شناسهٔ خبر: 54277785 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

چرا «یُد» برای سلامتی انسان مفید است؟

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به این که اهمیت ید در عملکرد مناسب غده تیرویید حائز اهمیت و منابع طبیعی دارای ید کافی و ایمن نیستند اظهار کرد: ید ماده معدنی است که برای ساخت هورمون های تیروئید استفاده می شود. این عنصر برای رشد و نمو فرد، به خصوص رشد و تکامل عصبی-روانی در طول زندگی مورد نیاز است.

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، دکتر محمدعلی یعقوبی با تاکید بر اینکه مصرف نمک ید دار در حد مورد نیاز برای همه سنین توصیه می شود خاطر نشان کرد: علاوه بر این زنان در دوران بارداری و شیر دهی باید از مکمل های دارای ید طبق نظرپزشک استفاده نمایند. نمک توصیه شده برای همه افراد فقط نمک یدداراست زیرا به مقدار کافی ید داشته و فاقد هر گونه ناخالصی است.

وی افزود: تیروئید، یکی از غدد درون ریز بدن است. این غده پروانه ای شکل که در جلوی گردن قرار دارد باعث ترشح هورمون های تیروکسین و تری یدوتیرونین می شود و در تنظیم سوخت و سازمتابولیسم بدن، رشد و نمو فیزیکی و تکامل سیستم عصبی انسان نقش حیاتی و بسزایی دارد.

دکتر یعقوبی با اشاره به اینکه طبق آمار به دست آمده حدود دویست میلیون نفر در جهان ازاختلالات تیروئید رنج می برند، اختلالات تیروئید شامل پرکاری و کم کاری تیروئید، بزرگی تیروئید،التهاب غده تیروئید،گواتر و سرطان های تیروئید می باشدخاطر نشان کرد: بین 2 تا 3  درصد افراد در کشور مبتلا به کم کاری تیروئید هستند. کم کاری تیروئید بسته به شدت می تواند باعث طیفی از علایم می شود،تشخیص این بیماری درکنارعلائم بالینی نیاز به آزمایش خون دارد و با درمان قابل کنترل است اما در موارد شدید و پیگیری نکردن درمان، می تواند باعث مشکلات قلبی و بیماری های دیگر شود.

تیروئید

بیماری گریوز

فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم تصریح کرد: یکی از شایع ترین علل پرکاری تیروئید بیماری گریوزاست. این بیماری، نوعی اختلال خود ایمن است و هورمون‌های تیروئید و سیستم‌های مختلف بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد، از دیگر علل پرکاری میتوان به گره های بیش فعال تیروئید، دریافت ید بیش از حد ویا التهاب های تیروئید اشاره کرد.

دکتر یعقوبی با بیان این که بر اساس علائم مرتبط با اختلال تیروئید، افرادی که مشکوک به این بیماری هستند یا سابقه خانوادگی این اختلال را دارند، باید جهت بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنند، افزود: اعضای هیات علمی گروه غدد دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تشخیص، درمان سایر اختلالات غدد درون ریز و متابولیسم، همه روزه در درمانگاه های دو مرکز بیمارستانی قائم (عج) و امام رضا(ع) اهتمام ویژه به خدمات رسانی جهت درمان بیماران تیروئید دارند.

انتهای پیام/

 

نظر شما