شناسهٔ خبر: 54295968 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

رئیس سازمان بسیج رسانه کشور:

مدیریت راهبردی بحران بدون مدیریت رسانه‌ها ممکن نیست

«محمدیان» گفت: مدیریت بحران‌های فیزیکی و مادی برای پیشگیری از وقوع بحران‌های ثانویه روانی و اعتباری یک ضرورت غیر قابل انکار است که این مهم جز با تعیین ساز و کار مشخصی برای اطلاع رسانی بحران ممکن نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش دفاع‌پرس از ساری، «عباس محمدیان» رئیس سازمان بسیج رسانه کشور امروز در نشست تخصصی «رسانه و مدیریت بحران» که در محل سالن همایش‌های این سازمان و با حضور جمعی از کارشناسان رسانه کشور برگزار شد یکی از مهمترین وظایف و ماموریت‌های رسانه‌ها را مدیریت افکار عمومی در شرایط بحران اعلام کرد و اظهار داشت: بحران وضعیتی است که نظم کلی سیستم اصلی یا قسمت‌هایی از آن را مختل کرده و در نتیجه پایداری سیستم‌ها را بر هم می‌زند.

وی افزود: به عبارت بهتر، بحران حادثه‌ای است که در اثر رخداد‌ها و عملکرد‌های طبیعی و انسانی به طور ناگهانی به وجود می‌آید و سختی و خسارت را به یک مجموعه یا جامعه‌ی انسانی وارد می‌کند و برطرف کردن آن نیاز به اقدامات و عملیات اضطراری و فوق العاده دارد که یکی از مهمترین آن‌ها مدیریت افکار عمومی بحران زده به واسطه ظرفیت‌های رسانه‌ای می‌باشد.

محمدیان بیان داشت: بحران یک واقعیت اجتناب ناپذیر در زندگی بشر بوده و هر لحظه امکان وقوع بحران‌های مختلف وجود دارد، البته بحران‌ها در ذات خود بستر شکل گیری تهدیدات متنوعی هستند که بر حسب نوع، شدت و گستره‌ی محیطی بحران، می‌تواند نظام سیاسی و به طور کلی امنیت ملی را در شرایط دشوار و پر مخاطره‌ای قرار دهند.

این مسئول با اشاره به نقش رسانه‌ها در مدیریت بحران اظهار داشت: در شرایط بحران، فعالیت‌های خبری و اطلاع‌رسانی از چنان حساسیتی برخوردار است که همه چیز در آن اعم از زمان، تصویر، لحن، ادبیات و واژه تعیین کننده می‌شود، بنابراین آنچه که در این شرایط از حساسیت و اهمیت ممتاز برخوردار می‌شود، مدیریت شرایط بحرانی با تکیه بر مدیریت فرایند اطلع رسانی است.

رئیس سازمان بسیج رسانه با اشاره به برخی از حوادث اخیر در کشور، یکی از مهمترین نقاط ضعف نحوه مدیریت بحران در کشور را فقدان ضوابط مشخص اطلاع رسانی در اینگونه شرایط اعلام کرد و گفت: بحران ممکن است به دو صورت در یک جامعه به وجود آید، نوع اول آن زمانی که کل سیستم از جهت مادی و فیزیکی تحت تأثیر قرار گرفته و حیات آن به مخاطره افتاده است شکل می‌گیرد و نوع دوم آن هم زمانی شکل می‌گیرد که سیستم از لحاظ مسائل اعتبار و حیثیت اجتماعی و بطور نمادین دچار آسیب شده است.

وی ادامه داد: بدون شک آسیب‌های مادی و فیزکی بر خلاف آسیب‌های روانی و اعتباری قابل جبران هستند لذا مدیریت بحران‌های فیزیکی و مادی برای پیشگیری از وقوع بحران‌های ثانویه روانی و اعتباری یک ضرورت غیر قابل انکار است که این مهم جز با تعیین سازوکار مشخصی برای اطلاع رسانی بحران ممکن نیست.

محمدیان در ادامه با تاکید بر ضرورت تعیین ضوابط مشخص قانونی در حوزه اطلاع رسانی بحران اظهار داشت: متاسفانه در شرایط وقوع بحران‌های مختلف فیزیکی و مادی شاهد ولنگاری اطلاع رسانی هستیم و هر مدیر و مسئولی که دسترسی به تریبون‌های رسانه‌ای دارد در رابطه با یک بحران یا رخداد خبررسانی می‌کند که این مسئله خود زمینه ساز تشویش اذهان عمومی و وارد شدن خدشه به امنیت ملی و روانی کشور می‌شود که نمونه آن را در حادثه تلخ اخیر آبادان شاهد بودیم.

وی با تاکید بر لزوم برخورد سخت قضایی با مسئولان برهم زننده امنیت روانی جامعه گفت: تعیین هر گونه اصول و قاعده اطلاع رسانی بحران بدون تعیین ضمانت اجرایی برای آن قواعد، نتیجه‌ای به همراه نخواهد داشت، طبیعتاً یکی از مهمترین ضمانت‌های اجرایی برای پیشگیری از ورود برخی مدیران و مسئولان بدون صلاحیت در عرصه اطلاع رسانی بحران، برخورد قضایی و بدون اغماض با آن‌هاست.

رئیس سازمان بسیج رسانه کشور در پایان از آمادگی این سازمان در عرصه ارائه آموزش و توانمندسازی مدیران و کارشناسان نهاد‌های اجرایی کشور در حوزه اطلاع رسانی بحران خبر داد و گفت: سازمان بسیج رسانه توجه ویژه‌ای به حوزه مدیریت بحران داشته و آماده است که ظرفیت‌های تخصصی و آموزشی خود را در راستای ارتقاء توان مدیریت بحران کشور بکار گیرد.

انتهای پیام/

نظر شما