به گزارش تجارتنیوز، در شیوهنامه ارسالی از سوی مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی، نحوه طراحی سؤالات و برگزاری امتحانات نهایی و غیرنهایی دانشآموزان در نوبت دوم سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ از ابتدای خرداد ماه اعلام شد.
بر اساس گزارش ایسنا، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی نوبت دوم در مقاطع تحصیلی مختلف به شیوه حضوری برگزار میشود.
ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی دانشآموزان دوره ابتدایی
۱- در دوره اول ابتدایی (پایههای اول – دوم – سوم)، در دو درس فارسی و ریاضی و در دوره دوم ابتدایی (پایههای چهارم و پنجم) در دروس فارسی، ریاضی و علوم، علاوه بر ابزارهای مختلف ارزشیابی کیفی توصیفی، در پایان سال تحصیلی آزمونهای کتبی برگزار میشود.
این آزمون به صورت کلاسی بوده و تمامی فرایندهای آن اعم از طراحی سؤالات، اجرای آزمون و تصحیح اوراق برعهده معلم مربوطه است.
۲- در پایه ششم، براساس مصوبه جلسه ۸۵۹ شورای عالی آموزش و پرورش، علاوه بر ابزارهای مختلف ارزشیابی کیفی -توصیفی، آزمون هماهنگ منطقهای برای کلیه دروس (با سوالات واحد و برنامه معین و به طور همزمان از سوی اداره آموزش و پرورش منطقه) در مدرسه برگزار میشود.
۳- بازه زمانی برگزاری آزمونهای کتبی در تمامی پایه ها از روز یکشنبه یکم تا روز پنجشنبه دوازدهم خرداد ماه ۱۴۰۱ و در مناطق گرمسیری، تصمیمگیری در خصوص بازه زمانی آزمونها بر عهده ستاد امتحانات هر استان است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در این باره گفت: امتحانات کتبی مقطع ابتدایی از اول تا دوازدهم خرداد برگزار میشود. البته همچنان رویکرد ارزشیابی این مقطع «کیفی و توصیفی» است.
برگزاری آزمون به معنای تغییر رویکرد ارزشیابی کیفی، توصیفی نیست. بنابراین مدارس و معلمان نباید در برگزاری آزمونها، نمرهای به دانشآموزان بدهند و رویکرد ارزشیابی به همان روش قبل و توصیفی خواهد است و بههیچوجه از سیستم نمرهگذاری استفاده نکنند.
نحوه برگزاری امتحانات دبیرستانیها
در دوره اول و دوم متوسطه، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی در مدارس روزانه، بزرگسالان، آموزش از راه دور، ایثارگران و داوطلبان آزاد براساس آییننامه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی مصوب برگزار میشود.
ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی دروس غیرنهایی در مدارس بزرگسالان، آموزش از راه دور، ایثارگران، داوطلبان آزاد، متقاضیان تغییر رشته و مطابق قوانین، مقررات و آیین نامههای مربوط انجام میشود.
همچنین آموزش کلیه دروس اعم از عمومی، خوشه شایستگیهای فنی، غیر فنی و پایه در شاخه فنی و حرفهای و کاردانش و همچنین ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی هنرجویان انواع مدارس و دورهها از جمله روزانه، بزرگسالان، آموزش از راه دور، ایثارگران، داوطلبان آزاد، متقاضیان تغییر رشته و… و مطابق قوانین، مقررات و آیین نامههای مربوط انجام میشود. اجرای دروس کارآموزی / کارورزی به صورت تراکمی و حضوری ملاک عمل است.
اما امتحانات نهایی پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه روزانه، بزرگسالان، آموزش از راه دور و داوطلبان آزاد شاخه نظری از تاریخ اول خرداد ماه آغاز و تا بیست و هشتم همین ماه ادامه دارد.
محسن زارعی، رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی درباره برگزاری امتحانات پایان سال تحصیلی توضیحاتی ارائه کرده که به طور خلاصه به آن اشاره میشود:
– با توجه به استمرار آموزش حضوری دانشآموزان در سال تحصیلی جاری و تدریس تمام محتوای کتب درسی، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی نوبت دوم تمام دورههای تحصیلی به شیوه «حضوری» و بر اساس آییننامههای آموزشی و ارزشیابی انجام میشود.
– سؤالات امتحانات نهایی پایه دوازدهم مدارس روزانه، بزرگسالان، آموزش از راه دور و داوطلبان آزاد شاخه نظری در نوبت خردادماه سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ مطابق بارمبندی تعیین شده توسط سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی بدون حذفیات طراحی و به صورت الکترونیکی به حوزههای امتحانی سراسر کشور ارسال میشود.
– از اولیای دانشآموزان انتظار میرود با فراهم کردن شرایط مناسب در ایام باقیمانده سال تحصیلی در به ثمر رساندن تلاش فرزندانشان و خدمات آموزشی و پرورشی مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ همکاری و همراهی بیشتری مبذول کنند و بدیهی است دانشآموزان هم لازم است با برنامهریزی و پشتکار از این فرصت به بهترین نحو استفاده کنند.
– دانشآموزان مبتلا یا مشکوک به بیماری کرونا در محلی مجزا (قرنطینه) امتحان میدهند که برای همین منظور در همان حـوزه برگــزاری امتحانات پیشبینی و تجهیز انجام شده و آنها با حضـور مراقبین، در امتـحانات شرکت میکنند و از این بابت هم نگرانی وجود ندارد.
– بارمبندی دروس دوره دوم متوسطه و برنامه امتحانات نوبت خرداد، در پایگاه اطلاعرسانی رسمی مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی به نشانی www.aee.medu.ir قابل مشاهده است.