شناسهٔ خبر: 54179641 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در نخستین سالگرد نبرد شمشیر قدس مطرح شد

هنیه: نبرد شمشیر قدس به نظریه ادعایی امنیت رژیم صهیونیستی آسیب وارد کرد

جنبش حماس، به مناسبت گرامیداشت نخستین سالگرد نبرد شمشیر قدس مراسمی ملی را در شهر غزه برگزار کرده است.

صاحب‌خبر -

به مناسبت گرامیداشت نخستین سالگرد نبرد شمشیر قدس جنبش حماس، کنفرانسی ملی را به این مناسبت در شهر غزه برگزار کرده است.

نخستین سخنران این مراسم اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس بود.

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در سخنانش در کنفرانس بزرگ ملی در نخستین سالگرد نبرد شمشیر قدس گفت: «نتایج نبرد شمشیر قدس محدود به فلسطین نبود؛ بلکه نتایج آن راهبردی و در سطح جهانی بود.»

وی طرح مقاومت از غزه را همان نخستین نتیجه نبرد شمشیر قدس دانست که به نظریه امنیت رژیم صهیونیستی ضربه زد.

اسماعیل هنیه همچنین گفت: «مقاومت فلسطین نبرد را به داخل رژیم اسرائیل و وجب به وجب خاک فلسطین منتقل کرد.»

وی افزود: «در پی پیامد‌های نبرد شمشیر قدس، مسئولان رژیم اشغالگر در برهه گذشته برای جلوگیری از برخورد با غزه تلاش کردند. از جمله نتایج نبرد شمشیر قدس این بود که خاک‏ و ملت فلسطین را متحد کرد.»

او همچنین گفت: اقداماتی که گردان‌های قسام و گروه‌های مقاومت فلسطین انجام دادند، همان چیزی است که نظریه بازدارندگی را در برابر دشمن ایجاد کرد. این همان چیزی بود که عملیات کوتاه کمتر از ده روز را در برابر دیدگاه سرتاسر جهان به دنبال داشت. این عملکرد قهرمانانه، آشفتگی امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی را به دنبال داشت. مقاومت فلسطین نبرد را به دل رژیم صهیونیستی در داخل خاک فلسطین اشغالی منتقل کرد. حتی یک وجب از خاک فلسطین نبود مگر اینکه محل حملات موشک‌ها یا پهپاد‌های مقاومت و فعالیت‌های امنیتی و اطلاعاتی مقاومت قرار گرفت. این نتیجه، معادله قداست و قدرت را ایجاد کرد. قدرت مقاومت در غزه و قداست قدس؛ تاثیرات این معادله تا این لحظه همچنان به قوت خود باقی است. در ماه مبارک رمضان شاهد بودیم که سران رژیم اشغالگر چطور تلاش کردند درگیری با نمازگزاران و معتکفان را در مسجد الاقصی تا پایین‌ترین حد کاهش دهند، زیرا تاثیرات نبرد شمشیر قدس همچنان پابرجا و بر جریان سیاست رژیم صهیونیستی و تصمیم‌های آن در این عرصه تاثیرگذار است. این نخستین نتیجه بود که در واقع به نظریه امنیت رژیم صهیونیستی آسیب وارد کرد. نتیجه دوم این است که این نبرد عوامل جدیدی به توازن قدرت راهبردی به نفع ملت و مقاومت فلسطین افزود. عواملی که با نبرد شمشیر قدس شکل گرفت و موجب شد توازن راهبردی به نفع ما باشد، متعدد است. اما مهم‌ترین این عوامل، ملت فلسطین در مناطق اشغالی ۱۹۴۸ فلسطین است که انتفاضه عزت و کرامت را برپا کرد. این مردم با موشک‌های غزه و قدس و کرانه باختری اعلام همبستگی کردند. اکنون دشمن برای مردم ما در مناطق اشغالی ۱۹۴۸ فلسطین حساب باز می‌کند. این گنج برای ملت و مقاومت ماست و عنصر قاطعی برای پایان دادن به درگیری تاریخی با این دشمن است. توازن قدرت راهبردی اکنون به نفع ماست. هیچ مانعی در برابر ضربه مستقیم هر یک از مردم فلسطین به این دشمن وجود ندارد. همان طور که در برهه اخیر این اتفاق افتاد و نیرو‌های قهرمان و مجاهد از همه موانع و چالش‌های امنیتی عبور کردند و در دل رژیم صهیونیستی عملیات انجام دادند.

هنیه افزود: اما نتیجه دیگر، این است که خاک و ملت و آرمان فلسطین را متحد کرد. این نبرد موانع جغرافیایی را در فلسطین تاریخی از بین برد و همه مردم فلسطین را در داخل فلسطین و خارج از آن در دل این نبرد هوشیار کرد و خاک و ملت فلسطین متحد شد و آرمان فلسطین به شکل حقیقی آن یعنی آرمان آزادی خواهانه ملی و آرمان کاملا سیاسی، ملی و انسانی ظاهر شد. پیش از نبرد شمشیر قدس، این مسئله تا این حد و به این وضوح دیده نمی‌شد. این سه نتیجه یعنی ضربه زدن به نظریه امنیت رژیم صهیونیستی و ایجاد توازن جدید راهبردی برای مقاومت و ملت فلسطین و وحدت خاک، ملت و آرمان فلسطین با پشتیبانی ملت‌های امت اسلامی و آزادگان جهان شکل گرفت. این نتایج با تاثیرات عمیق در آینده در همه رویارویی‌های ملت فلسطین، حماس و مقاومت علیه رژیم صهیونیستی تاثیر خواهد گذاشت.

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس تاکید کرد: دومین مسئله‌ای که می‌خواهم در خصوص آن سخن بگویم این است که ما تهدیدات جدید و یورش‌ها را به مسجد الاقصی دنبال می‌کنیم. برخی خواسته‌های صهیونیستی برای یورش به مسجد الاقصی یا برگزاری راهپیمایی پرچم وجود دارد؛ راهپیمایی که موشک‌های مقاومت آن را برهم زد. اکنون می‌خواهم کاملا به شکل واضح و روشن سخن بگویم و به دشمن درباره انجام چنین گام‌ها و جنایت‌هایی هشدار دهم. ملت فلسطین و مقاومت به خصوص در کرانه باختری و قدس اجازه نداد و نخواهد داد که این نوع خزعبلات یهودی انجام شود. مسجد الاقصی صرفا مسجد مسلمانان و قبله نخست آن‌ها و محل معراج پیامبر اکرم (ص) است. تصمیم ما واضح و روشن است و در آن هیچ شک و تردیدی وجود ندارد و در خصوص آن هیچ تعللی نخواهد بود. با همه امکانات با این اقدامات مقابله خواهیم کرد و به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد که مسجد الاقصی را مباح بدانند یا در خیابان‌های قدس و کرانه باختری یا مناطق اشغالی ۱۹۴۸ فلسطین علیه ملت ما عربده کشی کنند. اکنون دیگر گذشته نیست. گفتیم و یادآوری می‌کنیم که مرحله پس از نبرد شمشیر قدس کاملا با مرحله پیش از آن تفاوت دارد. این مرحله در زمینه طرح، تحمیل واقعیت ها، ایجاد صحنه‌ها و گرفتن حقوق و پیروزی در دست ماست نه در دستان دشمن. ما همه تحولات و تغییرات را در عرصه فلسطین، منطقه و جهان دنبال می‌کنیم و آن‌ها را تحلیل می‌کنیم و می‌گوییم که این مسائل به نفع ملت و مقاومت و آرمان فلسطین است. از این رو، از مردم فلسطین می‌خواهم که برای حمایت از مسجد الاقصی کاملا آمادگی داشته باشند و اجازه ندهند که در داخل مسجد الاقصی عربده کشی شود. نیرو‌های مدافع مسجد الاقصی در زمان‌هایی که رژیم اشغالگر اسرائیل برای یورش به مسجد الاقصی تعیین می‌کند، برای عمل در مقابله با آن آمادگی داشته باشند. ما فقط سخن نمی‌گوییم. اقدامات ما پیش از سخن گفتن ما انجام می‌شود. مردم ما در عمل در غزه‏، جنین، سرتاسر کرانه باختری، قدس و مناطق اشغالی ۱۹۴۸ فلسطین و مردم در تبعید ما و امت اسلامی اجازه نخواهند داد چنین اقداماتی صورت بگیرد. من می‌گویم درگیری با رژیم صهیونیستی وارد مرحله جدیدی شده است. این ملت به پیروزی بزرگی خواهد رسید. اسرا را آزاد خواهیم کرد و آوارگان به وطن خود بازخواهند گشت و این دشمن از سرتاسر مناطق فلسطین تاریخی خارج خواهد شد. این وعده صادق الهی است.»

در همین حال «رافت ناصیف» از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) تاکید کرد راه مقاومت در ضمیر و وجدان فلسطینی‌ها ریشه دارد.

به گزارش پایگاه العهد، رافت ناصیف در واکنش به شهادت «امجد الفاید» مبارز فلسطینی در درگیری با نظامیان رژیم صهیونیستی در جنین گفت: «مقاومت یک رویکرد و یک اندیشه ریشه دار در وجدان فلسطینی هاست».

رافت ناصیف با تجلیل از شهید الفاید و دیگر شهدای جنین، قدس و نوار غزه را الگو و نماد مقاومت، وآرمان ملت مبارز دانست.

تاکید زیاد النخاله بر اهمیت وحدت فلسطینیان برای ادامه راه مقاومت

زیاد النخاله دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در سخنانی به مناسبت سالگرد نبرد شمشیر قدس گفت دشمن صهیونیستی در برابر واقعیت آمادگی ملت فلسطین برای مقاومت تا آخرین حد قرار دارد.

وی افزود دشمن تلاش می‌کند وحدت ما را از بین ببرد تا به جهاد نیندیشیم. اما ما باید در هر جایی به مقاومت ادامه دهیم.  خواستار تقویت جبهه داخلی به دور از روحیه حزب گرایی هستم.

زیاد النخاله با تاکید بر اینکه وحدت ملت فلسطین برای حمایت از مقاومت و ادامه آن الزامی است، افزود قدس پایتخت همیشگی ماست و تلاش‌ها برای یهودی سازی قدس را نخواهیم پذیرفت؛ حتی اگر بهای آن‏، مبارزه و جنگ هر روزه باشد.

زیاد النخاله تاکید کرد باید برای تقویت محور قدس تلاش کرد و حفظ وحدت گروه‌های مقاومت در منطقه مهم است.

نظر شما