شناسهٔ خبر: 54278346 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

تقابل سناتورها با رابرت مالی در کمیته روابط خارجی سنا

صاحب‌خبر -

25 مه 2022

به قلم بن آرمبراستر

تارنمای ریسپانسیبل استیت کرفت

برگردان، اقتباس و تنظیم علی‌اصغر شهدی

[email protected]

 

حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی یک مانع باقی مانده برای احیای توافق هسته‌ای است. ترس دولت بایدن از پیشبرد این امتیاز عمدتاً به دلیل نفوذ سیاسی رقبا در داخل بوده است؛ اما یک سناتور جمهوری‌خواه چهارشنبه گذشته گفت که مذاکره‌کنندگان آمریکایی باید به‌طورجدی این موضوع را در نظر بگیرند.

سناتور «رند پل» به «راب مالی» فرستاده ویژه جو بایدن در امور ایران گفت: «فکر می‌کنم ما باید در برابر این مورد باز عمل کنیم. آنچه ایران می‌خواهد به این کشور بدهید و سپس آنچه می‌خواهید بگیرید. با توجه به حملات احتمالی سیاسی در داخل، بایدن قطعاً با حذف نام سپاه پاسداران با فشار روبرو خواهد شد که باید آن را تحمل کند - هر پیشنهادی که ایالات‌متحده در ازای آن می‌خواهد باید علنی شود. این مهم است که اگر ما خواهان مذاکره هستیم باید به‌گونه‌ای رفتار کنیم که طرف مقابل آن را درک کند و بپذیرد که تنها با مذاکره است که می‌توان راهی برای تغییر رفتار طرف مقابل پیدا کرد ...»

دولت ترامپ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به‌عنوان بخشی از کارزار شکست‌خورده «فشار حداکثری» خود در درجه اول باهدف سخت‌تر کردن فضای سیاسی برای بازگشت به برجام برای دولت‌های آینده معرفی کرد. در واقع، سنا اوایل این ماه قانونی غیر الزام‌آور را تصویب کرد که بر اساس آن رئیس‌جمهور بایدن را از حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی منع می‌کرد.

کارشناسان خاطرنشان کرده‌اند که این نام‌گذاری صرفاً نمادین است و حذف سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی، پیامدهای چندانی نخواهد داشت، نکته‌ای که سناتور پل در جلسه استماع آن را تکرار کرد.

وی خاطرنشان کرد: «تنها راهی که می‌توان به‌جایی رسید این است که ما باید چیزی را بدهیم که آن‌ها می‌خواهند و آن‌ها چیزی را بدهند که ما می‌خواهیم.»

همچنین به نظر می‌رسد رابرت مالی با گزارش‌های هفته گذشته مبنی بر اینکه جو بایدن تصمیم نهایی را مبنی بر عدم حذف سپاه پاسداران به‌عنوان FTO گرفته است، مخالفت کرد و نشان داد که در صورت تمایل ایرانی‌ها به دادن امتیاز متقابل، ممکن است درها برای حل این موضوع همچنان باز باشد.

او گفت: «ما برای ایران روشن کردیم که اگر آن‌ها خواهان هرگونه امتیازی در مورد چیزی غیر مرتبط با برجام، مانند حذف نام سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی (FTO) هستند، ما به چیزی متقابل از سوی آن‌ها نیاز داریم که نگرانی‌های ما را برطرف کند.»

به نظر می‌رسد ایران به این تصمیم رسیده است که آمادگی انجام گام متقابل را ندارد.

بااین‌وجود حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس حضور یافته بود، پنج‌شنبه گذشته (5 خرداد) در جلسه پرسش و پاسخ به سؤالات فرید زکریا، خبرنگار و از مجریان مشهور شبکه سی ان ان آمریکا پاسخ داد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه چرا قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا که قاعدتاً مسئله‌ای فرابرجامی است برای ایران در به نتیجه رسیدن مذاکرات حیاتی است، گفت: «اگر بخواهم صادقانه بگویم چه چیزی باعث مکث در مذاکرات شده، درخواست‌ها و مطالبات اقتصادی ما در مسیر تجارت جهانی است و نباید مسئله را به یک موضوع تقلیل داد. در واقع موضوع قرار داشتن سپاه در فهرست تروریستی آمریکا یک مسئله فرعی است که از طرف لابی اسرائیلی بزرگ‌نمایی شده است. اولویت برای ما منافع ملت ایران است و تمرکز بر موضوع دیگر رفتار و واکنش مناسبی نیست.»

امیرعبداللهیان برطرف کردن فشار حداکثری دوران ترامپ از سوی جو بایدن را اولویت تهران برشمرد. او گفت: «جو بایدن می‌داند برای بازگشت به برجام باید چه کند؛ مهم‌ترین مسئله این است که تحریم‌های اقتصادی ایران به نحو مؤثر برداشته شود. ما پنجره دیپلماسی را باز گذاشته‌ایم و برای رسیدن به توافقی خوب، جدی و مصمم هستیم.»

نظر شما