شناسهٔ خبر: 54144288 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

واشنگتن: قصد مذاکره مستقیم با ترکیه را نداریم

تسنیم

کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا قصدی برای مذاکره مستقیم با ترکیه درباره مخالفت با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو را نداشته و این کشورها خودشان باید با هم مذاکره و مسائلشان را حل کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، کاخ سفید امروز جمعه درباره مخالفت ترکیه با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو و ارتباط آن با خرید تسلیحاتی از آمریکا اعلام کرد که برای تغییر رویکرد ترکیه، بحث درباره موضوع فروش اف 16 به ترکیه در دستور کار قرار نخواهد گرفت.

جیک سالیوان افزود: اعتقاد داریم که نگرانی های امنیتی ترکیه و مواردی که رجب طیب اردوغان در این خصوص به زبان آورده، با مذاکره قابل حل شدن است. 

وی ادامه داد: در این خصوص آمریکا قصدی برای مذاکره مستقیم با اردوغان نداشته و این موضوعی است که اساساً باید با گفتگوی ترکیه، فنلاند و سوئد حل شود.

مقامات ترکیه طی روزهای گذشته اعلام کرده اند که با ورود فنلاند و سوئد به ناتو به دلیل حمایت آنها از گروه پ ک ک مخالف هستند و اجازه این کار را نخواهند داد تا زمانیکه این کشورها رویه خود را تغییر دهند.

گفته شده که ترکیه اسامی 30 عضو گروه پ ک ک را به این فنلاند و سوئد داده و خواستار عودت آنها شده اما مقامات این دو کشور با آن مخالفت کرده اند.

برخی تحلیلگران و رسانه ها نظیر بلومبرگ بر این اعتقادند که هدف ترکیه از این مخالفت، گرفتن حداکثر امتیاز ممکن از طرف غربی از جمله خرید جنگنده اف 16 و خارج شدن از لیست تحریم تسلیحاتی است.

نظر شما