شناسهٔ خبر: 54210375 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

بر اثر تخریب متروپل یک مجتمع 10 طبقه اتفاق افتاد

تکرار پلاسکو در آبادان

اشاره: هنوز خاطره تلخ تخریب پاساژ پلاسکو در 30 دی‌ماه سال 95 که در دوره شهرداری قالیباف اتفاق افتاد و 20 کشته و 70 مصدوم برجای گذاشت از خاطره‌ها نرفته است حادثه‌ای تلخ‌ دیگر در آبادان رقم خورده است. این بار این تراژدی در پروژه یک ساختمان ۱۰ طبقه نوساز مترو پل آبادان تکرار شد. ماجرا از این قرار است که مجتمع مترو پل آبادان ساعت 12 و 50 دقیقه دیروز در حالی فروریخت که بیش از 150 نفر کارگر در آن مشغول به کار بودند. خبرها تا بعدازظهر دیروز حاکی از آن است که این حادثه 6 کشته و بیش از ۵۵ نفر مصدوم بر جاگذاشته است. متأسفانه بیش از ۸۰ تن نیز زیر آوار مانده‌اند. مردم خشمگین و ناراحت آبادان انگشت اتهام را به سوی شهرداری و سازمان نظام مهندسی گرفته‌اند. زیرا صدور پروانه ساختمان با شهرداری و نظارت بر اجرای بناها بر عهده شهرداری و سازمان نظام مهندسی است. متأسفانه شهرداری‌ها برای کسب درآمد نظارت لازم بر ساخت‌وسازها ندارند. به همین دلیل حوادث تلخ صورت می‌گیرد و جان شهروندان قربانی می‌شود. دستگاه قضایی وارد شده و مالک برج 10 طبقه و همچنین مجری آن را دستگیر کرده است.

صاحب‌خبر -

بازداشت پیمانکار و مالک ساختمان مترو پل آبادان
فرماندار آبادان در رابطه با ریزش ساختمان ده طبقه در مرکز شهر آبادان گفت: ساختمان در حال ساخت بوده است و احتمال تلفات به دلیل حضور در منطقه مسکونی را دارد. دستور تخلیه مناطق اطراف ساختمان داده‌شده است. آمار دقیقی از تلفات در حال حاضر وجود ندارد.
در پی ریزش بخشی از برج نیمه‌کاره مترو پل واقع در خیابان امیرکبیر آبادان که صبح دیروز به صورت ناگهانی رخ داد پیمانکار و مالک ساختمان بازداشت شدند. دستور رئیس‌کل دادگستری خوزستان برای پیگیری حادثه ریزش ساختمان پس از حادثه ریزش ساختمان در آبادان رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب این شهرستان در صحنه حاضر و دستورات مقتضی جهت رسیدگی به موضوع صادر شد. خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور همچنین احتمال محبوس شدن ۵۰ نفر در ساختمان خبر داد و اظهار کرد: رنج سنی مصدومان جوان است و در میان مصدومان یک پسربچه ۱۰ ساله بدحال وجود دارد. به گفته خالدی تعداد مصدومان تا ساعت ۱۵ و ۱۲ دقیقه به ۲۵ و تعداد فوتی‌ها به ۴ تن رسید.

تعداد فوتی‌ها به ۵ تن رسید
عباسی پور فرماندار آبادان در خصوص آخرین وضعیت حادثه دیدگان ریزش ساختمان ۱۰ طبقه در آبادان گفت: تعداد فوتی‌ها به ۵ تن و مصدومین به ۲۷ نفر رسیده است. وی افزود: ۳۰ تا ۴۰ درصد از ساختمان که در خیابان اصلی بوده ریزش کرده است و اطلاعات تکمیلی اعلام می‌شود. فرماندار آبادان از مردم درخواست کرد فعلاً در محل حادثه حضور پیدا نکنند چرا که امکان ریزش مجدد ساختمان وجود دارد. بر اساس گزارش ایسنا، مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور نیز حوالی ساعت ۱۵: ۱۵ اعلام کرد که تاکنون چهار تن جان‌ باختند و ۲۵ نفر مصدوم شدند. امدادرسانی همچنان ادامه دارد. ۱۰۰ الی ۱۵۰ نفر در ساختمان حضور داشتند.

ریزش مترو پل آبادان 
پیش‌بینی‌شده بود!
پروژه مترو پل آبادان که پس از ریزش، فاجعه‌آفرین شد از ماه‌ها قبل با گزارش‌هایی مبنی برنشست ستون اصلی و شکم دادن سقف طبقات زیرین مواجه شده بود که یک کارشناس، ‌علت وقوع چنین حوادثی را نظارت‌های صوری مهندسان و عدم پیگیری تخلفات ساختمانی توسط شهرداری عنوان کرد. طبق برخی گزارش‌ها مجتمع برج‌های دوقلوی مترو پل به قدری سست بود که ستون اصلی و حمال مجتمع‌ها نشست کرده و شکم داده بود. تصاویر و ویدئوهای منتشرشده در فضای مجازی نیز چنین چیزی را نشان می‌داد. مالک، داربست‌هایی در اطراف پروژه کشیده بود که برخی مدعی هستند باهدف پنهان‌کاری وضعیت وخیم پروژه ایجادشده بوده. گفته می‌شود مهندسان سازمان نظام مهندسی آبادان هشدار داده بودند که این مجتمع به افتتاح نخواهد رسید. سال‌هاست که به موضوع نظارت‌های صوری، زد و بند و احداث ساختمان‌های ناایمن از سوی رسانه‌ها و کارشناسان پرداخته می‌شود. بر اساس اذعان جامعه مهندسی، طی ۵۰ سال اخیر عمر مفید ساختمان‌ها در ایران از ۳۲ سال به ۲۶ سال کاهش‌یافته است. ایجاد سازمان نظام مهندسی ساختمان در سال ۱۳۷۳ هم ظاهراً کمکی به بهبود این معضل نکرده و هرازگاهی با فجایعی همچون ریزش برج مترو پل مواجهیم. در خصوص علت وقوع حوادث ساختمانی با احمدرضا سرحدی ـ عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت‌وگو کردیم. او نظارت‌های صوری مهندسان سازمان نظام مهندسی و بی‌توجهی عوامل شهرداری به هشدارهای مهندس ناظر را از عوامل اصلی کاهش کیفیت ساخت‌وسازها عنوان کرد. سرحدی تأکید کرد: در مورد پروژه مترو پل اطلاع دقیقی ندارم همواره پیش‌آمده که تعداد اندکی از همکاران ما به وظایف قانونی خود در بحث نظارت بر ساختمان‌ها عمل نکرده و کنترل‌های لازم را صورت نمی‌دهد. شهرداری به عنوان ناظر و حافظ منافع عمومی باید به این موارد رسیدگی کند ولی معمولاً ترجیح می‌دهد پولش را بگیرد و وقتی گزارش تخلفی از طرف مهندس سازمان نظام مهندسی دریافت می‌کند توجهی نشان نمی‌دهد. این عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان تأکید کرد: شهرداری بیشتر بر روی مواردی مثل اضافه بنا حساس است و علاقه‌ای به کنترل نقشه‌ها ندارد. اگر هم کنترلی صورت می‌دهد در خصوص معماری است که اگر پروژه اضافه بنا داشته باشد بتواند عوارضش را بگیرد. کنترل نقشه‌های محاسباتی عملا توسط شهرداری انجام نمی‌شود. وی بابیان این‌که معمولاً نگاه منفعت‌جویانه باعث افت کیفیت ساختمان‌ها و بروز حوادثی مشابه مترو پل می‌شود خاطرنشان کرد: آنچه در ساختمان گلاسکو اتفاق افتاد به دلیل عدم توجه به مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان در بحث نگهداری بود که هنوز هم به نتیجه نرسیده و رهاشده است. در قضیه آبادان هنوز گزارش تخلفات ارائه نشده و نمی‌توان صرفاً شهرداری یا سازمان نظام مهندسی را مقصر دانست و باید منتظر گزارش این حادثه باشیم.

برچسب‌ها:

نظر شما