وی با اشاره به سامانه خدمات غیرحضوری ارسال لیست حق بیمه کارگاهها، تصریح کرد: یکی از رویکردهای تحولی سازمان هوشمندسازی تأمین اجتماعی با هدف کاهش مداخلات انسانی در تعاملات خدماتی بود که با راهاندازی سامانه دریافت لیستهای حق بیمه کارفرمایان گامی ارزشمند در این راستا برداشته شد. شفافیت و نظارت راهبردی از طریق این طرح افزایش یافته و مراجعات حضوری مردمی کاهش یافت. همچنین در این راستا، تعامل با کارفرمایان و پاسخگویی سازمان به این جمعیت تقویت شد.
موسوی اضافه کرد: با ارسال این لیستها از طریق این سامانه همچنین اختلافات بیمهشدگان و کارفرمایان با یکدیگر و کارفرما با سازمان نیز برطرف شده و اعتراضات کارگری و... نیز با همپوشانی به حداقل خواهد رسید.
وی با اشاره به مدیریت ابلاغها در این زمینه گفت: گاه کارفرمایان از عدم دسترسی به ابلاغیهها نیز شکایت داشته و ابراز نارضایتی میکردند که با بهروزرسانی دادهها از طریق این سامانه ابلاغها نیز از طریق یک صندوق واحد کنترل میشود.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی تاکید کرد: در حقیقت بستری فراهم شد که سازمان به سمت یکپارچگی مالیاتی، بانکی و مالی حرکت کند. این طرح در صورت اجرا در سطوح کلان، شرایط سوءاستفاده را نیز از بین خواهد بود.
وی توضیح داد: راهاندازی سامانه ارسال لیست حق بیمه کارفرمایان در واقع گام نخست برای تعامل حداکثری با دستگاهها و تحقق سهجانبهگرایی جهت خدمت به بیمهشدگان است.
وی با اشاره به یک میلیون و ٣٠٠ کارگاه فعال تامین اجتماعی افزود: اکنون کارگاههای ثابت و فعال سازمان در این سامانه ثبت نام کرده و فرصت برای معدود کارگاههای باقیمانده نیز در ماه جاری فراهم است. کارگاههای جدید هم که از ابتدا به این سامانه متصل خواهند شد.
موسوی همچنین در خصوص بدهی این کارگاهها یادآور شد: بدهیهای کارگاهی در حوزه کسب و کار همواره مطرح بوده است. در سال گذشته هم بیش از ٢٠ هزار میلیارد تومان در بحث بدهی کارگاهها و معوقات مطرح بود. سال گذشته همچنین قرار شد، ٩٠ هزار میلیارد تومان در قالب سهام شرکتی به این سازمان واگذار شود که نزدیک به ٧٣ هزار میلیارد تومان وصول شد.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: سازمان همچنین نگران واگذاری برخی از شرکتهای زیانده در این رابطه بود که در دولت قبل اتفاق افتاد؛ اما از طریق تعامل سازنده با دولت سیزدهم این شرکتهای زیانده شناسایی شده و شرکتهای ارزشمندی اعم از نفت و گاز و پتروشیمی به سازمان واگذار و در حقیقت از اموال تأمین اجتماعی صیانت شد.
هدف تامین اجتماعی کاهش پرداخت هزینههای درمان بیمهشدگان است
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در ادامه با بیان اینکه توسعه خدمات بیمهشدگان از وظایف اصلی این سازمان است، گفت: تأمین اجتماعی در مسیر توسعه خدمات درمانی هم دو هدف عمده را دنبال میکند. توسعه کمی و کیفی خدمات و کاهش پرداخت از جیب بیمهشدگان؛ که باید به صفر برسد.
وی افزود: در حوزه خدمات مستقیم گاه هزینهای ناچیز برای دارو و... از طرف بیمهشده پرداخت میشود که باید به حداقل برسد. نظارت بر پرداختها در این زمینه هم از جانب سازمان کنترل میشود. در حوزه درمان مستقیم نیز در حال حاضر بیماران خاص هزینهای پرداخت نکرده و با تفاهمنامه مشترک سازمان سلامت این جمعیت تحت پوشش کامل قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: طی ماههای اخیر خدمات تکمیلی درمان نازایی برای زوجین نابارور هم اجرایی شده و بیش از ۶ هزار نفر (۶٣٠٠) از خدمات تخصصی این حوزه معادل ٨ میلیارد تومان استفاده کردهاند.
موسوی با اشاره به پوشش بیمهای برخی از داروهای جدید نیز خاطرنشان کرد: تعدادی از این داروها با تصویب شورای عالی بیمه تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار گرفته و برخی پیش از مصوبه مربوطه تحت پوشش این سازمان بوده است.