شناسهٔ خبر: 54278261 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

آبادان همچنان در ماتم و اندوه

اشاره: ساعت ۲۲ شامگاه چهارشنبه تجمع عزاداری برای جان‌باختگان برج مترو پل با حضور حدود صدها نفر از مردم برگزار شد. فلکه توتیا تا برج مترو پل حدود 200 متر فاصله دارد. نیروی انتظامی با مسدود کردن مسیر مانع نزدیکی تجمع‌کنندگان به محل حادثه شد. در این تجمع مردم خواستار برخورد با عوامل اهمال در بنای ساختمان مترو پل شدند. تجمع‌کنندگان شعارهایی چون عزا عزاست امروز - آبادان بی‌صاحب - صاحب امروز، مسئول بی‌کفایت - نمی‌خوایم نمی‌خوایم، ننگ ما ننگ ما - صداوسیمای ما، عبد الباقی نمرده دروغ و مرگ بر مسئول بی‌لیاقت سر دادند. تجمعات عزاداری در شهرهای دیگر بهبهان، خرمشهر، اصفهان و ... برگزار شد و مردم خواستار برخورد قوه قضاییه با مسببان این حادثه تلخ شدند.

صاحب‌خبر -

احسان عباسپور، فرماندار ویژه آبادان در گفت‌وگو با ایلنا درباره آخرین آمار جان‌باختگان در حادثه ریزش ساختمان مترو پل در آبادان گفت: بر اساس آخرین اطلاعات، تعداد جان‌باختگان حادثه مترو پل تاکنون به ۲۴ نفر رسیده است. وی افزود: تعداد مصدومان حادثه ۳۷ نفر است که از این تعداد ۳۴ نفر به آغوش خانواده بازگشته‌اند.

وزیر کشور: در مترو پل یک جنایت اتفاق افتاد
وزیر کشور گفت: در حادثه مترو پل، متأسفانه نه‌تنها تعلل بلکه جرم بزرگی اتفاق افتاده است. احمد وحیدی در حاشیه جلسه ستاد فرماندهی عملیات پاسخ به بحران حادثه ساختمان مترو پل، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تقسیم کارشده است و کارها با شدت، پیرو دستورات مقام معظم رهبری و تأکید ریاست محترم جمهور انجام می‌شود. بحث آواربرداری، خطر زدایی و رسیدگی به خانواده‌های داغدار در دستور کار است.
وی بابیان این‌که در مترو پل یک جنایت اتفاق افتاد، ادامه داد: کسانی که برای کسب درآمد بیشتر به راحتی باجان مردم بازی کردند، به هیچ‌وقت قابل‌گذشت نیستند و باید درس عبرت شوند.
وزیر کشور گفت: حتماً باید سایر پرونده‌هایی که در این حوزه و شهر هستند را رسیدگی کنیم و همین الآن نیز دستور آن صادرشده است و شکایت‌های موجود باید رسیدگی شوند. وی عنوان کرد: در حادثه مترو پل، متأسفانه نه‌تنها تعلل بلکه جرم بزرگی اتفاق افتاده است و باید به آن رسیدگی شود. من فکر می‌کنم دستگاه قضا باید با اشد مجازات با مسببین و کسانی که غفلت کرده‌اند برخورد کند. مردم هم مطمئن باشند که دستگاه قضا در خصوص کسانی که عامل بروز فاجعه تلخی بوده‌اند، رسیدگی محکمی خواهد کرد.

واکنش خاتمی به فاجعه متروپول آبادان
سیدمحمدخاتمی در پی بروز فاجعه متروپول آبادان و از دست رفتن جان‌های عزیز هموطنانمان در این حادثه تلخ ضمن تسلیت و ابزار همدردی با خانواده‌های بازماندگان، از دست‌اندرکاران خواست علاوه بر اظهار تأسف تدابیر لازم را با جدیت اتخاذ کنند.

متن کامل این پیام بدین شرح است:
«زندگی سرشار از حادثه‌ها و سانحه‌ها است. درد و رنج تاب سوز آنگاه است که سانحه و حادثه به فاجعه بیانجامد و دردآورتر آنکه حادثه و سانحه ناشی از قصور و تقصیر افراد یا نهادها باشد. مردم شریف و بزرگوار آبادان عزیز، شهر پرافتخاری که مقاومتی شگفت انگیز در برابر تجاوزِ تجاوزگرانی کرد که علیه تمامیت ارضی و عزت ملت ما تجاوز و خیانت کردند. مردم در این مقاومت حماسی هزینه‌های سنگینی نیز پرداختند. به این مردم بزرگوار، بخصوص کسانی که عزیزان خود را در این فاجعه از دست دادند صمیمانه تسلیت می‌گویم و از خداوند منان می‌خواهم که درگذشتگان را مشمول رحمت واسعه خود گرداند و به آسیب‌دیدگان سلامتی و شفای عاجل عنایت فرماید و جان سوخته بستگان و بازماندگان حادثه را شکیبایی و آرامش ببخشد. امیدوارم دست‌اندرکاران امور از این پیشامدها علاوه بر اظهار تأسف درس‌ها و پندهای لازم را برای تدبیر بهتر امور و طرح و اعمال برنامه‌هایی که مانع این حوادث تلخ و کاهش آسیب‌های آن گردد بگیرند.»

تجمع مردم در خرمشهر، آبادان و اصفهان
جمعی از مردم آبادان، خرمشهر، بهبهان در استان خوزستان و همچنین شاهین‌شهر در اصفهان در تجمعاتی ضمن سوگواری برای قربانیان حادثه مترو پل، شعارهایی نیز علیه مسئولان سر داده‌اند.
خبرگزاری فارس نوشت: شامگاه پنجشنبه چند صد نفر از مردم آبادان و خرمشهر در سوگ جان‌باختگان حادثه مترو پل به عزاداری پرداختند. در این تجمع مردم خواستار برخورد با اهمال کنندگان ساخت این برج شدند.
 ساعت ۲۱ پنجشنبه تجمع عزاداری برای جان‌باختگان برج مترو پل در فلکه توتیا آبادان با حضور صد‌ها نفر از مردم برگزار شد.
این اجتماع سبب بسته شدن راه و جلوگیری از تردد آسان ماشین‌آلات سنگین موردنیاز در محل حادثه مترو پل شده بود.
نیروی انتظامی بدون درگیری با مسدود کردن مسیر مانع نزدیکی تجمع‌کنندگان به محل حادثه شد.
همچنین برخی تجمع‌کنندگان شعارهایی، چون ننگ ما ننگ ما _صداوسیمای ما، عبد الباقی نمرده ،دروغ و مرگ بر مسئول بی‌لیاقت، حمید پورشیرازی اعدام باید گردد، واویلا شهید مترو پل حادثه مترو پل تماشاچی نمی‌خواب سر دادند.

تجمع مردم خرمشهر
هم‌چنین در خرمشهر حوالی ساعت ۱۹ صد‌ها نفر از مردم این شهر برای ابراز همدردی باجان‌باختگان حادثه مترو پل آبادان که چند نفر آنان هم خرمشهری هستند در چهارراه شهید مطهری تجمع کردند و با شعار دادن خواستار برخورد و محاکمه قاطع و جدی با مسببان این حادثه شدند.
برخی تجمع‌کنندگان شعارهایی، چون پلاسکو، مترو پل، چه فرقی دارند باهم؟ ننگ ما، ننگ ما، صداوسیمای ما، مسئول این حادثه اعدام باید گردد سر دادند.
این تجمع پس از گذشت یک ساعت و نیم به اتمام رسید و وضعیت مرکز شهر به حالت قبلی خود بازگشت.
شامگاه چهارشنبه نیز چند صد نفر از مردم آبادان در سوگ جان‌باختگان حادثه مترو پل به عزاداری پرداختند و خواستار برخورد با اهمال کنندگان ساخت این برج شدند.

مغازه پدر مالک مترو پل به آتش کشیده شد
برخی افراد هم‌زمان با عزاداری مردم آبادان اقدام به آتش زدن آجیل‌فروشی عبد الباقی کردند. به گزارش همشهری آنلاین، شب پنج شبه هم‌زمان با عزاداری مردم آبادان برخی افراد اقدام به آتش زدن آجیل‌فروشی عبد الباقی کردند و این واحد صنفی در آتش سوخت. واحدهای انتظامی و آتش‌نشانی برای برقراری نظم و اطفای حریق در محل حاضر شدند و به قائله پایان دادند. این مغازه متعلق به پدر حسین عبد الباقی بود که مالک و سازنده ساختمان فروریخته مترو پل آبادان است. شامگاه پنج‌شنبه چند صد نفر از مردم آبادان در سوگ جان‌باختگان حادثه مترو پل به عزاداری پرداختند و خواستار برخورد با اهمال کنندگان ساخت این برج شدند.

جزییات امدادرسانی 
در ساختمان مترو پل
رئیس سازمان امداد و نجات شایعه منتشرشده در فضای مجازی مبنی بر ریزش بخش‌هایی از سازه برج مترو پل را تکذیب کرد. به گزارش ایلنا، مهدی ولی پور، رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به آخرین جزییات امدادرسانی و آواربرداری در محل حادثه ساختمان مترو پل گفت: نیروهای هلال‌احمر، اورژانس، آتش‌نشانی و شرکت ملی حفاری اقدامات لازم برای تثبیت ساختمان حادثه‌دیده مترو پل بود در حال انجام است. وی ادامه داد: بحث آواربرداری نیز در حال انجام است تا بتوانیم به همه مفقودین دسترسی پیدا کنیم. وی خاطرنشان کرد: همه نیروهای امدادی و خدماتی با تمام توان و با استفاده از تجهیزات لازم تا آخرین لحظه و تا زمان پیدا شدن آخرین فرد مفقودشده در محل حادثه حضور خواهند داشت. ولی پور شایعه منتشرشده در فضای مجازی مبنی بر ریزش بخش‌هایی از سازه برج مترو پل را تکذیب کرد و گفت: مردم به شایعاتی که در فضای مجازی منتشرشده مبنی بر ریزش بخش دیگری از ساختمان و زیر آوار ماندن تعداد دیگری از افراد توجه نکنند و اخبار موثق را از منابع رسمی دریافت کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما