شناسهٔ خبر: 54226700 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سفارش‌ محصولات به جای بیگانه‌ها به داخل داده شود/ صرفه جویی ۷۵ هزار یورویی بابت تولید هر واگن

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با بیان اینکه شرکت واگن پارس رونق گرفته است گفت: از دستگاه‌ها، دولت و مجلس درخواست داریم حمایت کنند تا سفارش‌های محصولات به جای بیگانه‌ها به داخل کشور داده شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، قربانعلی دری‌نجف‌آبادی بعد از ظهر امروز در مراسم تحویل ۷۴ واگن شرکت واگن پارس در جمع خبرنگاران با گرامیداشت روز سوم خرداد روز آزادسازی خرمشهر اظهار کرد: شرکت واگن‌سازی دانشگاه با ارزشی است که کار و فعالیت در آن رونق گرفته و یکی از کارخانه‌های کشور است که با تولید خود به ندای رهبری لبیک می‌گوید.

وی افزود: سفارش دستگاه‌های ذی‌ربط به این کارخانه بسیار مهم است، امیدواریم کارکنان این شرکت تلاش کنند تا کیفیت، قدرت رقابت،‌ صادرات و دانش‌محوری  را هرچه بیشتر رشد و توسعه بدهند.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی ادامه داد: امروز در بازدید متوجه شدیم این کارخانه رونق گرفته و فعال و به روز است و ای‌کاش همه کارخانه‌های صنعتی استان با همین کیفیت کار کنند و اگر نقطه‌ضعفی هم هست با تلاش بیشتر جبران شود.

 دری‌نجف‌آبادی بیان داشت: از دستگاه‌ها دولت و مجلس درخواست داریم حمایت کنند تا سفارش‌های لازم به جای اینکه به بیگانه‌ها داده شود به داخل کشور و مخصوصاً استان مرکزی داده شود.

وی اضافه کرد: امیدواریم کارخانه واگن‌سازی روز به روز توسعه یابد و در فناوری پیشرفته‌تر شود تا نیازهای مورد نیاز کشور را تأمین کند.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی ادامه داد: امیدواریم در اقدام بعدی شرکت واگن پارس بتواند نیازهای مترو تهران، مشهد و... را تأمین کند و در ادامه با بالا بردن کیفیت و استفاده از تمام ظرفیت به فکر صادرات محصول خود باشد.

 

اجازه نمی‌دهیم ظرفیت مپنا معطل باشد

استاندار استان مرکزی نیز گفت: صنعت واگن‌سازی جزو صنایع مادر، کلیدی و راهبردی جهان است که خوشبختانه در کشور شرکت واگن پارس اولین و بزرگترین شرکت تولید واگن است که ظرفیت بی‌نظیری دارد که در ماه‌های اخیر نیز بعد از رکودی که داشت فعال شده و به سطح خیلی خوبی از رشد و توسعه رسیده است.

فرزاد مخلص‌الائمه اظهار کرد: طبق برنامه ظرفیت حمل ریلی کشور باید ۳۰ درصد بار و ۱۸ درصد مسافر در ریل جابجا شود که متأسفانه از این برنامه عقب هستیم.

وی افزود: صنعت واگن‌سازی باید همراه این برنامه که هدف اصلی دولت است شکل بگیرد، هدف خاصی که حمل و نقل ترکیبی در کشور سازمان‌دهی شود تا بتوانیم این صنعت را به عنوان زیربنای اقتصاد به حوزه حمل و  نقل کشور اضافه کنیم.

استاندار استان مرکزی با بیان اینکه استان مرکزی بالغ‌بر ۸۰ درصد واگن کشور و  ۳۵ درصد تعمیرات این صنعت را بر عهده دارد و قطب صنایع ریلی کشور حساب می‌شود ادامه داد: شرکت واگن سازی ظرفیت فوق‌العاده‌ای دارد و باید به سمت سفارش‌های به سمت خارج از کشور برود.

مخلص‌الائمه با بیان اینکه هر آنچه در این شرکت و در شرکت‌های مشابه قابل استفاده است دولت حمایت می‌کند، تأکید کرد: سیاست دولت بر حمایت از صنعت داخل و دستور مقام معظم رهبری و سیاست راهبردی کشور در سند تحول دولت مردمی است که اسفندماه سال گذشته تصویب و اجرا شد. 

وی بیان کرد: این اجازه را نمی‌دهیم که ظرفیت مپنا معطل باشد و سفارش به خارج از کشور برود؛ مراسمی که امروز به همت مدیران و متخصصان که ظرفیت اصلی دانشی این شرکت هستند انجام شده، هدیه استان مرکزی در سال دانش‌بنیان و اشتغال در حوزه حمل و نقل است که جای قدردانی دارد.

مدیرعامل شرکت واگن پارس مپنا نیز گفت:  با تلاش همکاران و مهندسان شرکت و حمایت‌های مدیرهای استانی ظرفیت تولید واگن از ۱۰۰ دستگاه در ماه رد شده و سعی داریم با توجه به قولی که به مسؤولان داده‌ایم به ۱۲۰ دستگاه در ماه برسیم و این رکورد در سال جاری محقق خواهد شد.

مرتضی ملانژاد بیان کرد: ۷ مدل واگن باری، ۲ مدل مسافری  و یک نوع لوکوموتیو تحویل می‌دهیم خط تولید واگن‌های مترو کلید خورد و امیدواریم وزارت کشور و شهرداری‌های کلان‌شهرها خصوصاً تهران توجه کنند تا بتوانیم سفارش‌های خوبی در زمینه واگن‌های مترو داشته باشیم که البته ظرفیت‌های خوبی در این شرکت وجود دارد.

وی افزود: امروز در مجموع ۷۴ ماشین ریلی تحویل می‌دهیم که  ۷۲ باری، یکی مسافربری و یک لوکوموتیو است.

مدیرعامل شرکت واگن پارس مپنا بیان داشت: امروز واگن باری و مسافربری از چین ارزان‌تر است، حتی لوکوموتیوی که تولید می‌شود رقابت‌پذیر است.

صرفه جویی ۷۵ هزار یورویی بابت تولید هر واگن

ملانژاد ادامه داد: به لطف حمایت‌هایی که از صنایع می‌شود امروز به خوبی می‌توانیم رقابت کنیم، نمی‌توانیم عدد و رقم دقیقی از صرفه‌جویی ارزی گفت چراکه بخشی از کار داخلی و بخشی نیز خارجی است اما در واقعیت در مقابل هر واگنی وارد می‌شود ۷۵ هزار یورو صرفه‌جویی ارزی دارد، تولید یک واگن مسافربری حدود ۶۰۰ هزار یورو صرفه‌جویی ارزی دارد.

 به گفته وی کمتر از ۱۵ درصد از قطعات از خارج کشور وارد می‌شود.

واردات لوکوموتیو از برنامه دولت خارج شد

مدیرعامل شرکت واگن پارس مپنا تصریح کرد: واردات لوکوموتیو به طور کامل از برنامه دولت خارج شد و صمیمانه از استاندار سپاسگزاریم که در جاهایی که توانستند کمک کردند و امیدواریم به‌زودی این در بخش مترو نیز موفق به گرفتن سفارش باشیم چراکه کشور بیش از ۱۵۰۰ دستگاه واگن مترو کم دارد اما در ۵ سال گذشته حتی یک سفارش به واگن‌سازهای کشور داده نشده است.

انتهای پیام/

نظر شما