شناسهٔ خبر: 54278200 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

خبرنامه

صاحب‌خبر -

قطعنامه آمریکا علیه کره شمالی از سوی چین و روسیه وتو شد
چین و روسیه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را که خواستار افزایش تحریم‌ها علیه کره شمالی به دلیل آزمایش موشک‌های بالستیک شده بود، وتو کردند. لایحه پیشنهادی آمریکا برای افزایش تحریم‌ها علیه کره شمالی در شورای امنیت به رای گذاشته شد. چین و روسیه این لایحه را وتو کردند. 13 کشور دیگر عضو از این تصمیم حمایت کردند که بر اساس آن صادرات نفت خام سالانه به کره شمالی با یک میلیون بشکه کاهش به 3 میلیون بشکه و صادرات نفت پالایش شده با 125 هزار بشکه به 375 هزار بشکه کاهش می‌یافت. برای تصویب لایحه در شورای امنیت سازمان ملل، حداقل 9 عضو از 15 عضو باید به آن رأی مثبت دهند و هیچ یک از اعضای دائم شامل؛ ایالات متحده آمریکا، روسیه، چین، انگلستان و فرانسه نباید از حق وتوی خود استفاده کنند. این لایحه که صادرات تنباکو و فرآورده‌های آن به کره شمالی را ممنوع می‌کند، همچنین با هدف ممنوعیت صادرات «سوخت‌های معدنی، روغن‌های معدنی و محصولات حاصل از تقطیر» کره شمالی تهیه شد. لایحه مذکور همچنین مسدود کردن دارایی‌های هکر "گروه لازاروس  را که گفته می‌شد با سازمان اطلاعات کره شمالی مرتبط است، در نظر گرفته بود. لیندا توماس گرینفیلد سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، پیش از رای‌گیری در بیانیه‌ای اعلام کرد که کره شمالی از ابتدای سال جاری با آزمایش 6 موشک بالستیک قاره‌پیما و توسعه سلاح‌های کشتار جمعی، صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید کرده است. شورای امنیت سازمان ملل از سال 2006 تحریم‌های اقتصادی و نظامی را علیه کره شمالی به دلیل برنامه هسته‌ای این کشور اعمال کرده است.

اوربان به بهانه جنگ اوکراین در مجارستان وضعیت اضطراری اعلام کرد
ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان برای دومین بار در این کشور وضعیت اضطراری اعلام کرد. تصمیم نخست‌وزیر مجارستان در حالی اتخاذ شد که اولین وضعیت اضطراری در این کشور که به دلیل شیوع ویروس کرونا وضع شده بود روز سه‌شنبه آینده پایان می‌یابد. ویکتور اوربان وضعیت اضطراری جدید در مجارستان را به بهانه جنگ در اوکراین اعلام کرد. او در صفحه فیسبوک خود نوشت: «جهان در آستانه بحرانی اقتصادی است. مجارستان باید از این جنگ در امان بماند و امنیت مالی خانواده‌هایش را حفظ کند.»پارلمان جدید مجارستان که حزب فیدش به رهبری ویکتور اوربان در آن بیش از دو سوم کرسی‌ها را در اختیار دارد پیش از این با تغییر قانون اساسی زمینه اعلام وضعیت اضطراری به دلیل درگیری و مناقشه نظامی را فراهم کرده بود. 

روسیه : در ازای لغو تحریم‌ها به محاصره بنادر اوکراین پایان می‌دهیم
معاون وزیر خارجه روسیه می‌گوید مسکو آمادگی دارد تا در صورت برچیده شدن تحریم‌ها، دست از محاصره بندرهای اوکراین در دریای سیاه بردارد تا ارسال غلات به کشورهای دیگر از سر گرفته شود.بیش از ۲۰ میلیون تن غلات متعلق به اوکراین سه ماه است که در بنادر این کشور معطل صادرات مانده‌اند. کارشناسان می‌گویند وقفه پیش آمده در صادرات غلات بویژه گندم، در بالارفتن قیمت جهانی مواد غذایی تاثیر زیادی داشته است.

آمریکا ۱۰ فرد و ۹ شرکت را به دلیل ارتباط با نیروی قدس سپاه تحریم کرد
وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه اسامی چند فرد و شرکت را که ادعا کرده بخشی از یک شبکه بین‌المللی برای درآمدزایی برای نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حزب‌الله هستند را در فهرست تحریم قرار داده است.در این فهرست که روی وب‌سایت وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته اسامی ۱۰ فرد و ۹ شرکت دیده می‌شود.وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای، ضمن طرح اتهام‌های اثبات‌نشده تصریح کرده است: «امروز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری یک شبکه قاچاق نفت و پولشویی را که تحت هدایت مقام‌های نیروی قدس سپاه پاسداران قرار دارد در فهرست تحریم قرار داده است. این شبکه، فروش صدها میلیون دلار نفت ایران را برای نیروی قدس و حزب‌الله تسهیل کرده است.»وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین ادعا کرده این شبکه مورد حمایت نهادهای اقتصادی روسیه قرار دارند و یکی از عوامل اصلی تولید درآمد نفتی برای ایران بوده‌اند.

امضای سند همکاری بین ایران و روسیه
 پس از دیدار جواد اوجی، وزیر نفت و الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر فدراسیون روسیه و هیات عالی‌رتبه همراه سه سند همکاری امضا شد. براساس این گزارش، بیانیه مشترک در نتیجه ملاقات روسای کمیسیون مشترک همکاری‌های تجاری- اقتصادی ایران و روسیه (۲۵ مه ۲۰۲۲ تهران) میان جواد اوجی، وزیر نفت و الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر فدراسیون روسیه امضا شد. افزون‌بر این، تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و اتحادیه صنایع شیمیایی روسیه در خصوص تبادل دانش فنی و همکاری‌های دانش بنیان در حوزه تجهیزات صنایع پتروشیمی به امضای مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و رودکوویچ به نمایندگی از طرف ایوانف، رئیس اتحادیه صنایع شیمیایی روسیه رسید.

نظر شما