شناسهٔ خبر: 54191575 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

چه عواملی باعث تغییر حس چشایی می‌شود؟

جوانه‌های چشایی طعم‌ها را انتخاب می‌کنند، از جمله چهار طعم اصلی: شیرین، شور، ترش و تلخ. در عین حال، حس بویایی به شما امکان می‌دهد از عطر و طعم غذا لذت ببرید. وقتی مشکلی با هر یک از آنها پیش بیاید، حس چشایی می‌تواند تغییر کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، اگر از غذای خود لذت می‌برید، شما را تشویق می‌کند که به اندازه کافی برای حفظ سلامت خود غذا بخورید. و حس بویایی به شما در مورد خطراتی مانند دود ناشی از آتش هشدار می‌دهد. بنابراین مهم است که بدانید چرا حس چشایی شما تغییر کرده یا از بین رفته است.

بیشتر بخوانید:

سویه‌های جدید کرونا چه تاثیری در بویایی و چشایی دارد؟

سن

با افزایش سن، تشخیص طعم‌ها سخت‌تر می شود. برخی از زنان ممکن است جوانه‌های چشایی خود را در ۴۰ سالگی از دست بدهند. برای مردان، این تغییر می‌تواند در دهه ۵۰ زندگی آنها اتفاق بی افتد. همچنین، جوانه‌های چشایی که هنوز دارید ممکن است کوچک شده و کمتر حساس شوند. طعم‌های شور و شیرین ابتدا ضعیف می‌شوند. بعداً ممکن است طعم چیزهایی که تلخ یا ترش هستند برای شما دشوارتر شود.

دارو

داروهای تجویزی می‌توانند بر نحوه انتخاب طعم‌ها توسط جوانه‌های چشایی تاثیر بگذارند. یا می‌توانند مواد شیمیایی مختلفی را در بزاق شما بریزند.

مهارکننده‌های ACE، این داروها و سایر داروهای فشار خون گاهی اوقات حساسیت را نسبت به مزه کاهش می‌دهند. یا می‌توانند طعمی فلزی، تلخ یا شیرین در دهان باقی بگذارند.

داروهای ضدافسردگی، آنتی‌هیستامین‌ها یا سایر داروها. می‌توانند دهان را خشک کنند. که مانع از رسیدن طعم‌ها به جوانه‌های چشایی می‌شود.

مسدودکننده‌های بتا، می‌توانند با حس چشایی و بویایی شما تداخل داشته باشند.

بیماری‌ها

• عفونت در بینی، گلو یا سینوس‌ها

• آسیب به سر، که ممکن است بر اعصاب مربوط به چشایی و بویایی تاثیر بگذارد

• پولیپ یا رشدی که راه بینی را مسدود می‌کند

• آبسه در دهان یا سایر مشکلات دندانی. می‌تواند مواد بد مزه را در دهان آزاد کند. دندان مصنوعی نیز می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند.

در برخی افراد، تغییر در طعم و بو می‌تواند نشانه اولیه آلزایمر یا پارکینسون باشد.

درمان سرطان

اگر برای سرطان تحت درمان هستید، حس چشایی ممکن است به دلیل موارد زیر از بین برود:

شیمی درمانی بر حس چشایی حدود نیمی از افرادی که آن را دریافت می‌کنند تاثیر می‌گذارد.

سایر داروها آنتی‌بیوتیک‌ها، مورفین یا سایر مواد افیونی می‌توانند حس چشایی را تغییر دهند.

تابش یا تشعشع می‌تواند به جوانه‌های چشایی و غدد سازنده بزاق آسیب برساند.

سیگار کشیدن

دخانیات آلودگی ایجاد می‌کند. شما را از شناسایی بوها باز می‌دارد و طعم را از بین می‌برد. اگر ترک کنید، حس چشایی و بویایی بهتر می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما