شناسهٔ خبر: 54291757 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نما | لینک خبر

چرا متروپل سقوط كرد...

منافع شهرداری باعث وجود ساختمان های غیر ایمن

فرو ریختن برج متروپل كه موجب كشته شدن و زخمی شدن ده ها تن از هموطنانمان شد ، بار دیگر زنگ خطر رعایت‌نشدن استانداردها در ساخت‌وساز و ضرورت هوشیاری در برابر اینگونه حوادث را به صدا درآورد

صاحب‌خبر -

در چند روز گذشته بود که خبر ریزش ساختمان 10 طبقه اداری - تجاری «متروپل» در خیابان امیری آبادان فضای رسانه ای کشور را پر کرد و دل های بسیاری از هموطنانمان را به درد آورد. فرو ریختن این برج که موجب کشته شدن و زخمی شدن ده ها تن از هموطنانمان شد ، بار دیگر زنگ خطر رعایت‌نشدن استانداردها در ساخت‌وساز و ضرورت هوشیاری در برابر اینگونه حوادث را به صدا درآورد، تخلفاتی که نمونه‌های بیشماری از آن را در کشور شاهد بوده و هستیم. معمولا بعد از وقوع چنین حوادثی برای مدت کوتاهی در کشور سر و صدایی به پا می شود اما اقدام موثری صورت نمی گیرد و بعد از مدتی همه چیز به دست فراموشی سپرده می شود تا زمانی که خدایی ناکرده اتفاق ناگوار دیگری رخ دهد. برای نمونه به اتفاقات مشابه نگاهی می اندازیم: 16 اردیبهشت‌ماه 1380 ریزش سکوهای ورزشگاه متقی ساری و جان باختن دو نفر از تماشاچیان ، 10 تیر 87 و ریزش ساختمان هفت طبقه در سعادت‌آباد تهران، 20 تیر 95 آتش‌سوزی برج سلمان در مشهد، 30 دی 95 فاجعه پلاسکو، 10 تیر 99 آتش‌سوزی کلینیک سینااطهر، 30 آذر ریزش ساختمان پنج‌طبقه در تبریز، و حالا هم شاهد ریزش ساختمان 10 طبقه ی متروپل در آبادان... این ها نمونه های از حوادثی است که به علت عدم رعایت نشدن استاندارها در ساخت و ساز و عدم توجه شهرداری به بافت های فرسوده ، جان بسیاری از هموطنانمان را گرفته و خانواده های بیشماری را داغدار کرده است. استفاده از مصالح نامرغوب وغیر استاندارد ، نیروی کارغیر حرفه ای و آموزش ندیده ، عدم نظارت صحیح قاطع و اصولی ، اضافه بنا، زد و بند بین شهرداری و سازندگان و... از جمله عوامل ساخت اینگونه بناها است. در حال حاضر هم در شهرهای کشورمان بسیاری از ساختمان ها مشابه متروپل ساخته می شوند ؛ اما انگار تا زمانی که فرونریزند و جان عزیزانمان را نگیرند، قرار نیست مسئولان فکری به حالشان بکنند .
رئیس شورای عالی استان‌ها در این باره می گوید: تعداد ساختمان‌های مشابه متروپل در تهران به 129 مورد می رسد و مدیرعامل آتش‌نشانی مشهد هم اعلام کرده که چیزی غریب به 135 ساختمان مشابه مترو پل در این شهر وجود دارند
سیدمصطفی میرسلیم نماینده مردم تهران در این باره می گوید: بى توجهى به ضوابط منحصر به آبادان نيست؛ در تمام شهرها، به دنبال تهران، از ٢٥ سال گذشته، براى كسب درآمد، شهرداريها مبادرت به ناديده گرفتن ضوابط با سوء استفاده از اختيارات كميسيون ماده ٥ كرده اند. اگر خداى ناكرده، زلزله اى در تهران رخ دهد، آثار فاجعه انگيز تخلفها و ناديده گرفتن ضوابط در شهردارى عيان خواهد شد، ولى چه سود؟
وی ادامه داد: دولت و دادستان كل نبايد صبر كنند تا فاجعه اى مانند آبادان رخ بدهد و به جستجوى متخلف و مجرم بپردازند؛ زير پا گذاشتن ضوابط در شهردارى تهران با هدف كسب درآمد، به صورت عادى درآمده است؛ قبل از بروز فاجعه به سراغ مقصران برويد و تخلفها را اصلاح كنيد.
هم‌چنین رییس کمیسیون عمران مجلس اعلام کرده که شهرداری در ساختمان متروپل شریک بوده و با توجه به داشتن منافع با مالک، به تذکرات مهندسان ناظر درخصوص مخاطرات این پروژه توجهی نکرده است.
وی ادامه داد: در ابتدا پروانه برای چهار طبقه طراحی شده بود، ولی متأسفانه طبقات بیشتری به این پروژه اضافه می‌شود، بدون اینکه نقشه اولیه و محاسبات اولیه تغییرکند، شورای شهر، دادستان و فرماندار در جریان کار بودند، این قدر تخلف محرز بوده که یک فرد معمولی هم متوجه تخلف می‌شد، ولی متأسفانه کسی اقدامی نکرده است.
وی تاکید کرد: شخص شهردار و مجموعه‌ای که وظیفه داشتند کار را تعطیل کنند کاملاً تخلف کردند و تخلفشان محرز است

سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشورهم د باره تخلف شهرداری در پروژه متروپل می گوید: سازمان نظام مهندسی به طور مکرر به شهرداری، وزارت راه و شهرسازی و دادستانی در مورد این موضوع اطلاع داده بود.
حجت الاسلام حسن نوروزی ، با اشاره به حادثه بنای متروپل آبادان و مشکلات ناشی از خطاهای عمرانی می گوید: در پروژه مسکن مهر آبشناسان رباط کریم ساختمان هنوز ۱۰ سال از عمرش نگذشته کج شده به خاطر اینکه ناظر کار خودش را درست انجام نداده است متاسفانه مونه‌های زیادی از چنین ساختمان‌هایی در کشور داریم
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس هم تصریح کرده است که «سازنده متروپل از رانت نزدیکی به مسئولان استانی و مسئولان منطقه آزاد اروند» استفاده کرده است. تخلفاتی که نمونه‌هایش در کشور وجود دارد و این یعنی، احتمال تکرار این گونه حوادث نیز همچنان وجود خواهد داشت مگر آن‌که قرار باشد این رویه تغییر کند.

آنچه مسلم است این است که متاسفانه شهرداری ها از تخلفاتی که در ساخت و سازها صورت می گیرد بی اطلاع نبوده اما به علت اینکه این موضوع برای آنها درامد زاست باعث می شود تا شهرداری چشم خود را بر روی تخلفات صورت گرفته ببنددنسبت به برخورد با تخلفات انعطاف به خرج دهد.
آنچه ضروری به نظر می رسد برخود با متخلفان به صورت محکم و عبرت آموز است تا برای همیشه این رویه معیوب در تخلفات ساختمانی از بین رفته و هیچ مسئول دولتی و غیر دولتی جرات چشم پوشی از وظایف قانونی نظارتی خود را نداشته باشند.

نظر شما