شناسهٔ خبر: 54175315 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

سفیر سابق ایران درعمان درگفتگو بادانشجو:

سفر رئیس‌جمهور در این زمان به عمان به‌وقت و کارساز است / عربستان از رابطه تهران مسقط الگوبرداری کند

سفیر سابق ایران در عمان سفر رئیس جمهور به عمان در این زمان را به وقت و کارساز توصیف کرد.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام محمدرضا نوری شاهرودی، سفیـر سابق ایران در عمان در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری دانشجو، با اشاره به سفر فرد رئیس‌جمهور به این کشور، اظهار کرد: اساساً روابط ایران با کشور‌های همسایه اولویت اصلی باشد و در این رابطه عمان در منطقه حرف اول را می‌زند.

وی با اشاره به اینکه ایران و عمان از قدیم روابط بسیاری خوب و گرمی با هم داشتند، افزود: این دو کشور با تغییر دولت‌ها و حکومت نگذاشتند روابطشان دستخوش تغییرات منفی شود.

نوری شاهرودی ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی هر دولتی که در جمهوری اسلامی بر سرکار آمده، عمان بلافاصله هیئیتی ارسال کرد و سعی کردند که روابط بین تهران و مستقط همواره گرم و رو به جلو باشد.

سفیـر سابق ایران در عمان با بیان اینکه هواپیما و کشتی‌های تجاری زیادی کالا‌های ایران را به عمان ارسال می‌کند، تصریح کرد: یکی از کار‌های مهم و مثبت ایجاد شده بین دو کشور این است که ویزا بین ایران و عمان برداشت شد و تجار و گردشگران ایرانی می‌تواند بدون ویزا به این کشور سفر کنند و بالعکس عمانی‌ها هم می‌توانند، برای گردشگری و سفر سلامت به ایران سفر کنند.

تجارت یک میلیارد دلاری تهران و مسقط

وی با به سفر زیارتی و تجاری عمانی‌ها به تهران هم اشاره کرد و گفت: یکی از مقاصد اصلی سفر سلامتی و درمانی عمانی‌ها در منطقه ایران است که یکی از نکات مثبت در روند روابط این دو کشور محسوب می‌شود.

این دیپلمات کشورمان با بیان اینکه میزان تجارت فعلی ما با عمان بالای یک میلیارد دلار است، خاطرنشان کرد: صادرات ایران به عمان از تنوع خاصی برخوردارست که مرکبات میوه و آهن و سنگ و ... در این سبد جای اساسی دارند.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین مسئله بین ایران عمان حمل و نقل و تبادلات بین بخش خصوصی ایران و عمان است، عنوان کرد: عمانی‌ها در مجامع منطقه‌ای و بین المللی همواره همراه بودند و تلاش می‌کنند که در مسائل جهانی کنار ایران باشند.

نوری ادامه داد: در گفتگو‌های بین ایران با کشور‌های غربی هر زمان که دچار مشکل می‌شود، عمانی‌ها دوست دارند قدمی بردارند و مشکلات تحریم را کم کنند، به همین دلیل سفر اقای رئیسی در این زمان به عمان به‌وقت و کارساز است.

عربستان از رابطه صمیمی ایران و عمان الگوبرداری کند

وی با بیان اینه احداث خط لولله گاز از ایران به عمان، انبوه سازی در مسقط و قرارداد‌های فناوری بین ایران و عمان مهم‌ترین موارد روابط تجاری بین این دو کشور است، بیان کرد: بنظرم سفر رئیس جمهور در این زمان برای همسایگان در جنوب خلیج فارس می‌تواند یک الگو باشد که می‌توانند مانند عمان روابط مستحکمی با تهران داشته باشند.

سفیر سابق ایران در عربستان با اعلام اینکه عربستان و بحرین هم از الگوی روابط بین ایران و عمان استفاده کنند، تأمید کرد: پیام سفر رئیس‌جمهور ایران به عمان دو بخش است، ابتدا برای خود عمانی‌ها که روابط را گرم و صمیمی‌تر می‌کند و یگ سیگنال هم به عربستان سعودی و برخی از کشور‌های منطقه دارد که از الگوی روابط مثبت تهران و مسقط برای پایان خصومت‌ها الگوبرداری کنید.

 

گفتنی است؛ رئیسی برای گسترش تعاملات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، به دعوت رسمی «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان، روز دوشنبه دوم خرداد در صدر هیأتی بلندپایه عازم مسقط خواهد شد.ملاقات رسمی در کاخ العلم، دیدار دوجانبه با «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان، امضای چند سند همکاری، دیدار با ایرانیان مقیم و دیدار با تجار و فعالان اقتصادی عمانی از جمله برنامه‌های سفر یک روزه آیت‌الله رئیسی به این کشور است.

سفر رئیس جمهور به مسقط، اولین سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور در دوره سلطان جدید عمان و پنجمین سفر خارجی رئیس جمهور در ۹ ماه فعالیت دولت سیزدهم است.

نظر شما