شناسهٔ خبر: 54199264 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

با دخالت در امور داخلی چین؛

بایدن: از تایوان دفاع خواهیم کرد

محمدرضا الكائی

رئیس جمهور آمریکا بار دیگر و ضمن تکرار مواضع و سیاست های قبلی کاخ سفید در دخالت در امور داخلی پکن، اعلام کرد که واشنگتن حامی جزیره تایوان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس خبری مشترک امروز دوشنبه خود با «فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن اعلام کرد که وی در برابر آنچه به زعم خود تهاجم به تایوان خواند، از این جزیره دفاع خواهد کرد.

بایدن در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چنناچه تایوان مورد تهاجم قرار بگیرد، آیا آمریکا از آن دفاع خواهد کرد، گفت: بله. این مسئله ای است که ما متعهد به انجام آن هستیم.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه با تظاهر به احترام اصل چین واحد گفت: ما با سیاست چین واحد موافقیم و آن را امضا کرده ایم. اما این مسئله که می توان تایوان با استفاده از زور گرفت، جایز نیست.

وی همچنین در بخش دیگری از اظهارا خود با اشاره به عملیات نظامی روسیه در اوکراین، ابراز امیدواری کرد که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه بابت این اقدام خود تاوان سنگینی بپردازد.

پیشتر در همین رابطه، «فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن در سخنرانی خوشامدگویی خود از جو بایدن اعلام کرد که ژاپن و ایالات متحده جهت اجرا و به کارگیری اصل منطقه «ایندوپاسیفیک» آزاد، باید جهان را رهبری کنند.

کیشیدا در سخنان خود گفت: خوشحالم که از رئیس جمهور بایدن در اولین سفرش به ژاپن در این مقام استقبال می کنم. این دیدار نشان می دهد که در هر شرایطی، آمریکا حضور خود را در مسائل ایندوپاسیفیک افزایش می دهد. در چنین مواقعی است که ژاپن و ایالات متحده باید جهان را به سمت اجرای قانون یعنی اصل منطقه آزاد و باز ایندوپاسیفک هدایت و رهبری کنند. در این راستا، امیدوارم سفر رئیس جمهور بایدن به ژاپن و نشست دوجانبه ژاپن و آمریکا معنادار باشد.

رسانه های ژاپنی اعلام کردند که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا دیروز یکشنبه وارد توکیو پایتخت ژاپن شد.

وی در دیدار خود از این کشور قرار است با فومیو کیشیدا نخست وزیر این کشور در نشست سران کشورهای عضو گروه «کوآد» (ائتلاف نظامی چهارگانه شامل کشورهای آمریکا، استرالیا، ژاپن و هند) شرکت کند.

بایدن در تور آسیایی خود ابتدا به کره جنوبی سفر کرده بود. وی در کنفرانس مشترک با همتای کره ای خود تصریح کرده بود که اتحاد واشنگتن با سئول بر اساس همکاری به خاطر ایجاد منطقه ایندوپاسیفیک آزاد، مهار کردن کره شمالی و جلوگیری از تغییرات در مرزها از طریق نیروی نظامی است.

نفوذ و گسترش قدرت پکن در منطقه عظیم آسیا-اقیانوسیه که در سیاست جدید کاخ سفید ایندوپاسیفیک خوانده می شود، به مذاق غربی ها و در راس آنها آمریکا به هیچ وجه خوش نمی آید.

واشنگتن در راستای سیاست یادشده سعی دارد که از طرق مختلف همانند تحریک مناطق جدایی طلب در چین، حضور نظامی گسترده در منطقه، ایجاد معاهدات و قراردادهای نظامی با کشورهای منطقه و... قدرت روزافزون پکن را به چالش بکشد.

لازم به ذکر است که ائتلاف نظامی «کوآد» نیز در راستای سیاست های آمریکا به منظور اتخاذ موضعی واحد در برابر چین ایجاد شده است.

نظر شما