شناسهٔ خبر: 54159171 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

توافق آمریکا و سئول درباره فعالسازی راهبرد بازدارندگی مشترک

روسای جمهور آمریکا و کره جنوبی در بیانیه‌ای مشترک بر فعالسازی راهبرد بازدارندگی مشترک در برابر تهدید‌های منطقه‌ای تاکید کردند.

صاحب‌خبر -

کاخ سفید امروز (شنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و یون سوک یئول، رئیس جمهور کره جنوبی درباره تقویت بازدارندگی ترکیبی دو کشور دربرابر تهدید فزاینده کره شمالی توافق کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دو کشور توافق کردند درباره گسترش دامنه و مقیاس تمرینات نظامی مشترک گفتگو کنند.

روسای جمهور آمریکا و کره جنوبی نگرانی هایشان را درباره شیوع کووید ۱۹ در کره شمالی به اشتراک گذاشته و حمایت شان را از همکاری با جامعه بین المللی جهت ارائه پیشنهاد کمک به این کشور اعلام کردند.

بایدن که در تور سفر‌های آسیایی خود به سئول رفته است، گفت: آمریکا و کره جنوبی آماده تقویت آرایش دفاعی مشترک برای مقابله با تهدید‌های کره شمالی هستند. دوکشور آماده همکاری در جهت خلع سلاح هسته‌ای کامل کره شمالی هستند.

رئیس جمهور کره جنوبی اعلام کرد کره شمالی در حال پیشبرد توانمندی‌های هسته‌ای اش است. رئیس جمهور آمریکا نیز اعلام کرد اگر کیم جونگ اون رهبر کره شمالی جدی باشد، با او ملاقات می‌کند.

یون سوک یئول همچنین در دیدار با جو بایدن اعلام کرد درباره زمان استقرار احتمالی جنگنده‌ها و بمب افکن‌های آمریکایی با بایدن صحبت کرد.

سی سی تی وی چین گزارش داد که برخی گروه‌های فعال مدنی در اعتراض به سفر جو بایدن به کره جنوبی در سئول تجمع کردند. آن‌ها تاکید کردند خط مشی بنیادین دولت کره جنوبی برای تقویت اتحاد نظامی آمریکا و کره جنوبی و ارتقای همکاری نظامی آمریکا-ژاپن-کره جنوبی در کنار راهبرد خصمانه نظامی اوضاع در شبه جزیره کره را بدتر و تنش در منطقه را بیشتر می‌کند.

شرکت کنندگان با ابراز مخالفت خود را با تلاش امریکا برای اجرایی کردن طرح «چارچوب همکاری اقتصادی هند و اقیانوس آرام»، تاکید کردند کشورشان نیابد از راه ارتقای اتحاد نظامی با آمریکا به رقابت تسلیحاتی در منطقه دامن زند. معترضان از دولت خواستند راه صلح و همکاری را برگزیند.

جو بایدن نخستین سفرش به آسیا را در مقام رئیس جمهور آمریکا از دیروز (جمعه) آغاز کرد و این سفر چهار روز ادامه دارد.

نظر شما