شناسهٔ خبر: 54165448 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شبستان گزارش می دهد:

رنجی که بابت ناکارآمدی و روزمرگی می بریم/آسیب های دوران نوجوانی

ناکارآمدی برخی از فعالیت های فرهنگی و تربیتی، روزمرگی متولیان این حوزه و سبک های غلط زندگی و فرزند پرروری موجب بروز آسیب های اجتماعی دوران نوجوانی و در پی آن رنج و مشقت مردم و جامعه به بار آمده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان -اصفهان: هر روز اتفاقی نو، ماجرایی جدید و آسیب هایی فراگیر که اقشار مختلف جامعه به ویژه نوجوانان را در می گیرد و سرمایه انسانی را تهدید کرده و بحران هایی را برای آینده کشور ایجاد می کند.

دستگیری نوجوان بزهکار و یا اعتیاد به مواد مخدر و سیگار، روابط غیر متعارف و ناامیدی در زندگی این گروه سنی از جمله اتفاقات امروز جامعه ما است که نهادهای اجتماعی نیز نسبت به آن هشدار می دهند.

 

اتاق فکر دشمن پر تکاپو و در حال برنامه ریزی با بهره گیری امکانات رسانه ای و تبلیغی و تولیدات چند رسانه ای و فیلم به ظاهر جذاب  برای تحریف نسل نوجوانان و میدان مقابل تلاش های گسترده نهادهای فرهنگی و اجتماعی و البته در صحنه مقابل تاسف و تاثیر برخی هم خاموش و خفته اند.

دوران نوجوانی که از حساس ترین سال های زندگی افراد به شمار می رود و نوع برنامه ریزی و تصمیم گیری برای آن از اهمیت خاصی برخوردار است و اگر قادر به درک این دوران نباشیم و روش های صحیح برخورد را ندانیم بر آسیب های جامعه می افزاییم.

تربیت نیروی انسانی از اهمیت خاصی برخوردار بوده و نباید گرفتار ناکارآمدی ها و چالش های ناشی از بی اطلاعی، بی توجهی و روش های غلط قرار گیرد که آنگاه سرنوشت به سرانجام بدی منجر خواهد شد.

 

ناکارآمدی برخی از فعالیت های فرهنگی و تربیتی، روزمرگی متولیان این حوزه و سبک های غلط زندگی و فرزند پرروری موجب بروز آسیب های اجتماعی دوران نوجوانی و در پی آن رنج و مشقت مردم و جامعه به بار آمده است.

آسیب هایی که امروز نوجوانان به آن دچار شده اند را می توان با تقویت معنویت در بین آنان، آموزش، ارائه برنامه های مناسب و جذاب و توجه به نیازهای این دوران در بین آحاد جامعه به ویژه مسئولان مدرسه و خانواده پیشگیری کرد.

 

تعریف پروژه های فرهنگی و اجتماعی موثر و کارآمد در ارائه خدمت به نوجوانان ضرورت دارد و در یک برنامه نظام مند برنامه ها و اهداف مشخص و با تقسیم کار فعالیت شود.

ارائه خدمت به نوجوانان به صورت گسترده و ارائه خدمات آموزشی به خانواده های آنان با تنوع و فراگیری موضوع جز ضرورت ها است.

کاهش گشت های انتظامی و هزینه های ترک اعتیاد را می توان با ارائه خدمات پیشگیرانه جبران کرد و سرمایه اجتماعی جامعه را از انحراف مصون داشت.

 

نوجوانی و نیازهای خاص این دوران

 

رئیس انجمن روانشناسان مثبت گرای ایران با انتقاد از برخی از روش ها و برنامه های غلط برای نوجوانان گفت: ناشناختگی نیازها و دغدغه های این سن موجب رفتارهای اشتباه با آنان می شود.

«علیرضا معماریان« معتقد است خانواده دارای فرزند نوجوان باید مهارت و دانش لازم برای برخورد با فرزندان خود را بیاموزد تا در این دوران حساس بهترین نوع رفتاری را داشته باشد.

 

وی ادامه داد: نیازهای اجتماعی نوجوانان باید درک شود و نسبت به آن مغایر با ارزش ها و هنجاری های جامعه بوده با طرح دلیل و به صورت جامع بیان و تبیین شود.

معماریان با بیان اینکه نیازهای فراغتی نسل نوجوان مغفول مانده، تصریح کرد: نهادهای فرهنگی و متولی ارائه برنامه های فراغتی باید از مربیان توانمند در حوزه حرفه ای و تربیتی استفاده کرده و فرصت های جذابی را برای این قشر ایجاد کنند.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت های گروهی، تیمی و جذاب به روز مورد انتظار نوجوان امروزی بوده و از طرفی مهارت های لازم اجتماعی و ارتباطات را نیز می آموزند.

 

محبت و احترام خانواده ها و جامعه به نوجوان

 

معماریان در توصیه به خانواده ها رعایت ادب و احترام شخصیتی برای فرزندان را مورد تاکید قرار داد و اذعان داشت: تقویت گفتگو در بین اعضای خانواده برای بیان مسائل مورد نیاز و دغدغه های فردی لازم و نظرات نوجوانان در تصمیمات خانواده شنیده شود.

وی افزود: محبت و احترام به فرزندان و نوجوانان توسط اعضای خانواده و نهادهای اجتماعی از تردد آنان و آسیب ها و گرفتاری ها پیشگیری می کند.

خدمات فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و فراغتی برای نوجوانان

 

یکی از دغدغه های مهم دوران نوجوانی، نیازهای فرهنگی و اجتماعی این قشر است که گاهی مغفول یا کم کیفیت و ظرفیت فراگیری ندارد.

نبود امکانات مناسب برای این قشر موجب بروز آسیب هایی در یافتن فرصت های تفریحی و فرهنگی خوب و صحیح خواهد شد که در پی آن حرکت به سمت مسیرهای غلط و گرفتاری در ناهنجاری ها می شود.

پیش بینی مسابقات، برنامه ها و فعالیت های آموزشی هدفمند برای نوجوانان باعث می شود تا آنان بر اساس علاقه خود بهترین مسیر را انتخاب و به تعالی برسند چرا که سبب ساختن آینده آنان خواهد شد.

 

«محسن لعلی« روانشناس، پیرامون این موضوع گفت: دوران نوجوانی در شکل گیری شخصیت آینده افراد اثر می گذارد و باید سعی در ارائه خدمت مناسب باشیم.

وی افزود: نوع رفتار خانواده در برخورد با آنان موثر بوده و در آینده فرد اثر می گذارد که در برقراری ارتباط باید توجه شود.

نیازهای فرهنگی و به روز رسانی فعالیت ها

 

نوجوانان در هیاهوی سنی خود سوالات فراوانی داشته و نسبت به مسائل فرهنگی و اعتقادی نیز دچار دوگانگی هایی می شوند که اطرافیان بر این مقوله اثر می گذارند.

سوالات دینی و اعتقادی و از طرفی شبهات فراوان در این عرصه خواهان ارائه مطلب مناسب برای هدایت فکری و پیشگیری از انحراف است.

تقویت ارتباط معنوی یک نوجوان سبب کاهش نگرانی ها و بهره گیری از دریای خزائن و گنجینه سعادت می شود و اگر این مولفه اثر گذار در پی بحران اجتماعی مغفول بماند آنگاه جبران آن به سادگی نیست.

 

نوع پوشش، حجاب‏، نوع روابط و حفظ حرمت ها از ضروریات دوران نوجوانی بوده که می توان با آموزش و ارائه الگوهای مناسب در این مسیر موفق بود.

جذابیت و به روز رسانی فعالیت نهادهای فرهنگی مثل کانون های فرهنگی و هنری مساجد و توجه به نیازهای این قشر موثر و کارآمد است.

 

همکاری نهادهای اجتماعی و فرهنگی با این مراکز و مشارکت کارشناسان خبره می تواند آینده خوبی را رقم بزند و نگرانی های اجتماعی و پدیده های شوم این عرصه را کاهش دهد.

پایان پیام/128

نظر شما