شناسهٔ خبر: 54233922 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

گزارش جی پلاس از فصل ۲۲-۲۰۲۱ فوتبال اروپا

پایان انتظار یازده ساله میلان و رکورد تاریخی بایرن و آنچلوتی

فصل ۲۲-۲۰۲۱ با قهرمانی میلان، رئال مادرید و منچسترسیتی به پایان رسید و بایرن مونیخ یک رکورد تاریخی به نام خود ثبت کرد.

صاحب‌خبر -

جی پلاس، رقابت های باشگاهی لیگ های کشورهای بزرگ اروپایی به پایان رسید‌. هیجان تا آخرین روز فصل ۲۲-۲۰۲۱ ادامه داشت و قهرمان های لیگ برتر انگلیس و سری آ ایتالیا در هفته پایانی مشخص شدند. تیم های منچسترسیتی (انگلیس) و میلان (ایتالیا) جام قهرمانی را بالای سر بردند و رئال مادرید (اسپانیا)، میلان (ایتالیا)، بایرن مونیخ (آلمان) ، پاری‌سن ژرمن (فرانسه)، پورتو (پرتغال) و آژاکس (هلند) نیز فاتح لیگ کشور خود شدند. برای نخستین بار در یک فصل سه تیم میلان، رئال مادرید و بایرن همزمان قهرمانی در لیگ را جشن گرفتند. 

لیگ برتر انگلیس

۱۵ دقیقه پایانی لیگ برتر ۲۲-۲۰۱۲ یکی از به یادماندنی ترین های تاریخ این رقابت ها بود. در حالی که لیورپول به دنبال گل پیروزی بود تا از لغزش منچسترسیتی استفاده کند و قهرمان شود سیتیزن ها شکست ۲ بر صفر را در پنج دقیقه جبران کردند و با دبل ایلکای گندوغان از عنوان خود دفاع کردند. سیتی با کسب ۹۳ امتیاز و یک امتیاز بیشتر نسبت به لیورپول برای ششمین بار قهرمان این رقابت ها شد. با این حال اغلب عناوین شخصی به بازیکنان لیورپول رسید. محمد صلاح در کنار سون بهترین گلزنان لیگ برتر شدند (۲۳) و مهاجم مصری توانست با ۱۳ پاس گل بالاتر از ترنت آرنولد قرار بگیرد و این جایزه را نیز به خود اختصاص دهد. آلیسون (لیورپول) و ادرسون (منچسترسیتی) با ثبت ۲۰ کلین شیت بهترین دروازه‌بانان فصل انتخاب شدند‌. 

قهرمانی تیم های اروپایی

چلسی (۷۴ امتیاز) و تاتنهام (۷۱) با قرار گرفتن در رتبه های سوم و چهارم به لیگ قهرمانان صعود کردند و آرسنال و منچستریونایتد در لیگ اروپا رقابت خواهند کرد. کریستیانو رونالدو در صورت ماندن در یونایتد پس از ۲۰ سال نمی تواند در لیگ قهرمانان حضور داشته باشد. دیگر سهمیه اروپایی را وستهام کسب کرد و این تیم در لیگ کنفرانس بازی خواهد کرد. در روز آخر لیدز از سقوط فرار کرد و برنلی، واتفورد و نوریچ در چمپیونشیپ بازی خواهند کرد. 

لالیگا اسپانیا

در شروع رقابت ها بهترین تیم از لحاظ مهره را اتلتیکومادرید داشت و می توانست از عنوان قهرمانی خود دفاع کند اما درخشش کریم بنزما و افت فاحش تیم دیگو پابلو سیمئونه موجب شد رئال مادرید به آسانی و بدون رقیب قهرمان لالیگا شود. سفیدپوشان با هدایت کارلو آنچلوتی برای سی و پنجمین بار این جام را فتح کردند. آنچلوتی نخستین سرمربی لقب گرفت که در پنج لیگ برتر اروپایی قهرمان می شود (میلان، چلسی، بایرن و پاری‌سن ژرمن). کریم بنزما با به ثمر رساندن ۲۷ گل برای نخستین بار برنده جایزه پیچیچی شد و عنوان سامورا به بونو (دروازه‌بان سویا) رسید که در ۳۱ بازی ۲۴ گل دریافت کرد.

قهرمانی تیم های اروپایی

بارسلونا با وجود فصل سختی که داشت و تغییر سرمربی توانست نایب قهرمان شود و به سوپرجام اسپانیا صعود کند. اتلتیکو مادرید و سویا دو سهمیه دیگر لیگ قهرمانان اروپا را کسب کردند. رئال بتیس و رئال سوسیداد در لیگ اروپا رقابت خواهند کرد و ویارئال، شگفتی ساز این فصل لیگ قهرمانان (تا نیمه نهایی صعود کرد) در لیگ کنفرانس بازی می کند. گرانادا در روز آخر از کسب پیروزی ناکام ماند و به دسته پایین تر سقوط کرد. لوانته و آلاس نیز در فصل آینده در لالیگا حضور نخواهند داشت. 

سری آ ایتالیا

اشتباه مرگبار رادو (دروازه‌بان اینتر) در دیدار برابر بولونیا که منجر به شکست تیمشان شد مسیر را برای قهرمانی میلان هموار کرد. روسونری برخلاف فصل گذشته در هفته های پایانی بدون لغزش بود و در نهایت در آخرین روز با پیروزی ۳ بر صفر مقابل ساسولو پس از یازده سال قهرمانی در سری آ را جشن گرفت. عملکرد پیولی تحسین برانگیز بود چون سرمربی ایتالیایی نسبت به دیگر رقیبان از ستاره های کمتری در تیمش بهره می برد. زلاتان ایبراهیموویچ نیز دوباره با میلان قهرمانی را در این رقابت ها تجربه کرد.

قهرمانی تیم های اروپایی

چیرو ایموبیله با به ثمر رساندن ۲۷ گل برای لاتزیو بهترین گلزن این فصل شد. مایک منیان (میلان) با دریافت ۳۱ گل و ۱۶ کلین شب به عنوان بهترین دروازه بان این رقابت ها انتخاب شد. یوونتوس با وجود خرید بزرگ زمستانی خود (ولاهوویچ) نتوانست به جایی برسد و با قرار گرفتن در رتبه چهارم تنها به لیگ قهرمانان صعود کرد. ناپولی سوم شد. لاتزیو و رم به لیگ اروپا راه یافتند و فیورنتینا در لیگ کنفرانس رقابت خواهد کرد. کالیاری، جنوا و ونتزیا  فصل آینده در سری بی بازی خواهند کرد. 

بوندسلیگا 

بایرن مونیخ با سرمربی جدید و جوان خود یولیان ناگلزمن به آسانی قهرمان بوندسلیگا شد. باوارایی ها برای دهمین فصل پیاپی در این رقابت ها جام قهرمانی را بالای سر بردند و رکورد تاریخی به نام خود ثبت کردند. دورتموند (نایب قهرمان) به خاطر آسیب دیدگی های متعدد بازیکنانش هرگز نتوانست رقیب جدی برای بایرن در این فصل باشد‌ و در پایان این رقابت ها با ستاره خود ارلینگ هالند خداحافظی کرد. بایرلورکوزن که در نیم فصل با سردار آزمون قرارداد امضا کرد به همراه لایپزیش دو سهمیه دیگر لیگ قهرمانان را به دست آوردند. تیم های آرمینیا بیلفد و گرویتر فروت به دسته دو سقوط کردند. روبرت لواندوفسکی با به ثمر رساندن ۳۵ گل بهترین گلزن بوندسلیگا لقب گرفت و برای دومین سال پیاپی کفش طلای اروپا را به دست آورد. مانوئل نویر که در این فصل ۲۶ گل دریافت کرد بهترین عملکرد را در میان دیگر دروازه‌بان ها داشت. 

قهرمانی تیم های اروپایی

لیگ یک فرانسه 

پاری‌سن ژرمن با جذب ستاره هایی همچون لیونل مسی، اشرف حکیمی و دوناروما و حضور نیمار و کیلیان ام‌باپه به راحتی قهرمانی در لیگ فرانسه را به دست آورد و ناکامی فصل گذشته را جبران کرد. مارسی با ۱۵ امتیاز کمتر در جایگاه دوم قرار گرفت و به همراه پاریسی ها به لیگ قهرمانان صعود کرد. موناکو در پلی اف لیگ قهرمانان برای حضور در مرحله نهایی این رقابت ها تلاش خواهد کرد و رن به لیگ اروپا راه یافت. همچنین نیس در لیگ کنفرانس به رقابت خواهد پرداخت. متز و بوردو به دسته دو سقوط کردند. همچنین سنت اتین در پلی اف برای بقا در لیگ یک تلاش خواهد کرد. ام‌باپه که با ۲۹ گل بهترین گلزن این رقابت ها شد برای سومین سال پیاپی بهترین بازیکن این لیگ نیز لقب گرفت. جایزه بهترین دروازه‌بان هم به دوناروما داده شد با وجود اینکه تنها در ۱۶ بازی (از ۳۸ بازی) به میدان رفت. 

قهرمانی تیم های اروپایی

لیگ پرتغال 

پورتو یک هفته مانده به پایان لیگ پرتغال با پیروزی یک بر صفر مقابل بنفیکا قهرمانی در این رقابت ها را جشن گرفت. پورتو تاکنون ۳۰ بار عنوان قهرمانی را بالای سر برده است که در این فصل گل های مهدی طارمی کمک زیادی به این تیم کرد. مهاجم ایرانی در ۳۲ بازی ۲۰ گل به ثمر رساند. او ۱۲ پاس گل نیز داد. بهترین گلزن این رقابت ها داروین نونیز (بنفیکا) بود که در ۲۸ بازی ۲۶ گل به ثمر رساند. اسپورتینگ نایب قهرمان شد و به لیگ قهرمانان صعود کرد. بنفیکا در پلی اف حضور خواهد داشت. براگا به لیگ اروپا و ژیل وینسته و ویتوریا گیمارش به لیگ کنفرانس صعود کردند. توندلا و بلننسس به دسته دو سقوط کردند. 

قهرمانی تیم های اروپایی

لیگ هلند

آژاکس برای سومین فصل پیاپی قهرمان لیگ شد و آیندهوون با دو امتیاز کمتر (۸۱) در رتبه دوم قرار گرفت. این تیم در پلی اف برای حضور در مرحله نهایی لیگ قهرمانان تلاش خواهد کرد. فاینورد (۷۱) با قرار گرفتن در جایگاه سوم به لیگ اروپا صعود کرد. علیرضا جهانبخش، بازیکن ایرانی فاینورد در ۲۷ بازی (۱۵۵۷ دقیقه) تنها چهار گل به ثمر رساند و سه پاس گل داد. توئنته در لیگ کنفرانس فصل آینده بازی خواهد کرد. ویلم و زوله در انتهای جدول قرار گرفتند و به دسته دو سقوط کردند. بهترین گلزن این رقابت ها سباستین هالر بود که ۲۱ گل به ثمر رساند.

قهرمانی تیم های اروپایی

بایرن مونیخ رئال مادرید منچسترسیتی پاری سن ژرمن مهدی طارمی میلان پورتو کریم بنزما آژاکس محمد صلاح روبرت لواندوفسکی

نظر شما