شناسهٔ خبر: 54168184 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

گروگانگیری حمیدنوری برای نجات جاسوس موساد/ سوئد با ورود به مناقشه با ایران به دنبال چیست؟

برخی از کارشناسان سیاسی معتقدند هم‌اکنون دولت سوئد با هدف گروکشی، اقدام به بازداشت و برگزاری دادگاه نمایشی حمید نوری کرده است.

صاحب‌خبر - به گزارش جهان نيوز، روزنامه صبح نو نوشت: یک منبع آگاه از حضور حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه کشورمان در وزارت اطلاعات طی روزهای گذشته خبر داد. حضور وزیر خارجه در وزارت اطلاعات، تنها چند روز پس از بازداشت دو فرانسوی متهم به اقدامات ضدامنیتی و پیش از اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی، جاسوس رژیم‌صهیونیستی صورت گرفته است. به نظر می‌رسد این موضوع حکایت از فراهم آوردن مقدمات و هماهنگی دستگاه‌های مرتبط برای ایستادگی دربرابر وقاحت بیگانگان و مهار خیمه‌شب‌بازی‌های دشمنان و دولت سوئد دارد. غالب تحلیلگران سیاسی ورود سوئد به مناقشه با ایران را بنا به اراده و به نیابت از رژیم اشغالگر قدس می‌دانند.

روز چهارشنبه حجت‌الاسلام سید اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات در بیست‌ویکمین همایش سراسری دادستان‌های مراکز استان‌ها، درخصوص احمدرضا جلالی گفت: جاسوسی جلالی برای رژیم‌صهیونیستی موضوعی اثبات‌شده و حکم اعدام او کلیه مراحل قضایی را طی کرده است. دولت سوئد به نیابت از رژیم‌صهیونیستی و آمریکا، مدتی پس از بازداشت و محاکمه جلالی، آقای حمید نوری، هموطن ما را به‌صورت غیرقانونی در سوئد بازداشت کرد، بلکه به نوعی گروگان گرفت. وی افزود: از اتفاقات عجیب این بود که دولت سوئد پس از بازداشت این جاسوس در ایران به او اقامت دائم داد و پس از محاکمه و صدور حکم اعدامش به وی تابعیت سوئدی داد و از آن پس به‌عنوان شهروند این کشور از او حمایت کرد و اطلاع داریم که سوئدی‌ها با طراحی رژیم‌صهیونیستی و آمریکا موضوع جلالی را پیگیری می‌کنند و حمید نوری را با توطئه و سناریوی گروهک تروریستی منافقین به گروگان گرفته‌اند. درمورد جلالی نیز به‌زودی اطلاعات بیشتری منتشر خواهیم کرد.

جلالی چگونه به تور موساد افتاد؟
براساس اطلاعات منتشرشده، احمدرضا جلالی متولد سال۱۳۵۰ فارغ‌التحصیل رشته پزشکی، یکی از مهم‌ترین ماموران اطلاعاتی سازمان جاسوسی رژیم‌صهیونیستی است که ازسوی سربازان گمنام امام زمان(عج) شناسایی و دستگیر شده است. جلالی پس از کار مشترک با وزارت دفاع، در یک سفر علمی-پژوهشی به سوئد در تور اطلاعاتی موساد می‌افتد. موساد مرحله به مرحله جلالی را در مسیر اهداف خود هدایت کرده و او را آماده جاسوسی در داخل کشور می‌کند.

جلالی دراین‌باره در اعترافات خود گفته است که «عمده دیدارها با افسران موساد در پوشش مصاحبه کاری، درباره پروژه‌هایی در بخش دفاعی کشور بود که در آن من در کنار افرادی چون دکتر(شهید) شهریاری و دکتر(شهید) علی‌محمدی در آن حضور داشتم!»

براساس آنچه گفته‌شده، جلالی پس از دریافت دو خط تلفن امنیتی در بیش از ۵۰ملاقات با ماموران موساد حاضر شده و برای آن‌ها مبالغی را به‌عنوان حق‌الجلسه دریافت می‌کند. علاوه بر این، موساد قول تابعیت در یک کشور اروپای غربی را نیز به این جاسوس پوششی می‌دهد. جلالی اطلاعات کامل (محل کار، تردد و منزل) برخی دانشمندان نخبه کشور چون شهیدان شهریاری و علی‌محمدی را در اختیار موساد گذاشته و این سازمان منحوس ازسوی عامل مزدور خود در جریان اطلاعات آن‌ها قرار گرفته تا عملیات ترور و شهادت آن‌ها اجرا شود؛ اطلاعاتی که این جاسوس رژیم‌صهیونیستی از برنامه هسته‌ای کشور به سازمان جاسوسی- تروریستی موساد ارائه کرده منجر به ترور و شهادت دو دانشمند هسته‌ای کشور شد.

 انتقال اطلاعات ۳۰ نفر از نخبگان ایرانی ازسوی جلالی به موساد و سیا
آنگونه که خود جلالی گفته، وی در مدت ارتباط و همکاری با موساد با ۱۱افسر اطلاعاتی ملاقات داشته و اطلاعاتی را ارائه کرده است. این تعداد افسران اطلاعاتی برای ارزیابی، تخلیه اطلاعاتی خاص، هدایت و آموزش وی به کار گرفته شده‌اند.

جلالی همچنین گفته که به بهانه تدریس به کشورهای مختلف ازجمله سوئد، ایتالیا، مجارستان، دانمارک و بلژیک سفر کرده و در این پنج کشور با افسران اطلاعاتی موساد ملاقات‌هایی انجام داده است.

همسر جلالی نیز از کارکنان سازمان انرژی اتمی بوده که در سال۱۳۸۲ از این سازمان جدا شده است. جلالی معتقد است که موساد وی را تهدید کرده‌اند که مثلا خانم شما در انرژی اتمی شاغل بوده است و همین تهدیدات باعث شده که به‌نوعی بگویند که ما شما را تحویل آمریکایی‌ها می‌دهیم.

جلالی البته گفته که همسر وی کاملا در جریان ارتباط وی با رژیم‌صهیونیستی و اقداماتی که انجام داده، بوده است. براساس اعترافات جلالی، او ماموریت داشته تا برخی از افرادی را به پروژه‌های خاص دسترسی دارند، شناسایی و آن‌ها را به سرویس موساد معرفی کند.

 براساس آنچه از اعترافات جلالی به‌دست آمده، وی اطلاعات ۳۰نفر از متخصصان و نخبگان ایرانی در حوزه‌های هسته‌ای و نظامی را در اختیار سرویس موساد قرار داده است. بر همین اساس، موساد و سیا نیز برای جلب همکاری این گروه از نخبگان و متخصصان ایرانی هجمه سنگینی را وارد کرده‌اند.

 سناریوی سوئد برای جلوگیری از محاکمه جاسوس موساد
آنگونه که مشخص شده جلالی لازم بود در یک کشور امن با موساد ارتباط برقرار کند، برای همین براساس همکاری‌هایی که میان صهیونیست‌ها و دولت سوئد وجود داشته به وی یک اقامت موقت در کشور سوئد داده می‌شود. پس از بازداشت جلالی در ایران نیز دولت سوئد بنا به درخواست رژیم‌صهیونیستی، به جلالی اقامت دائم داده و پس از اینکه جلالی محاکمه و حکم اعدام وی صادر می‌شود، به او تابعیت سوئدی اعطا می‌کنند تا نظام قضایی ایران را تحت فشار قرار داده و جلالی را از اعدام نجات دهند.

از سوی دیگر، تقلای دولت سوئد و رژیم‌صهیونیستی برای نجات جلالی به بحث اعطای اقامت دائم و تابعیت سوئد ختم نمی‌شود؛ زیرا کارشناسان سیاسی معتقدند دستگیری حمید نوری ازسوی دولت سوئد هم سناریویی برای جلوگیری از اجرای حکم جلالی است.

این کارشناسان سیاسی معتقدند هم‌اکنون دولت سوئد با هدف گروکشی، اقدام به بازداشت و برگزاری دادگاه نمایشی حمید نوری کرده است. این کارشناسان می‌گویند که دولت سوئد عامدانه چنین پرونده‌ موازی را ساخته و اجرایی کرده است.

تله‌گذاری سوئد برای حمید نوری
آبان۱۳۹۸ زمانی که «حمید نوری»، کارمند سابق قوه‌قضاییه که از سال۱۳۷۰ خود را بازنشسته کرده و از آن زمان شغل آزاد داشت، برای رسیدگی به حل اختلافات خانوادگی دخترخوانده‌اش به سوئد سفر کرد، در بدو ورود به فرودگاه استکلهم ازسوی پلیس این کشور بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان انفرادی به سر می‌برد. اتهام حمید نوری براساس ادعاهای واهی تعدادی از اعضای گروهک تروریستی منافقین این است که در مقطعی از زمان زندانبان آن‌ها بوده است.

در جلسات دادگاهی که برای نوری برگزار شده، منافقین به دنبال این بوده‌اند که ثابت کنند که اولا نوری در سال‌های دهه۶۰ مسوولیت مهمی در زندان‌های اوین و رجائی‌شهر داشته و ثانیا در سال‌های اخیر نیز دارای مسوولیت و ارتباطات گسترده با مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران بوده است! در این مدت، جلسات دادگاه‌های نمایشی و کذایی زیادی برای رسیدگی به این پرونده برگزار شده که هزینه‌های زیادی را برای دولت سوئد به همراه داشته است. تا دو سال امکان ملاقات ازسوی نظام قضایی سوئد برای خانواده مهیا نشده و اولین ملاقات بعد از ۲۵ماه صرفا به مدت ۲۵دقیقه و آن هم برای دختر و پسر و همسر و با حضور پلیس فراهم شده است. نوری همچنین گفته که چند بار هم ازسوی نیروهای امنیتی سوئد مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

«کاظم غریب‌آبادی»، دبیر ستاد حقوق‌بشر و معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه در اظهاراتی می‌گوید: دستگیری نوری حاکی از یک تله‌گذاری و تبانی بین نظام قضایی سوئد و گروهک تروریستی منافقین است، به‌گونه‌ای که دو نفر از اعضای این گروهک گزارشی را حاوی ادعاها و اتهامات واهی علیه نوری در آبان۱۳۹۸ از طریق یک دفتر حقوقی در انگلیس به مقامات سوئدی ارائه می‌کنند و همزمان به بهانه حل‌وفصل اختلاف خانوادگی دخترخوانده نوری، وی را به سوئد می‌کشانند. دادستان سوئدی بدون انجام تحقیقات جامع، از دادگاه درخواست حکم دستگیری و بازداشت نوری را اعلام می‌کند. درحالی‌‌که مبنای این درخواست صرفا اظهارات و خاطرات واهی چند تن از اعضای گروهک تروریستی منافقین بوده است؛ از این‌رو، اصل برائت و حق آزادی رفت‌‌وآمد این تبعه ایرانی ازسوی مقامات سوئدی نقض شده است.

ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضاییه نیز ۲۰اردیبهشت‌ماه درخصوص پرونده حمید نوری گفت: این پرونده جنبه سیاسی دارد و نمی‌توان چنین پرونده‌ای را پرونده قضایی نامید، سوئد کمترین استاندارد بین‌المللی را برای حمید نوری رعایت نکرده است. حمید نوری دارای وکیل حکومتی سوئد است و اعلام کرده که مورد شکنجه قرار گرفته و خواستار پزشک شده اما این حق نیز از حمید نوری دریغ شده است. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه ۳۰بهمن ۱۴۰۰ در دیدار خانم «آن لینده»، همتای سوئدی در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با اشاره به وضعیت حمید نوری تصریح کرد: قابل قبول نیست که روابط ایران و سوئد هدف دسیسه‌های گروهک تروریستی منافقین قرار گیرد.

خطیب‌زاده: حکم احمدرضا جلالی قطعی بوده و گروکشی‌ها پذیرفتنی نیست
براساس آنچه خود جلالی گفته و با توجه به حمایت‌هایی که دولت سوئد تا کنون از جلالی داشته، می‌توان گفت بازداشت حمید نوری در سوئد و برگزاری دادگاه وی بی‌ارتباط با جریان بازداشت جلالی نباشد.

ماجرای بازداشت جلالی و اتفاقات پیرامون آن در نشست خبری اخیر سخنگوی وزارت امورخارجه نیز موردسوال یکی از خبرنگاران قرار گرفت.  سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوال این خبرنگار گفت: احمدرضا جلالی به جرم جاسوسی مدت‌هاست که دستگیر شده و حکم آن صادر شده و مدت‌هاست این پرونده در حال جریان است.

خطیب‌زاده همچنین تاکید کرد که پرونده حمید نوری و جلالی هیچ ارتباطی به هم ندارند اگر هم وجود دارد طرف سوئدی دوست دارد این ارتباط باشد. دادگاه نوری در سوئد را نمایشی و سیاسی کرده‌اند.

نظر شما