شناسهٔ خبر: 54163913 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

توسط مرکر پژوهش‌های مجلس منتشر شد؛

تحلیل تغییرات ساختاری اقتصاد ایران

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به تحلیل تغییرات ساختاری اقتصاد ایران و مفهوم و مبانی نظری تغییرات تکنولوژی در چارچوب الگوی داده – ستانده و کاربرد آن در ایران پرداخت.

صاحب‌خبر -

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز طی گزارشی به تحلیل تغییرات ساختاری اقتصاد ایران و مفهوم و مبانی نظری تغییرات تکنولوژی در چارچوب الگوی داده – ستانده و کاربرد آن در ایران پرداخت.

در این گزارش بیان شده: در ادبیات اقتصادی تغییر تکنولوژی به دو مفهوم به کار می رود. نخست تغییر در ترکیب نهاده ها برای تولید یک محصول و دوم تغییر در تقاضای بخش های اقتصادی از تولید یک بخش دیگر. بنابراین تغییر تکنولوژی یکی از منابع مهم رشد ستانده در طرف عرضه و تقاضای اقتصاد محسوب می شود. در این گزارش با توجه به اهمیت تغییرات تکنولوژی از سمت تقاضا و خلأ مطالعات در این زمینه، بر مفهوم و مبانی نظری آن تمرکز شده و در انتها یک مثال کاربردی از اقتصاد ایران ارائه می شود.

در این گزارش آمده: به طور کلی تغییرات تکنولوژی یکی از عوامل مهم شکل دهنده تغییرات ساختاری به شمار می‏رود. یکی از وجوه تغییرات تکنولوژی مرتبط با مطالعات بخشی، تنیدگی واسطه ای است که ریشه در مبادلات واسطه ای بین بخشی دارد و منشأ آن تغییر در ماتریس ضرایب فنی و ماتریس معکوس لئونتیف در الگوی تقاضامحور داده-ستانده است. گزارش حاضر به بررسی تغییرات تکنولوژی با مفهوم مذکور می پردازد.

در این گزارش تصریح شده: همچنین برای آشنایی بیشتر با مفهوم تغییرات تکنولوژی، تنیدگی واسطه ای بخش های اقتصادی کشور طی دهه 1380 مورد بررسی قرار گرفته است. برای این منظور با استفاده از جداول داده-ستانده سال های 1380، 1385 و 1390 به قیمت ثابت سال 1390 مرکز پژوهش های مجلس و همچنین دو روش «مستقیم» و «تقاضای نهایی به تولید با شقوق مختلف تکنولوژی»، تغییرات تکنولوژی در دو بازه زمانی میان مدت 85-1380 و 90-1385 محاسبه شده است. نتایج این گزارش حاکی از آن است که تنیدگی واسطه ای بخش های اقتصادی کاهش یافته و زنجیره های تولید طی نیمه دوم این دهه تضعیف شده است.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید:

نظر شما