به گزارش خبرنگار پایگاه وزارت راه و شهرسازی، میعاد صالحی مدیر عامل شرکت راه آهن در حاشیه بازدید از نمایشگاه حملونقل ریلی در جمع خبرنگاران درباره ظرفیت صنعت ریلی برای جابجایی بار و مسافر گفت: در ماده ۵۷ قانون برنامه ششم توسعه پیشبینی شده که ۲۰درصد از حمل مسافر و ۳۰ درصد حمل بار توسط حملونقل ریلی انجام گیرد ولی متاسفانه در طول ۵ ساله قانون برنامه ششم توسعه بر اساس آمارها این درصد نه تنها افزایش نیافته بلکه در برخی سالها کاهش یافته است چرا که الزامات آن از جمله تزریق نقدینگی در صنعت حملونقل ریلی محقق نشده است.
صالحی ادامه داد: برای مثال طبق بند الف ماده ۵۷ که یکی از الزامات تحقق بند ب یعنی همین افزایش جابجاییها توسط حملونقل ریلی است، باید یک درصد منابع نفتی برای حوزه حملونقل ریلی در نظر گرفته شود که در طول ۵ سال برنامه، سهم صنعت ریلی از این عدد تقریبا صفر بوده است.
وی تاکید کرد: امروزه علیرغم تاکید مقام معظم رهبری بر اولویت قرار دادن بخش ریلی و اتصال بخش ریلی باری به مراکز صنعتی و تجاری در سیاستهای کلی ابلاغی، این اتفاق برای صنعت ریلی رخ نداده است.
وی با بیان اینکه عزم دولت سیزدهم ارتقاء صنعت حملونقل ریلی است، ابراز امیدواری کرد که هم در حوزه تزریق نقدینگی و هم اولویت بخشی به صنعت ریلی بتوان به نتایج مطلوب دست یافت.
صالحی خاطر نشان کرد: هفته گذشته تفاهم فیمابین توسط وزارت راه و شهرسازی و وزارت جهاد کشاورزی منعقد شد که طی آن بخش ریلی اولویت اول حمل کالاهای اساسی قرار گرفت. بر این اساس در حیطههای مختلف از گفتمان سازی تا تزریق منابع و تغییر مسیر از سایر شقوق حملونقل به بخش ریلی در حال ایفای نقش هستیم.
مدیرعامل شرکت راه آهن بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ رکورد ۱۱۰ ساله حملونقل ریلی بینالمللی کشور را با یک میلیون و ۹۱۳ هزار تن بار ترانزیت شکستیم که این عدد نسبت به سال قبل ۲.۵ برابر شده است.
صالحی ادامه داد: صادرات ریلی نیز سال گذشته با حمایتهای مقام عالی وزارت و تلاشهای اصحاب حملونقل ریلی به یک میلیون و ۹۲۰ هزار تن رسید و رکوردی در تاریخ صادرات حملونقل ریلی به ثبت رساند.
وی افزود: پیشبینی میشود با توجه به تفاهمات مطلوبی که طی روزهای گذشته با کشورهای همسایه و کشورهای حوزه CIS به ویژه کشور قزاقستان منعقد شد، ترانزیت ریلی کشور در حوزه بینالمللی را افزایش دهیم.
صالحی با اشاره به تفاهمنامه منعقد شده با کشور قزاقستان گفت: بر این اساس برای ترانزیت ۵ میلیون تن بار بینالمللی تفاهم شد که برای ماه اول و به صورت آزمایشی تعهدی کمتر از این رقم را با توجه به ظرفیت خطوط ریلی و لکوموتیوهای موجود شروع خواهیم کرد.
وی ادامه داد: امیدواریم با تزریق لکوموتیو کشور چه در بخش تولید داخل و چه بخش تزریق منابع و نقدينگی برای سرعت دادن به تعمیر لکوموتیوهای زمینگیر موجود که قابلیت بهرهبرداری دارند، ظرفیت ترانزیت را ارتقا دهیم.
صالحی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تاکنون هیچ سند جامع و عملیاتی برای حملونقل ریلی نداشتیم و امروزمطالعه عمیقی انجام شده تا یک اطلس کامل از نیازهای موجود و وضعیت فعلی حملونقل ریلی اعم از میزان کیلومتراژ خطوط ریلی اصلی و فرعی و ریلهای آنتنی که باید به مناطق تجاری و صنعتی متصل شود، توسعه خطوط اصلی و اتصالهای ترانزیتی گردآوری شده، وضعیت موجود ارزیابی و هدفگذاریها نیز انجامگرفته است.
وی ادامه داد: به زودی این سند رونمایی میشود که با حمایت اصحاب حملونقل ریلی، ذینفعان و حاکمیت بتوانیم به این سند پایبند بوده و آن را عملیاتی کنیم تا موجب جهش حملونقل ریلی شود.
نظر شما