شناسهٔ خبر: 54274322 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

خانه مردم‌شناسی بختیان دامغانی افتتاح شد

خانه مردم شناسی بختیان دامغانی با دارابودن هزاران اثر تاریخی و نفیس در منزل یکی از علاقمندان به فرهنگ و هنر دامغان، شامگاه پنجشنبه با حضور مسوولان افتتاح شد.

صاحب‌خبر -

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دامغان می گوید: همزمان با برگزاری آیین شِشِه، موزه یا خانه مردم‌شناسی بختیان دامغانی افتتاح شد.

آقای قاسمی گفت: بختیان یکی از علاقمندان به فرهنگ دامغان، در طول ۴۰ سال، هزاران اثر مردم‌شناسی را جمع‌آوری و گردهم آورده است که این موزه زیبا افتتاح شد.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دامغان می گوید: برای صدور مجوز این خانه مردم شناسی در قالب یک مجموعه‌دار اقدامات لازم شروع‌شد و در آینده‌ای نه‌چندان دور با شناسنامه‌دار کردن این اشیا و صدور مجوز، شرایط لازم برای این موزه فراهم می‌شود. قاسمی تصریح کرد: در تلاش هستیم تا با صدور مجوز بتوانیم شرایطی فراهم کنیم تا همه مردم در اقصی نقاط کشور بتوانند از این موزه بسیار نفیس و فاخر بازدید کنند.

در این موزه اشیای تاریخی بسیاری قابل مشاهده است که قدمت آن از اواخر دوره قاجار شروع‌شده و تعدادی آثار نیز از دوره کنونی در آن واقع شده است.

موزه تاریخ شهر دامغان، به عنوان تنها موزه این شهر، در خانه لطفی واقع است که ۱۱۰ سال قبل مقر حکومتی شجاع لشکر، حاکم دوره قاجار بوده است. در این موزه حدود ۵۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی نگهداری می‌شود.

این شهرستان با قدمت هفت هزار ساله، دارای ۲ هزار اثر تاریخی و فرهنگی است که از این تعداد ۴۰۰ اثر شناسایی و تاکنون ۱۳۱ اثر ثبت ملی شدند.

نظر شما