شناسهٔ خبر: 54268207 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مثلث | لینک خبر

قیمت بنزین | قیمت بنزین جدید | قیمت بنزین 1401

تصمیم جدید دولت برای قیمت بنزین | قیمت بنزین چقدر می شود؟

وزیر اقتصاد و امور دارایی با اشاره به اینکه دولت هیچ موافقتی در خصوص افزایش نرخ بنزین ندارد، گفت: در بسیاری موارد نیازمندی‌ها و محرومیت‌های شهرستان‌های استان تهران مورد غفلت واقع شده است.

صاحب‌خبر -
آنچه دیگران می خوانند:
  • علی دایی هم بادیگارد گرفت | عکس علی دایی در کنار بادیگارهایش

  • شوخی زشت احسان علیخانی با شرکت کننده جوان | پسر جوان مسابقه را ترک کرد

  • حال مهران غفوریان وخیم شد | گریه های دختر مهران غفوریان برای پدرش

  • خبر خوش برای متقاضیان وام فوری ودیعه مسکن

  • یارانه خرداد واریز شد | جزییات جدید از زمان توزیع کوپن الکترونیکی

جذابترین ها
  • دهک بندی جدید یارانه بگیران

  • رسمی|افزایش۶۰۰ میلیون تومانی وام مسکن به ازای هر واحد در این 12 شهر

  • توقف تولید اولین خودروی ملی|خداحافظی با ایران خودرو سمند

  • شوک به بازنشستگان | مخالفت مقامات سازمان برنامه و بودجه برای افزایش حقوق بازنشستگان

برترین‌ها
  • درگیری همایون شجریان با کیست؟ | بحران جدید همایون شجریان با همسر جوانش درگیری همایون شجریان با کیست؟ | بحران جدید همایون شجریان با همسر جوانش
  • تعیین و تکلیف دولت برای جاماندگان یارانه جدید | از ثبت نام یارانه جدید جا نمانید تعیین و تکلیف دولت برای جاماندگان یارانه جدید | از ثبت نام یارانه جدید جا نمانید
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

علی رحیمی مظفری درباره قیمت بنزین در سال ۱۴۰۱ گفت: قیمت بنزین افزایش پیدا نمی‌کند و در سال ۱۴۰۱ همین لیتری ۱۵۰۰ تومان باقی می ماند.این نماینده مجلس اعلام کرد که ما به زور و با اجبار قیمت بنزین را در این رقم نگه داشتیم. قیمت بنزین رقمی بالغ بر یک دلار است و مابقی آن یارانه است.حمید پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه گفت: قیمت بنزین، ۲۰ هزار تومان است.  افراد ثروتمند که هر کدام چند ماشین دارند، بیشتر از یارانه بنزین استفاده می‌کنند. قیمت اصلی و واقعی بنزین در اصل ۲۰ هزار تومان است، این افراد از ۱۷ هزار تومان مابه‌التفاوت یارانه بیشتر استفاده می‌کنند.تصمیم جدید دولت درباره افزایش قیمت بنزین مشخص نیست.

وزیر اقتصاد و امور دارایی با اشاره به اینکه دولت هیچ موافقتی در خصوص افزایش نرخ بنزین ندارد، گفت: در بسیاری موارد نیازمندی‌ها و محرومیت‌های شهرستان‌های استان تهران مورد غفلت واقع شده است.

 سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی صبح امروز در جلسه شورای اداری شهرقدس اظهار کرد: در کنار تلاش‌های صورت گرفته، بار و هزینه‌هایی بر دوش مردم شهرقدس قرار گرفته و بیش از این باید پاسداشت و حمایت‌هایی از آنها صورت می‌گرفت و سرانه‌های پایین زیرساختی در بخش‌های مختلف، اساسا زیبنده و مورد تایید دولت نیست.

وی گفت: انتظار داریم با تلاش مسوولان میزان سرانه‌ها به شرایط نزدیک شود. بسیاری از پروژه‌های شهرستان در لیست پروژه‌های ملی و ردیف‌های بودجه‌ای درج نشده که باید کمک شود تا سال آینده بودجه مصوب داشته باشد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با اشاره به اینکه تلاش داریم عوارض شرکت‌های بزرگی که در این شهر خدمت می‌کنند به منطقه برگردد و به منابع درآمدی شهر اضافه شود افزود: امسال نیز مانند سال گذشته با معرفی ستاد، اصناف و فعالان اقتصادی می‌توانند از تخفیفات استفاده کنند.

وی ادامه درخصوص دسترسی به تسهیلات و اعتبارات گفت: شهرستان‌های اقماری پایتخت از این جهت مورد کم توجهی قرار می‌گیرند و از شعاع مسائل کانون پایتخت کمتر دیده می‌شوند و از وزارتخانه درخواست می‌کنم در قالب تبصره ۱۸ بودجه ۱۴۰۱ سهم بیشتری شهرستان قدس داشته باشد.

خاندوزی ادامه داد: از مسوولان شهرستان درخواست می‌کنم بر موضوعات فوریتی که برای افزایش درآمد و اشتغال مردم است تمرکز داشته باشند و در شرایطی که کشور با شرایط اعتباری مواجه است، اولویت‌ها را درنظر گیرند.

وی به نقش سایر بخش‌ها و استفاده از ظرفیت نهادهای عمومی، محلی و شرکت‌های توانمند منطقه‌ای اشاره کرد و افزود: شرکت‌هایی که در این نقطه جغرافیایی فعالیت داشته و فشار اقتصادی و بار آلایندگی ایجاد می‌کند و منافع اقتصادی خود را برداشت می‌کند حتما باید وظایف خود را ایفا کرده و برای مناطق پیرامون منفعت داشته باشد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: درخواست می‌شود شورای اداری شهرستان قدس طرح توسعه مبتنی بر ظرفیت‌ها در بخش‌های دولتی، عمومی غیر دولتی و بخش خصوصی فعال در منطقه تهیه کرده و اتاق طراحی توسعه اقتصادی منطقه را طراحی کنند و به آنها مسوولیت دهند تا منطقه باهم افزایی به توسعه برسد.

وی تاکید کرد: درهای اداره اقتصاد ایران را بر روی ظرفیت‌های موجود منطقه باز کنید و ایده‌ها و درخواست‌ها را منتقل کنید و در پیشبرد شهر تعامل داشته باشید.

سرانه‌های بسیار پایین و ضعیف شهرستان قدس رفع شود

وزیر اقتصاد و امور دارایی همچنین در حاشیه نشست شورای اداری شهرستان قدس در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در ادامه سفرهای استانی دولت مردمی، به قطع یکی از مهم‌ترین نقاط، شهرستان‌های استان تهران هستند که در بسیاری موارد نیازمندی‌ها و محرومیت‌های آن مورد غفلت قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به حضور جمعی از وزرا به نمایندگی از دولت در شهرستان‌های تهران افزود: امروز در جمع مسوولان منطقه‌ای و نمایندگان اقشار شهرستان قدس حضور داشتیم و از تعدادی از پروژه‌ها بازدید شد نمایندگان منطقه در خصوص توسعه اقتصادی شهرستان و موارد نیازمند اخذ مصوبه درخواست‌هایی داشتند.

وزیر اقتصاد و امور دارایی بیان‌ کرد: امید است با تصویب نهایی و ابلاغ موارد مورد نیاز زمینه برای توانمندی بیشتر شهرستان قدس و رفع نیازمندی‌ها به ویژه سرانه‌های بسیار پایین و ضعیف موجود محقق شود.

خاندوزی گفت: افزایش منابع درآمدی شهرستان و کمک اعتباری و تسهیلات بانکی که بایستی در اختیار فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان قرار گیرد، جزو نقاط اولویت‌داری است که با پیگیری مقامات منطقه‌ای و کمک هیات دولت موجب افزایش ظرفیت اقتصادی و توانمندی به مشارکت گرفتن بخش‌های عمومی کشور خواهد شد و بایستی بازیگران مهم اقتصادی حاضر در این منطقه بیش از پیش سهم خود را در توسعه اقتصادی شهرستان قدس ایفا کنند.

وی در خصوص افزایش نرخ بنزین تصریح‌کرد: دولت هیچ موافقتی در خصوص افزایش نرخ بنزین ندارد.

قیمت بنزین افزایش نمی یابد

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: قرار نیست قیمت بنزین تغییر کند.

فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به تغییرات اخیر در حوزه توزیع عادلانه یارانه‌ها، باید توجه داشت که قیمت بنزین تغییر نمی‌کند.

به گفته رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، طرح آزمایشی توزیع بنزین به افراد به جای خودروها که در کیش و قشم آغاز شده نیز، هنوز در دست بررسی است و فعلا تغییری در این حوزه نخواهیم داشت. این طرح آزمایشی باید در جلسه ای با حضور وزارت نفت و شرکت پالایش و پخش در کمیسیون انرژی مجلس بررسی شود که هنوز زمان این جلسه مشخص نشده است.

خبر مهم درباره قیمت بنزین در آینده

حجت الاسلام رئیسی رئیس‌جمهور در گفتگوی تلویزیونی گفت: قیمت بنزین افزایش نخواهد داشت.ساعت ۲۴ امشب، دومین مرحله واریز سهمیه بنزین خودرو‌های ناوگان عمومی و شخصی در سال ۱۴۰۱ به کارت سوخت رانندگان خودرو انجام می‌شود.

بامداد جمعه ۲۴ آبان سال ۱۳۹۸، بنزین سهمیه‌بندی شد و قیمت این فرآورده نفتی به صورت سهمیه‌ای (۶۰ لیتر ماهانه برای خودرو‌های شخصی) در هر لیتر ۱۵۰۰ تومان و به صورت آزاد ۳۰۰۰ تومان تعیین شد.

طبق اعلام وزارت نفت، از محل اجرای این طرح در طول یک سال، ۳۱ هزار میلیارد تومان درآمد کسب می‌شود که این مبلغ به مردم تعلق می‌گیرد.

ردیف

کاربری

میزان سهمیه بنزین

۱

سواری شخصی بنزینی

۶۰ لیتر

۲

سواری شخصی دوگانه سوز

۳۰ لیتر

۳

تاکسی بنزینی

۴۰۰ لیتر

۴

تاکسی دوگانه سوز

۲۰۰ لیتر

۵

موتورسیکلت

۲۵ لیتر

۶

وانت کم مصرف بنزینی

۱۵۰ لیتر

۷

وانت کم مصرف دوگانه سوز

۶۰ لیتر

۸

وانت پرمصرف بنزینی

۳۰۰ لیتر

۹

وانت پرمصرف دوگانه سوز

۱۲۰ لیتر

۱۰

آمبولانس

۵۰۰ لیتر

تصمیم جدید دولت برای افزایش قیمت بنزین

یک جایگاه عرضه سوخت در سیستان و بلوچستان، در ایام نوروز برای مسافران خارجی سوخت رایگان توزیع کرده که واکنش‌های متفاوتی به همراه داشته است.

طبق اعلام شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران، از روز یکم تا سیزدهم فروردین امسال به صورت میانگین ۱۰۷ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر بنزین در کشور توزیع شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال که ۸۳.۴ میلیون لیتر بوده، رشد ۲۹.۳ درصدی داشته است.

تصویر یک بنر در یکی از جایگاه عرضه سوخت در سیستان و بلوچستان، در شبکه‌های مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد، این جایگاه طی ایام نوروز برای گردشگران خارجی سوخت رایگان توزیع کرده که واکنش‌های متفاوتی به همراه داشت.

مخالفان توزیع سوخت رایگان برای گردشگران خارجی، این را مصداق غارت اموال ملی دانسته و نوشته‌اند، در شرایطی که مردم سیستان و بلوچستان در محرومیت به سر می‌برند، نباید به گردشگران خارجی، بنزین رایگان تحویل داد.

موافقان این اقدام هم می‌گویند، کار این جایگاهدار سبب جذب گردشگر می‌شود و نشان دهنده مهمان‌نوازی مردم سیستان و بلوچستان و ایران است.

برخی کاربران فضای مجازی هم به موضوع عدم امکان سوختگیری یارانه‌ای غیربومیان در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرده‌اند؛ موضوعی که طبق اعلام ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، برای جلوگیری از قاچاق سوخت صورت گرفته است.

امیرمحمد پرهام فر، سرپرست دفتر پیشگیری از قاچاق فرآورده‌های نفتی گفته، این ستاد در نقاط آسیب‌زای قاچاق که بیشتر مربوط به برخی استان‌های مرزی می‌شود، بخشی از مقررات نحوه سوختگیری را اجرا می‌کند که طرح کدینگ کارت‌های سوخت استان سیستان و بلوچستان، یکی از این طرح‌هاست. طبق طرح کدینگ، کارت‌های مهاجر قابلیت سوختگیری در جایگاه‌های سوخت را ندارند و غیرفعال هستند و فقط کارت‌های بومی، امکان استفاده دارند.

انتقاد جایگاه داران از سوخت مجانی

رضا نواز، سخنگوی انجمن صنفی صاحبان اماکن فروش و عرضه فرآورده‌های نفتی در مورد صحت موضوع توزیع سوخت رایگان در این جایگاه سوخت مرزی گفت: صحت این بنر در جایگاه سوخت مورد نظر تایید می‌شود؛ اما مورد انتقاد جایگاهداران سوخت قرار گرفته زیرا جایگاهداران در حال اخذ نرخ حق العمل جدیدشان از دولت هستند و وضعیت مالی خود را بد می‌دانند. این خبر آن‌ها را ناراحت کرده و منجر به اعتراضشان نسبت به مالک این جایگاه شده است.

به گفته او، ۴۵۴ جایگاه سوخت کشور ورشکسته هستند و هزار و ۹۵۰ جایگاه نیز به مرحله زیاندهی رسیده اند؛ این در حالی است که طبق آمار وزارت نفت، حدود ۴ هزار و ۲۰۰ جایگاه بنزین و نفتِ گاز (گازوئیل) در سراسر کشور وجود دارد و یعنی، حدود نیمی از جایگاه‌های سوخت کشور ورشکسته یا زیانده هستند.

علی اصغر عباسی، مدیر عملیات شرکت پخش فرآورده‌های نفتی هم در پاسخ به این سئوال که آیا جایگاهداران حق توزیع رایگان سوخت را دارند یا خیر؟، افزود: در قانون محدودیتی برای توزیع رایگان سوخت از سوی جایگاهداران وجود ندارد؛ چرا که سوخت را از دولت خریداری و توزیع می‌کنند. این جایگاه نیز، سوخت را از دولت خریداری کرده؛ اما کار خوبی نبوده، زیرا باید از حضور گردشگران درآمد ایجاد شود.

او اضافه کرد: جایگاه مورد نظر هرساله در تعطیلات نوروزی، با برگزاری سیاه‌چادر و سرو چای و شیرینی و گل رایگان، از مسافران نوروزی استقبال می‌کند و به گردشگران خارجی که از مرز پاکستان وارد ایران می‌شوند نیز، خدمات این چنینی را ارائه می‌کند. طبق اطلاعات دریافتی، سوخت رایگانی که به این گردشگران تحویل شده، نزدیک به ۳ هزار لیتر از هزینه شخصی مالک جایگاه بوده و هزینه آن را به حساب خزانه واریز کرده است.

عباسی در پاسخ به این سئوال که آیا این اقدام نمی‌تواند به منظور قاچاق سوخت باشد؟ گفت: به طور کلی، ماشین با پلاک خارجی که وارد ایران می‌شود، سوخت را با نرخ ۳ هزار تومان برای بنزین و ۶۰۰ تومان برای گازوئیل؛ یعنی به صورت آزاد، دریافت می‌کند. هر خودروی ایرانی یا خارجی که می‌خواهد از مرز ایران خارج شود، ظرفیت باکش را بررسی و چه خالی چه پر باشد، ما به التفاوت هزینه سوخت را با نرخ FOB (بین المللی) از او دریافت می‌کنند.

توضیحات مدیر عملیات شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، تنها شامل خودروهایی است که به طور رسمی از مرزهای کشور خارج می‌شوند.

پس از آغاز درگیر نظامی روسیه و اوکراین از حدود ۴۴ روز پیش، قیمت جهانی حامل‌های انرژی افزایش چشمگیری داشته؛ به طوری که قیمت نفت در اسفند، حتی به بالای ۱۲۰ دلار برای هر بشکه رسید و بنزین و گازوئیل هم برای نخستین بار پس از سال  ۲۰۰۸ میلادی، به ترتیب قیمت بیش از ۴ دلار برای هر لیتر  و هر گالن را تجربه کردند.

دیروز ۱۹ فروردین با کاهش قیمت‌ها نسبت به اسفند، قیمت نفت کمی بیشتر از ۱۰۱ دلار بود؛ قیمت بنزین و گازوئیل هم به کمی بیش از ۳ دلار به ترتیب برای هر لیتر و هر گالن رسید. طبق اعلام صرافی ملی، قیمت فروش هر دلار آمریکا در ایران، حدود ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان است.

قیمت بنزین در پاکستانِ هم‌مرز با استان سیستان و بلوچستان هم، به حدود ۲۴ هزار تومان برای هر لیتر رسیده؛ این افزایش قیمت‌های جهانی، همچنین سبب شده تا برخی از کشورها با مشکل صفوف طولانی در جایگاه‌های سوخت مواجه شوند؛ مانند عمان، یکی از کشورهای سلطنت نشین در همسایگی ایران.

آمارهای وزارت نفت نشان می‌دهد که از ۸۵ میلیون لیتر مصرف روزانه بنزین کشور، حدود ۷۰ درصد بنزین سهمیه‌بندی شده به قیمت هر لیتر ۱۵۰۰ تومان و بقیه بنزین سه هزار تومانی است.

آخرین بار که بنزین در ایران گران شد ۲۴ آبان ۱۳۹۸ بود. دولت قبل قیمت بنزین را از ۱۰۰۰ تومان به ۱۵۰۰ تومان برای بنزین سهمیه‌ای و ۳۰۰۰ تومان برای بنزین آزاد افزایش داد.

 

 

نظر شما