شناسهٔ خبر: 54225657 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری خراسان جنوبی:

افزایش قدرت خرید طبقات پایین از نتایج مردمی‌سازی یارانه‌ها است

بیرجند - ایرنا - سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: افزایش و تقویت قدرت خرید طبقات پایین و متوسط جامعه یکی از خروجی‌های اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌هاست که می‌تواند به نفع مردم این استان کمتر توسعه‌یافته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا جواد اشرفی روز سه‌شنبه در نشست هم‌اندیشی با دبیران سازمان‌های مردم نهاد جوانان خراسان جنوبی در راستای تبیین طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها افزود: براساس بررسی‌های انجام شده درآمد متوسط سالانه هر خانوار در استان ۵۴ میلیون تومان و درآمد ماهانه هر خانوار ۴.۵ میلیون تومان در خانوارهای شهری خراسان جنوبی است.

وی با اشاره به اینکه متوسط درآمد سرانه هر خانوار در کشور سالانه ۷۴ میلیون تومان است گفت: درآمد متوسط سالانه هر خانوار روستایی در خراسان جنوبی ۲۴ میلیون تومان و این میزان در کشور ۴۳ میلیون تومان است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه این استان نیم درصد ثروت کشور را تامین می‌کند اظهار داشت: دولت سیزدهم خود را مکلف کرده برای مناطق کمتر توسعه‌یافته مانند خراسان جنوبی اقدامات ویژه‌ای انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی یک تا ۲ درصد از بودجه کشور را مصرف می‌کند ادامه داد: خراسان جنوبی استان محرومی نیست بلکه کمتر توسعه‌یافته است چون بسیاری از مزیت‌های نسبی داریم که تاکنون از آن استفاده صحیح نشده است.

اشرفی گفت: از ظرفیت جوانانی که ایده‌های خلاقانه و پویا در شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور و سمن‌ها دارند در هیات اندیشه‌ورز اقتصادی می‌توان برای تعالی و پیشرفت اقتصادی استان در حوزه‌های مختلف استفاده کرد.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی استان با همه اختیارات همراه سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان هستند تا به توسعه اقتصادی استان کمک کنیم افزود: نشست با سمن‌های حوزه جوانان به‌صورت ماهانه برگزار خواهد شد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی به پایگاه اجتماعی و ضریب نفوذ سازمان‌های مردم‌نهاد در جامعه اشاره کرد و گفت: دولت به معنای عام یعنی نظام اسلامی طی سنوات گذشته تصمیماتی داشته که باید اصلاح ساختاری در نظام پرداخت یارانه‌ای را رقم می‌زدند اما به دلایلی دولت‌های مختلف از اجرای آن امتاع ورزید.

وی خاطرنشان کرد: این اصلاح اقتصادی بار سنگین مسوولیت و تبعات اجتماعی از حیث خدشه در جایگاه سیاسی رییس جمهور دارد اما دولت سیزدهم برای اجرای این طرح الزاماتی قانونی و عقلایی دارد.

اشرفی افزود: همه اقتصادانان در سطح کشور نیز بر ضرورت اصلاح ساختاری در نظام پرداخت یارانه‌ها اذعان دارند البته در نحوه اجرای آن شاید اختلاف‌نظرهایی وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: دولت خود را مکلف می‌داند که با رانت و فساد ناشی از ارز ترجیحی مبارزه کند و خیلی از تقاضاهای واردات در سال‌های گذشته به خاطر همین تفاوت نرخ ارز ترجیحی بوده که مبتنی بر واقعیت‌های روز کشور هم نبوده است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی به پرونده‌های فساد ناشی از اختصاص ارز ترجیحی  در ۲ سال گذشته و نبود واردات کالا به کشور اشاره کرد و گفت: با سیستم‌های نظارتی و محدودیت‌های سلبی نمی‌توان جلوی فساد و قاچاق را گرفت لذا مهمترین کار از بین بردن بسترهای فسادزا است.

وی اظهار داشت: طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها تدبیر هوشمندانه دولت سیزدهم در راستای تحقق عدالت در جامعه و حمایت از تولید است.

اشرفی افزود: چهار قلم کالای اساسی مشمول این طرح شد اما همه می‌دانید که خراسان جنوبی در سه قلم کالای مرغ، تخم‌مرغ و شیر تولیدکننده است و بیش از ۷۰ درصد مرغ تولیدی و روزانه ۱۰۰ تن شیر تولیدی این استان به استان‌های همجوار ارسال می‌شود لذا اگر به دنبال صرفه اقتصادی باشیم باید این مزیت در خراسان جنوبی منجر به تولید و ثروت شود.

وی با تاکید بر ایجاد ارزش افزوده و راه‌اندازی واحدهای فرآوری و تکمیل زنجیره تولید مرغ و لبنیات گفت: برخی با توجه به تبلیغات و خط دشمن می‌گویند "نخرید تا ارزان شود" لذا هیچ کسی مدافع گرانی نیست اما ارزانی بدون چارچوب هم قطعا خوب نیست و تولید کشور دچار آسیب می‌شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه یکی از شاخص‌های طرح اصلاح ساختاری در نظام پرداخت یارانه‌ها حمایت از تولید است ادامه داد: همچنین در حوزه فساد اقتصادی نیاز به اصلاح ساختاری برای از بین بردن زمینه‌های فساد است و دولت سیزدهم در سال اول خدمتش این طرح کلان و جراحی اقتصادی را انجام داد.

وی تصریح کرد: قرار نیست یارانه و ارز ترجیحی حذف شود بلکه قرار است در نحوه پرداخت یارانه‌ها، جابه‌جایی صورت گیرد و به جای آنکه یارانه به کالا و محصول یا واردکننده تعلق گیرد به افراد جامعه به عنوان مصرف‌کننده پرداخت می‌شود.

اشرفی حوزه آرد و نان را مثال زد و گفت: درخواست آرد یارانه‌ای در استان از ۸۳۹ هزار تن در ابتدای سال ۱۴۰۰ به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن در سال ۱۴۰۱ رسیده این در حالی است که در بازارچه مرزی ماهیرود یک کیسه آرد بیش از ۸۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان به فروش می‌رسد.

وی اظهار داشت: بررسی‌های صورت گرفته در خراسان جنوبی نشان می‌دهد بیش از ۷۰ هزار کیسه آرد خبازی از چرخه تولید نان خارج و در جاهای دیگر استفاده شده بود.

نظر شما