وزیر راه
مهمترین مشکل توسعه ظرفیت حملونقل ریلی کمبود واگن و ریل است
محمد قرهداغلی - وزیر راهوشهرسازی، با اشاره به اینکه سرعت قطارهای مسافری و واگنهای باری باید تغییر کند، گفت: مهمترین مشکل توسعه ظرفیت حملونقل ریلی کمبود واگن و ریل است. به گزارش مناقصهمزایده، رستم قاسمی، در مراسم افتتاح نهمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته، افزود: حجم شرکتکنندگان شرکتهای حوزه دانشبنیان و شرکتهای ساخت بخش واگن و لوکوموتیو امروز نشان داد دارای توانمندی بسیار خوبی هستیم. وی با بیان اینکه طی چند ماه گذشته با سفر به کشورهای همسایه یکی از موضوعات مهم که توافق با کشورهای مختلف در حوزه حملونقل بود را دنبال کردیم، گفت: با ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان و قزاقستان و... در حوزه حملونقل توافقات بسیار خوبی صورت گرفت. قاسمی؛ به سفر خود به عمان اشاره کرد و افزود: توافقات خوبی با عمانیها در حوزه حملونقل دریایی و ترکیبی به امضاء رساندیم که آنها بتوانند با ایجاد مرکز لجستیک در ایران کالاهای خود را با استفاده از شبکه ریلی کشورمان به کشورهای حوزه قفقاز منتقل کنند که این توافقنامه امضاء شد. وی تأکید کرد: امروز اگر هر چه سریعتر توافقاتمان را با کشورهای همسایه که نیاز به استفاده از زیرساختهای حملونقلی ما دارند ساماندهی نکنیم، از قافله عقب میمانیم. وزیر راهوشهرسازی، به سفرش به روسیه اشاره کرد و گفت: در این سفر مذاکراتی با آنها داشتیم که با توجه به جنگ اوکراین روسها نیاز به جابهجایی کالاهای خود به هند و آسیایمیانه از طریق ایران دارند و قرار است معاون نخستوزیر روسیه به ایران سفرکند و در این خصوص جلساتی با آن داشته باشیم. وزیر راهوشهرسازی، تأکید کرد: ظرفیت ایران در میزان عبور حجم باری از کشور بیش از ۲۰ میلیون تن است و این به آن معناست که میزان مذکور میتواند ۲۰ میلیارد دلار درآمد برای کشور را در پی داشته باشد. قاسمی؛ با بیان اینکه به منظور توسعه ظرفیت حملونقل کشور برنامهریزی انجام گرفته است، گفت: از مهمترین مشکلاتمان در این حوزه بخش واگن و ریل است که درصدد توسعه آن هستیم و در این راستا توانمندیهایی در کشور وجود دارد. وی افزود: سازندگان ایرانی در حوزه ساخت واگن توانمند هستند و در این زمینه نیاز به کشورهای دیگر وجود ندارد، لذا با انعقاد قراردادهای جدید به شرکتها سفارش دادهایم تا امسال حجم تولیدشان افزایش یابد. به گفته وزیر راهوشهرسازی، حدود ۱۴هزار کیلومتر راهآهن در کشور وجود دارد و سه هزار کیلومتر نیز کریدورهای اصلی همچون چابهار، رشت، آستارا و کریدورهای غربی کشور در حال ساخت است. قاسمی؛ نیازمندی لوکوموتیو ایران را بیش از یکهزار دستگاه خواند و اظهار کرد: اگر امروز بیش از هزار دستگاه لوکوموتیو در اختیار داشتیم، میتوانستیم ۲۰ میلیون بار را از کشور عبور دهیم و این راه را یکی از مهمترین منابع درآمدی کشور قرار دهیم؛ چراکه هنگامی که کشوری منبع امور ترانزیت شود، از لحاظ سیاسی، امنیتی و بسیاری از مزیتهای دیگر را به همراه خواهد داشت. وی با بیان اینکه در حوزه لوکوموتیو کسری وجود دارد، گفت: در این راستا به شرکت مپنا نیز اعلام کردیم تا سقفی که طی سه، چهار سال آینده ظرفیت ساخت دارند، قرارداد منعقد میکنیم و ظرفیتهای داخلی شرکتهای دیگری که امکان تولید دارند را نیز پر خواهیم کرد و هیچ نیازی به واردات از خارج نداریم. وزیر راهوشهرسازی، گفت: شرکتهای دانشبنیان و تولیدی یکی از امیدهایی است که میتوانیم درخصوص توسعه حوزه ریلی کشور داشته باشیم. قاسمی؛ تصریح کرد: براساس برنامه ششم توسعه مقرر شده بیش از ۳۰ میلیون تن و ۳۰ درصد بار کشور در حوزه ریلی حمل شود که این عدد به یکسوم نیز نرسیده و سرعت قطارهای باری کشور بسیار کم است و این امر در حمل بار بسیار تأثیرگذار است. وی با تأکید بر اینکه سرعت قطارهای مسافری و واگنها باید تغییر کند، خاطرنشان کرد: این امر نیز جزء برنامههای وزارت راهوشهرسازی است؛ با اقدامات و توانمندی که در کشور وجود دارد نیز امیدواریم بتوانیم توسعه حملونقل ریلی که جزء نیازهای جدی کشور ایران است را شاهد باشیم. وزیر راهوشهرسازی، ادامه داد: برخی از کشورها بیش از ۸۰ درصد حملونقل را از طریق خطوط ریلی انجام میدهند، چراکه ارزان و ایمن است و یکی از محورهای توسعه حملونقل کشور، حملونقل ریلی است. قاسمی؛ همچنین گفت: پیشنهاد وام ودیعه مسکن ۱۰۰ میلیون تومانی در جلسه شورای پول و اعتبار بررسی و نتیجه اعلام میشود. وی همچنین درباره حادثه ساختمان «متروپل» آبادان، گفت: با مقصران این حادثه برخورد میشود. اکنون نیز تیمی از وزارت راهوشهرسازی به آبادان میرود تا این حادثه را ارزیابی کند. وزیر راهوشهرسازی، گفت: قرار است علت اصلی فروریختن ساختمان متروپل آبادان بررسی شود و بهمحض اینکه نتایج آن اعلام شد به مردم اطلاعرسانی میکنیم.
∎
نظر شما