شناسهٔ خبر: 54163221 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در سفر به سئول؛

بایدن از آمادگی جهت ملاقات با «کیم جونگ اون» خبر داد

محمدرضا الكائی

رئیس جمهور آمریکا در دیدار با رئیس جمهور کره جنوبی ضمن تعهد واشنگتن به خلع سلاح هسته ای پیونگ یانگ، شرایط دیدار با رهبر کره شمالی را اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «جو بایدن» و «یون سوک یول» توافق کردند که رزمایش های نظامی بزرگتری را برگزار کنند و در صورت لزوم سلاح های آمریکایی بیشتری را برای بازدارندگی کره شمالی مستقر کنند.

بایدن در کنفرانس خبری مشترک خود با «یون سوک یول» به امکان ملاقات با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی نیز اشاره کرد و این مسئله را منوط به صداقت طرف مقابل دانست. رئیس جمهور آمریکا همچنین از آمادگی واشنگتن برای دیپلماسی با پیونگ یانگ خبر داد.

بایدن در بیانیه مشترک خود با همتای کره ای، بر تعهد واشنگتن بر استقرار امتیازات استراتژیک این کشور در منطقه که شامل هواپیماهای بمب افکن دوربرد، زیردریایی های مجهز به موشک یا ناوهای هواپیمابر می شود، تاکید کرد.

دو طرف تاکید کردند که ائتلاف چند دهه ای آن ها نه تنها برای رویارویی با تهدیدات کره شمالی بلکه برای حفاظت از زنجیره های تامین جهانی و امنیت منطقه «ایندوپاسیفیک»، نیاز به توسعه دارد.

رئیس جمهور کره جنوبی در نخستین دیدار خود با همتای آمریکایی، خواستار تعمیق روابط سئول-واشنگتن و اخذ تضمین های بیشتر از این کشور برای مقابله با هرگونه تحرک احتمالی پیونگ یانگ در منطقه شد. در مقابل، بایدن نیز بر تعهد ایالات متحده برای دفاع از کره جنوبی با سلاح هسته ای در صورت لزوم تاکید کرد.

سران دو کشور روز گذشته از کارخانه سامسونگ بازدید کردند. در این بازدید رئیس جمهور آمریکا به ارزش های مشترک دو کشور اشاره کرد و از لزوم همکاری های بیشتر برای حفاظت از امنیت اقتصادی و ملی سخن گفت.

بایدن روز گذشته در نخستین سفر آسیایی خود وارد سئول پایتخت کره جنوبی شد و مورد استقبال گرم یون سوک یول همتای کره‌ای خود قرار گرفت. رئیس جمهور آمریکا در ایستگاه بعدی تور آسیایی خود راهی ژاپن می شود تا با نخست وزیر این کشور دیدار و گفتگو کند.

نظر شما