شناسهٔ خبر: 54302114 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مدارس غیر دولتی متناسب با عملکرد خود شهریه دریافت خواهند کرد

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی گفت: برای سال تحصیلی جدید متناسب با عملکرد مدارس و الگوی تعیین شهریه‌ای که به مدارس داده می‌شود، شهریه‌ تغییر پیدا می‌کند.

صاحب‌خبر -

احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی گفت: حدود ۱۸ هزار مدرسه غیر دولتی در سراسر کشور داریم. فعلا شهریه این مدارس را برای سال تحصیلی آینده اعلام نکرده ایم و برای سال تحصیلی جدید نمی‌خواهیم شهریه مدارس را به صورت درصدی بیان کنیم. متناسب با عملکرد مدارس و الگوی تعیین شهریه‌ای که به مدارس داده می‌شود، شهریه‌ تغییر پیدا می‌کند.

به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش با توجه به فعالیت های تعلیم و تربیت در مدارس، فضا و نیروی انسانی که به کار گرفته می‌شود و همچنین شاخص‌های کیفی که در سند تحول بنیادین وجود دارند؛ شهریه‌ تعیین می‌شود. فرآیند تعیین شهریه در شورای نظارت مرکزی شهر و استان طی خواهد شد و هر مدرسه متناسب با عملکرد خود شهریه متفاوتی را دریافت خواهد کرد.

او گفت: امکانات و کیفیتی که مدارس دارند با یکدیگر متفاوت است. متناسب با آن شاخص‌هایی را طراحی کرده ایم و به زودی شهریه آن‌ها را نیز اعلام خواهیم کرد. البته سال‌های گذشته نیز به همین منوال بوده است. از ۲/۵ تا ۲۷ میلیون تومان شهریه ثابت این مدارس بوده است و اگر افزایشی بود به عنوان برنامه‌های آموزشی و فوق برنامه از والدین مبلغ بیشتری گرفته می‌شد. امسال نیز روند سال‌های گذشته را به اضافه کیفیت‌بخشی و رویکرد‌های تربیتی و فرهنگی ملاک قرار داده ایم.

او گفت: در بحث کیفیت‌بخشی تنها به فکر کنکور و المپیاد‌ها نیستیم. تمامی فرآیند‌های تعلیم و تربیت که در سند تحول بنیادین نیز به آن ها اشاره شده است را مورد توجه قرار خواهیم داد.

مدارس غیر دولتی

به گفته محمود زاده طبق قانون مدارس تا سال گذشته می‌توانستند تا ۳۸ درصد شهریه علاوه بر شهریه ثابت برای فعالیت‌های فوق برنامه‌ خود پول دریافت کنند و در نتیجه ارقام مشخص است. هیچ مدرسه‌ای نمی‌تواند بیش از حد شهریه‌ دریافت کند. البته باید مراقبت کرد که برنامه‌های مدارس آموزشی، تربیتی و فرهنگی باشند.

او گفت: این که چه تعداد مدارس غیر دولتی داریم و درصد دانش آموزانی که در این مدارس در حال تحصیل هستند، چندان مهم نیست. دنبال آن هستیم که مجوز تاسیس این مدارس را به افرادی بدهیم که صلاحیت‌های حرفه‌ای دارند که بر اساس ماده ۹ قانون تعیین شده است.

به گفته وی در دنیا ۱۸ درصد از دانش آموزان در مدارس غیر دولتی تحصیل می‌کنند. از این تعداد حدود ۱۳ درصد مدارسی هستند که وابسته به دستگاه‌ها و موسسات هستند؛ اما در کشور ما این عدد بسیار کم است و می‌توان در جهت افزایش آن از سایر موسسات کمک دریافت کرد.

نظر شما