شناسهٔ خبر: 54260767 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

همکاری اروپا و آمریکا در توقیف یک محموله نفتی/ چرا اقدام یونان مصداق «دزدی دریایی» است؟

محموله نفت این نفت‌کش توسط وزارت دادگستری آمریکا توقیف شده و توسط نفت‌کشی متعلق به آمریکا به سمت این کشور روانه شد. اما رسانه های بیگانه بعدها اعلام کردند این نفت‌کش حامل نفت تحریم‌شده ایران بوده است.

صاحب‌خبر -
گروه سیاسی_ رجانیوز: سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع حاکمیت دریایی کشور نسبت به اقدام اخیر دولت یونان در رابطه با نگه داشتن کشتی با پرچم جمهوری اسلامی ایران و توقیف بار آن، واکنش نشان داد و در بیانیه ای از دولت یونان خواست که فوراً به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند.
 
در این بیانیه آمده است: «یک فروند کشتی تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران از سوی دولت یونان در سواحل این کشور نگه داشته و بار آن با حکم دادگاه و با هماهنگی دولت آمریکا، توقیف شد درحالی که این کشتی به منظور حفظ ایمنی پرسنل و کشتی، به سواحل یونان پناه برده است اما متاسفانه هیچ گونه همکاری و کمک‌رسانی با کشتی مدنظر قرار نگرفته و توسط نیروهای نظامی، تخلیه بار صورت گرفته که این اقدام، مصداق بارز دزدی دریایی است.»
 
در ادامه سازمان بنادر و دریانوردی در توضیحاتی بیشتر نوشته است: «در حالی که این کشتی با شرایط آب و هوایی نامناسب مواجه شده و دارای مشکلات فنی بوده، مطابقات قوانین بین المللی درخواست کمک کرده است و بر اساس مقررات و استانداردهای فنی و بین المللی، کشتی هایی که در وضعیت خطر ایمنی قرار می گیرند و درخواست کمک رسانی دارند باید از سوی کشوری که در نزدیکی سواحل آن قرار گرفته اند به نقطه امن سواحل منتقل شوند و پس از آن، اقدامات لازم برای تعمیرات صورت پذیرد و بعد از رفع خطر به مسیر بین المللی خود ادامه دهند.متاسفانه دولت یونان با وجود اینکه تعهدات بین المللی را پذیرفته است و به عنوان عضو سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) به دولت جمهوری اسلامی ایران نیز تعهد دارد، دست به این اقدام زده است و درحالی که کشتی نیازمند انتقال به محل امن بوده، نقص فنی داشته و با شرایط نامساعد جوی روبرو شده است در سواحل یونان حضور پیدا می کند اما کشتی مربوطه نگه داشته و بار آن که نفت بوده است، توقیف می شود.»
 
درهمین رابطه کاردار یونان در تهران نیز به وزارت امور خارجه احضار و اعتراض شدید ایران در خصوص توقیف کشتی تحت پرچم این کشور به وی ابلاغ شد.
 
اما ماجرا از کجا آغاز شد؟
بر اساس اخباری که برخی رسانه‌ها نوشته‌اند ماجرا مربوط به هفت هفته پیش در یونان است که خبرها حکایت از توقیف یک نفتکش متعلق به روسیه به دلیل نقض تحریم های اتحادیه اروپا داشت. اما داستان نفت‌کش توقیف شده روسیه کم کم به سمت و سوی دیگر رفت. محموله نفت این نفت‌کش توسط وزارت دادگستری آمریکا توقیف شده و توسط نفت‌کشی متعلق به آمریکا به سمت این کشور روانه شد. اما رسانه های بیگانه بعدها اعلام کردند این نفت‌کش حامل نفت تحریم‌شده ایران بوده است.
 
نفت‌کش افرامکس در اوایل آوریل با گزارش مشکلات فنی به یونان رسید و اعلام کرد برای ادامه مسیر خود نیاز به کمک دارد. این نفت‌کش در جنوب جزیره اویای یونان لنگر انداخت و به‌عنوان نفت‌کش پگاس روسیه شناخته شد. 
 
طبق گفته یکی از مقامات یونان این نفت‌کش با درخواست آمریکا توقیف شده چون هم محموله آن متعلق به یک کشور تحریم‌شده است و هم خود کشتی تحریم است. محموله نفت به نفت‌کش دیگری برای انتقال به آمریکا منتقل شده است. 
 
مقامات یونان در پانزدهم آوریل اعلام کردند این کشتی به‌خاطر تحریم‌های اخیر اتحادیه اروپا علیه روسیه و با تصور این‌که تحت کنترل بانک پی‌اس‌بی روسیه قرار دارد، توقیف شده است. این بانک روسی توسط آمریکا و اتحادیه اروپا به‌خاطر حمله روسیه به اوکراین تحریم شده است.
 
مقامات یونان چند روز بعد این نفت‌کش را آزاد کردند، چون عقیده داشتند حق توقیف آن را ندارند. مالک این نفت‌کش بانک پی‌اس‌بی نبود، بلکه کشتی متعلق به یک شرکت دیگر روسی با نام ترانسمورفلات است. شرایط بعدها تغییر پیدا کرد و پیچیده‌تر شد. این کشتی که از ژوئن 2031 با عنوان پگاس فعالیت می‌کرد، اعلام کرد از اول مارس سال جاری میلادی نام خود راتغییر داده و از این به بعد تحت نام و عنوان لانا به فعالیت¬های خود ادامه خواهد داد. 
 
درحالی که مقامات ضدپول‌شویی یونان از نگه‌داشتن این نفت‌کش تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا صرف‌نظر کرده بودند، نفت‌کش به‌خاطر گزارش مسائل فنی تحت بازرسی قرار گرفت. مقامات یونان در 18 آوریل مشکلات این نفت‌کش را قدرت ناکافی موتور اصلی و فرسودگی عرشه اعلام کردند.
 
نقش گروه های صهیونیستی در این ماجرا
به موازات شروع این داستان، گروه‌های صهیونیستی در همان زمان تحرکات خود را آغاز کردند. صهیوینست ها گزارش داده اند این نفت‌کش حاوی 700 هزار بشکه نفت خام ایران بوده که در ماه اوت 2021 بارگیری شده‌ و به‌دنبال بندری برای تخلیه بار خود عازم ترکیه بوده که با مشکل فنی مواجه شده است و  این نفت‌کش طی دور قبلی تحریم‌ها در لیست سیاه آمریکا قرار گرفته است.
سفارت روسیه در یونان هم اعلام کرد در حال بررسی این پرونده است، اما این نفت‌کش در اول ماه مه از مالکیت روسیه به مالکیت ایران در آمده است، گفته شده این نفت‌کش پرچم ایران را حمل می‌کند.
 
اطلاعات سازمان امنیت دریایی ایکواسیس نشان می‌دهد این نفت‌کش از 2003 تا 2012 با نام مانتیران فعالیت می‌کرده و بعد بارها نام خود را تغییر داده است، اول به هرم و بعد در 2012 به تگزاس استار. این نفت‌کش در 2020 نام پرون را داشته و در 2021 با عنوان پگاس شناخته شده است. آخرین تغییر نام این نفت‌کش به لانا بوده که یک هفته پس‌از شناسایی آن توسط آمریکا صورت گرفته است. این نفت‌کش در 2020 با پرچم روسیه فعالیت می‌کرده و تحت مدیریت شرکت‌های ترنسمارفلات و پی‌اس‌بی بوده است.
 

نظر شما