به سرپل ذهاب می رساند. هر کاری از دستش بر می‌آید انجام می‌دهد. رسانه دشمن اما در این میان داستان شیعه و سنی را روایت می‌کند. از هر اتفاقی یک جنگ سختِ رسانه‌ای بیرون می آید. اما امام جماعت ما تا همین چند ماه پیش در سرپل ذهاب بود.

 روزی کتابی در ترویج «سبک زندگی اسلامی» می‌نویسد، روزی هم اهمیت «جوانی جمعیت» را تبیین می کند.  دشمن اما هنوز تلاش می کند زلزله را پای حکومت بیندازد!

حجت‌الاسلام سیدحسین موسوی، امام جماعت مسجد موسی‌ابن جعفر_(ع) و مسئول هیأت یا مهدی(عج) واوان اسلامشهر فارس با اشاره به اینکه پویش «کتابخوانی مثبت ٣» از اواخر آبان‌ماه با رویکرد ترویج فرزندآوری در کشور با هدیه  ۱۰۰ جایزه یک میلیون تومانی و یک واحد مسکونی در استان تهران راه‌اندازی شد، گفت: رهبر انقلاب اسلامی از سال ۹۱ دغدغه جمعیت و فرزندآوری را مطرح کردند، اما کسی به این ندا لبیک نگفت. ایشان حدود ۵۰ بار در طول این ۹ سال از آینده‌ای دهشتناک در مورد جمعیت صحبت کرده‌اند و در این زمینه هیچ بشارتی نداده‌اند، در حالی‌ که ایشان همیشه به آینده در عرصه‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی امیدوار بوده‌اند، متخصصان هم معتقد هستند که اگر این مسیر ادامه پیدا کند، در آینده‌ای نزدیک با بحران جمعیت روبرو خواهیم بود. این پویش مسیری برای تبلیغ و ترویج این امر است.

 دولت عوض شده و رئیس جمهور می خواهد اقداماتی را برای ریشه کن کردن «قاچاق کالاهای اساسی» انجام دهد. رسانه‌های غربی سوژه‌ای داغ پیدا کردند. سوژه بسیار مهم است چون با اقتصاد و جیب مردم سروکار دارد. به یکباره شرایط برای مردم سخت می‌شود. ناامیدی همچون تیری زهرآلود از سوی دشمن به سمت مردم ایران شلیک می شود. اما مساجد ما با این شرایط نا آشنا نیستند. امام جماعت بین دو نماز مردم را به صبوری و امیدواری می‌خواند و تبیین می‌کند که قاچاق کالا چه بر سر اقتصاد آورده است!

 اما این جنگ پایانی ندارد. آخر شب شده و گزارش‌های خبری رسانه‌های غرب به این جمع‌بندی رسیدند که این انقلاب در ۴۳ سال عمرِ خود، کاری برای مردم انجام نداده و دستاوردی نداشته است. یک گلوله دیگر به باورهای مردم شلیک می‌شود! فضای مجازی پر می‌شود از دروغ و این باور پذیری را آسان‌تر می‌کند. امام جماعت بین دو نماز کلیپی پخش می‌کند و دستاوردها و موفقیت‌های انقلاب اسلامی را برای مردم بازگو می‌کند. می‌گوید: زمانی تهران حیات خلوت غرب بود. اما امروز ام‌القرای جهان اسلام است. امروز روزی است که نفتکش‌های ما را در دوردست می دزدند، اما سپاه آنها را از این کارشان پشیمان می‌کند!

حجت الاسلام سید مهدی موسوی نیا امام جماعت مسجد جامع ابوذر: ما با تولید کلیپ و پخش آن در فضای شبستان به‌خصوص در زمانهایی که نماز جماعت برگزار می‌شود، دستاوردهای کشور عزیزمان را به نمازگزاران و اهالی معرفی می‌کنیم. معمولاً در آن جایی که رهبرِ معظم ما ورود مستقیم داشتند، ما شاهد موفقیت های چشمگیری بودیم. ولی آنجایی که برخی از مسئولین خلاف منویات مقام معظم رهبری کاری را انجام داده‌اند و یا حداقل به دستورات ایشان به طور کامل عمل نکرده‌اند و دچار ضعف اعتقادی و خودباوری شده‌اند، متوقف شده‌ایم. هدف ما در این جهاد، بازگویی دستاوردهای انقلاب اسلامی برای نمازگزاران و مردم است.

 باری مسجد بهترین سنگر برای «جهاد تبیین» است. جبهه های جنگ مجازی آنقدر زیاد شده که همه باید اسلحه به دست بگیرند. همچنان که رهبر عظیم‌الشأن انقلاب ما می‌فرمایند: «اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم رئیس فضای مجازی کشور می‌شدم». با این حال امام جماعت یک سلاح ویژه هم در این جنگ دارد. سلاحی که همان «حضور در میان مردم» است. فقط «آقای محله» می تواند هر روز رو در رو با مردم حقیقت را تبیین کند.

نظر شما