شناسهٔ خبر: 54255748 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

پنج رویـــداد جهان

صاحب‌خبر -
سقوط یک هواپیمای کوچک در فرانسه
سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری کوچک در جنوب شرقی فرانسه، ۵ کشته بر جای گذاشت. از مجموع کشته شدگان چهار نفر از اعضای یک خانواده هستند. تیم امداد و نجات، چهار جسد بزرگسال و یک جسد کودک کاملاً سوخته را در لاشه هواپیما کشف کرده است. این هواپیما اندکی پس از بلند شدن از فرودگاه ورسود در نزدیکی گرنوبل در جنوب شرقی فرانسه سقوط کرد.

مهاجر لبنانی، وزیر فرانسه شد  
«ریما عبدالملک» یک زن مهاجر لبنانی، وزیر فرهنگ فرانسه شد. او که اکنون 43 سال دارد، در سن ۱۰ سالگی به همراه خانواده اش به دلیل جنگ داخلی در لبنان به شهر لیون فرانسه مهاجرت کرد و از سال ۲۰۱۹ به عنوان مشاور رئیس جمهوری فرانسه مشغول به کار بود. او در سال ۲۰۲۰ نقش مهمی در کاهش مشکلات بخش فرهنگی در اوج بحران کرونا داشت.

خاموشی یک میلیون خانه در کانادا
در پی وقوع طوفان شدید تابستانی در دو استان «انتاریو» و «کبک» در کانادا چهار نفر کشته شدند و برق نزدیک به ۹۰۰ هزار خانه قطع شد. یکی از قربانیان، زنی حدوداً ۵۰ ساله است که به دلیل واژگونی قایقش در رودخانه اتاوا غرق شد. ساکنان نزدیک به ۹۰۰ هزار خانه در دو استان کانادا شب گذشته را در تاریکی به سر بردند. ۳۳ نفر در ۱۶ منطقه ایالت بیهار هند نیز بر اثر توفان، رعد و برق و بارندگی های شدید جان خود را از دست دادند.

تظاهرات علیه محکومیت منتقد
روز گذشته هزاران نفر در تظاهراتی در شهر«استانبول» ترکیه در اعتراض به محکومیت «جانان کفتانچی اوغلو» سیاستمدار برجسته مخالف دولت حاکم ترکیه به‌دلیل توهین به رئیس‌جمهور و دولت این کشور تجمع کردند. کفتانجی اوغلو که به کمتر از پنج سال زندان محکوم شده است، ریاست شعبه استانبول «حزب جمهوری‌خواه خلق» را برعهده دارد.  

تحریم بایدن و بلینکن
روسیه اعلام کرد که ورود ۹۶۳ شهروند امریکایی از جمله «جو بایدن» و «آنتونی بلینکن» رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایالات متحده و «ویلیام برنز» رئیس سازمان سی‌آی‌ای به این کشور را ممنوع می‌کند.وزارت خارجه روسیه همچنین به‌طور جداگانه ۲۶ اسم را به فهرست کانادایی‌های که از سفر به روسیه منع شده‌اند اضافه کرد که در بین آنها نام مقامات دفاعی، مدیران صنایع دفاعی و «سوفی ترودو» همسر نخست‌وزیر کانادا، دیده می‌شود. مسکو پیش از این در واکنش به تحریم‌های کانادا، «جاستین ترودو» و «کریستیا فریلند» نخست‌وزیر و وزیر اقتصاد این کشور را به همراه صدها کانادایی دیگر از ورود به روسیه منع کرده بود.

نظر شما