شناسهٔ خبر: 54293415 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور:

طرح سرشماری اتباع غیرمجاز افغانستانی تمدید می‌شود

مجید میراحمدی با بیان اینکه تاکنون یک و نیم میلیون مهاجر افغانستانی غیرمجاز در طرح سرشماری شرکت کرده‌اند، از تمدید دو هفته‌ای این طرح خبر داد.

صاحب‌خبر -

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور گفت: طرح سرشماری اتباع غیرمجاز افغانستان از ۱۷ خرداد تا ۱ تیرماه تمدید شده است و مهاجران با آرامش بیشتری می‌توانند در این طرح شرکت کنند و برگه اقامت و تردد شش ماهه در ایران دریافت کنند.

نیمه فروردین ماه امسال مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری گفته «پس از به روی کار آمدن طالبان ورود افغان‌ها از مرزهای رسمی به ایران، روزانه به حدود ۵ هزار نفر رسیده است.»

آقای هدایتی گفته این رقم قبل از تحولات افغانستان حدود ۷۰۰ و ۸۰۰ نفر در روز بوده و آمار دقیق جمعیتی از افغانستانی‌ها که از مرزهای غیر رسمی‌ وارد کشور می‌شوند، در دست نیست. قاچاقچیان اغلب شبانه افغان‌ها را از مرزهای غیر رسمی وارد کشور می‌کنند.»

در حالیکه مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس می‌گویند آمار دقیقی از مهاجران افغانستانی در ایران وجود ندارد، ۸ اردیبهشت ماه وزارت کشور اعلام کرد مهاجران افغانستانی به «دفاتر پیشخوان دولت» مراجعه کنند تا از آنها سرشماری شود.

آقای وحیدی از مهاجران افغانستانی و همه اتباع دیگر حاضر در ایران «به طور جدی» خواسته تا در مهلت اعلام شده خوداظهاری کنند.

او گفت «اگر به هردلیلی مراجعه نکنند، از دید ما این امکان وجود دارد که مهاجر تلقی نشوند و حتی ناچار می‌شویم سختگیرانه رفتار کنیم.»

با این حال وزیر کشور گفته «به همه اتباع افغانستانی که در این طرح شناسایی شرکت کنند، اقامت‌های موقت داده خواهد شد و نگران نباشند.»

میراحمدی با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای افزایش تعداد دفاتر پیشخوان دولت ایران در طرح سرشماری اتباع غیرمجاز افغانستانی گفت: بنا داریم تعداد دفاتر پیشخوان دولت را که تا الان یک هزار و ۷۰۰ دفتر در نظر گرفته شده است، غیر از دفاتر کفالتی که این کار را از قبل شروع کردند، افزایش بدهیم.

وی همچنین درباره امکان ثبت نام و سرشماری مهاجران غیرمجاز افغانستانی در استان‌های ممنوعه برای مهاجران، از جمله آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان گفت: فعلا تصمیمی برای این رفع محدودیت وجود ندارد و اگر تجدید نظری صورت گرفت، اطلاع‌ رسانی می شود.

نظر شما