شناسهٔ خبر: 54143592 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نمایشگاه صنایع کوچک کردستان، بازدید مسئولان و مطالبات صنعتکاران

 سنندج- ایرنا- روزهای سوم و چهارم دومین نمایشگاه معرفی توانمندی های صنایع کوچک کردستان به پایان رسید و از جمله رویدادهای این روز می توان به بازدید مسوولان استانی، هیات های تجاری و برگزاری کارگاه آموزشی در کنار مطالبات صنعتکاران از مسئولان اشاره کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، حضور مسوولان و هیات های تجاری از روز سوم برپایی نمایشگاه افزایش پیدا کرد به گونه ای که در این روز معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان، رییس سازمان صمت و مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، مدیران و معاونین بانک های صنعت و معدن، تجارت، صادرات، فرماندار بیجار به همراه هیاتی از نمایشگاه بازدید کردند.

سوال مشترک مسوولان از صاحبان واحدهای تولیدی وضعیت قیمت محصولات آنها و همچنین میزان اشتغالی بود که ایجاد کردند و این خود گویای دغدغه مدیران و اهمیت این موضوعات در سطح جامعه است.

بازدید معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان از نمایشگاه حدود چهار ساعت به طول انجامید و در این بازه زمانی از بیشتر غرفه ها دیدن کرد و از صاحبان واحدهای تولیدی وضعیت تولید و مسائل پیش روی آنها را جویا شد.

برق به کابوس تولیدکنندگان تبدیل شده است

جمال رحیمی پور مدیرعامل شرکت تیرچه صنعتی تک نما که از سال ۹۳ فعالیت خود را آغاز و برای ۱۱۰ نفر هم اشتغالزایی کردند به معاون استاندار گفت: درصدد اجرای فاز چهارم طرح خود هستیم ولی به دلیل مشکل برق آن هنوز موفق به اجرای آن نشدیم.

وی با اشاره به این هر طرح توسعه ای منجر به افزایش تولید و اشتغال می شود لذا انتظار می رود از آن حمایت شود، گفت: مشکل اساسی بیشتر تولیدکنندگان در شرایط تورم موجود در اقتصاد کشور، تامین سرمایه است.

این تولیدکننده کردستانی با اشاره به اینکه طولانی بودن زمان دریافت تسهیلات به ضرر تولیدکنندگان است، افزود: این گونه برخوردها باعث دلسردی تولیدکنندگان می شود.

واحد تولید ظروف یکبار مصرف بدرپلاستیک قروه که جزو واحدهای صادرات محور است و ۹۰ درصد محصولاتش را به کشور عراق صادر می کند هم با مشکل برق مواجه است.

بهمن محمدی مدیرعامل این شرکت تولیدی افزود:  یک سال از ورود تجهیزات جدید خریداری شده به این واحد می گذرد ولی به دلیل عدم تامین برق موردنیاز هنوز فعال نشده است.

مدیرعامل شرکت صنایع غذایی سواره چیای مریوان تولیدکننده قند که سال ۹۷ با چهار نفر پرسنل شروع بکار کرده و اکنون افراد شاغل در آن به ۲۲ نفر رسیده است  تامین شکر را از مشکلات پیش روی واحدش ذکر کرد.

مدیرعامل شرکت تولیدی پوشاک مهر که از سال ۷۷ فعالیت تولیدی خود را در تهران آغاز کرده و چهار سالی است که به کردستان برگشته تا در این جا علاوه بر تولید به بحث صادرات هم ورود کند.

این واحد هم مانند تعداد دیگری از واحدها با مشکل زمین و سرمایه مواجه است و هرچند در شهرک صنعتی چهار سنندج به او زمین تعلق گرفته ولی برای احداث واحد نیاز به سرمایه دارد.

جدال الماس کاسپین اولین تولیدکننده لباس های ضد آب در ایران است که محصولات آن در واحدهای شیمیایی و پتروشیمی ها و همچنین در حوزه دریانوردی  مورد استفاده قرار می گیرد و حتی برای مردم عادی در استان های شمالی کشور هم قابل استفاده است.

این واحد جزو معدود واحدهایی بود که در این نمایشگاه عنوان کرد مشکلی در زمینه فروش ندارد فقط درخواست حمایت برای توسعه طرح خود را از مسوولان داشت.

نمایشگاه صنایع کوچک کردستان، بازدید مسئولان و مطالبات صنعتکاران

لغو معافیت گمرکی ماشین آلات حوزه تولید اقدامی برضد تولید و کارآفرینی است

مدیرعامل شرکت نیک پلیمر کردستان هم در بازدید مسوولان از حذف معافیت گمرکی ماشین آلات در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ انتقاد کرد و آنرا اقدامی بر ضد تولید عنوان کرد.

محمود نادرسرا اضافه کرد: وقتی تولید داخلی برخی از ماشین آلات و تجهیزات تولیدی و صنعتی وجود نداشته باشد با لغو معافیت گمرکی دیگر انگیزه ای برای سرمایه گذاری و به روز کردن و توسعه واحدهای تولیدی هم وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه تصویب چنین قوانینی با شعار حمایت از تولید منافات دارد، افزود: موج آسیب چنین اتفاقی برای استان های در حال توسعه ای هم چون کردستان بسیار بیشتر است و امیدواریم نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مسوولان استان پیگیر این مسئله باشند.

شرکت دلۆپ (قطره) از شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری استان است که تاکنون موفق به ثبت چند اختراع از جمله دستگاه تصفیه و سالم سازی آب و فاضلاب شده است.

مدیر این واحد از مسوولان درخواست که توانمندی های آنها هم دیده شود و به محصولات تولیدی در استان هم بهای بیشتری دهند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان هم اظهار داشت: وقتی شرکت دانش بنیانی در استان چنین دستگاه های تصفیه آب و فاضلابی را طراحی کرده دیگر نیازی به واگذاری کارهای مربوط به این حوزه به شرکت های خارج استان نیست.

مهدی رمضانی اضافه کرد: متاسفانه ما در استان دچار خودتحریمی شدیم و توجه آنچنانی به ظرفیت ها و تولیدات داخلی نمی کنیم و این نگاه باید اصلاح شود.

وی از واحدهای دانش بنیان مستقر در نمایشگاه خواست که گزارش کاملی از وضعیت دستاوردهای خود را به طور مکتوب به استانداری استان تحویل دهند تا از آنها حمایت شده و در طرح های استانی از این توانمندی ها بهره برده شود.

نمایشگاه صنایع کوچک کردستان، بازدید مسئولان و مطالبات صنعتکاران

بازگشایی بازارچه سیف سقز مطالبه فعالان اقتصادی از نماینده ولی فقیه در کردستان

حجت الاسلام عبدالرضا پورذهبی؛ نماینده ولی فقیه در کردستان در چهارمین روز از برپایی نمایشگاه توانمندی های صنایع کوچک کردستان از واحدهای تولیدی بازدید کرد و به درددل صاحبان واحدهای تولیدی گوش فرا داد و از آنها در ارتباط با وضعیت اشتغال و تولیدشان سوال کرد.

نماینده ولی فقیه در کردستان بعد از سرکشی از غرفه ها به میان خبرنگاران آمد و نظر و ارزیابی خود را از این نمایشگاه بیان کرد و گفت: حضور در غرفه تولیدکنندگان فعال استان و دیدن محصولات آنها بسیار امیدوارکننده و نویدبخش بود.

حجت الاسلام پورذهبی بر حمایت ویژه مسوولان از تولیدکنندگان تاکید کرد و گفت:  واحدهای موجود در این نمایشگاه که گلچینی از واحدهای صنعتی استان هستند برای بیش از ۲ هزار نفر اشتغال ایجاد کردند لذا پشتیبانی از آنها باید اولویت کاری مدیران باشد.

وی با اشاره به اینکه  تعدادی از واحدهای تولیدی که در این نمایشگاه حضور دارند تولیدات آنها در سطح کشور شناخته شده است، افزود: امیدواریم با تلاش های دولت سیزدهم زمینه تولید و اشتغال برای تعداد بیشتری از جوانان استان فراهم شود.

نماینده ولی فقیه در کردستان یادآور شد: سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی بانه و همچنین منطقه آزاد بانه-مریوان بتدریج موجب ایجاد تحول هم در حوزه اشتغال و هم تولید استان خواهد شد.

هیاتی از فعالان اقتصادی شهرستان سقز هم در حاشیه بازدید نماینده ولی فقیه در کردستان از این نمایشگاه درخواست کردند که نسبت به بازگشایی بازارچه سیف سقز اقدامات و پیگیری های لازم را انجام دهند.

نمایشگاه صنایع کوچک کردستان، بازدید مسئولان و مطالبات صنعتکاران

برپایی این نمایشگاه توانایی نقش آفرینی کردستان در حوزه صنعت را نشان می دهد

از دیگر مسوولانی که در چهارمین روز نمایشگاه  حضور یافت، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان بود؛ ارسلان ازهاری بعد از بازدید از غرفه ها در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: وجود این واحدهای تولیدی مایه افتخار است و نشان می دهد این استان هم توانایی نقش آفرینی در حوزه صنعت را دارد.

وی با اشاره به اینکه دستاوردهای قابل توجهی در غرفه  پارک علم و فناوری استان به نمایش گذاشته شده است، افزود: پارک علم و فناوری از سال ۸۹ در استان شکل گرفته و هم اکنون دارای ۳۶ شرکت دانش بنیان است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان اضافه کرد: وقتی واحدی به مرحله دانش بنیان شدن می رسد می طلبد طرح و ایده آنها وارد فاز تجازی سازی شود که این مهم در استان ضعیف بوده و تاکنون تقویت نشده است.

واگذاری اراضی به شرکت های دانش بنیان استان

ازهاری ادامه داد: شرکت شهرک های صنعتی استان در شهرک صنعتی چهار سنندج زمینی را برای واگذاری به شرکت های دانش بنیان استان در نظر گرفته است.

وی اضافه کرد: معاونت علمی فناوری رییس جمهورهم  تسهیلاتی برای شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته است و علاوه براین تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه هم در راستای تحقق شعار سال به سمت و سوی اختصاص به این شرکت ها سوق داده می شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان یادآور شد: با توجه به پیشرفت سریع تکنولوژی دیگر تولید به سبک سنتی جواب نمی دهد و لذا باید به سمت تولید مدرن و بازارمحور حرکت کرد تا اینگونه واحدهای تولیدی بتوانند در صحنه رقابت بازار حرفی برای گفتن داشته باشند.

وی گفت: واحدهایی در این نمایشگاه حضور دارند که در حوزه صادرات توانستند موفقیت های خوبی کسب کنند و چنین واحدهایی باید به عنوان الگو به سایر تولیدکنندگان معرفی شوند.

ازهاری بیشترین خواسته صاحبان واحدهای تولیدی را  تسهیلات بانکی ارزان قیمت خواند و گفت: معتقدم اگر تولیدکننده ای به معنای واقع قصد کار و تولید داشته باشد باید به او وام با بهره بسیار کم و قرض الحسنه پرداخت کرد ولی متاسفانه قوانین بانکی این اجازه را نمی دهند.

وی ادامه داد: طولانی بودن فرآیند صدور مجوزها و مشکلات حوزه زیرساخت هم چون برق، آب و گاز از دیگر مسائلی بود که مدیران واحدهای تولیدی به آنها اشاره کردند.

نمایشگاه صنایع کوچک کردستان، بازدید مسئولان و مطالبات صنعتکاران

برگزاری کارگاه آموزشی آشنایی با بازارهای کشور عراق 

برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع آشنایی با بازارهای کشور عراق از جمله برنامه های جنبی دومین نمایشگاه توانمندی های صنایع کوچک کردستان بود.  

 این کارگاه آموزشی در چهارمین روز از برپایی این نمایشگاه به همت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج و با همکاری معاونت صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان برگزار شد 

 مدرس این کارگاه آموزشی مهدی نجات نیاز مشاور بیش از ۹ هزار شرکت تولیدی بازرگانی برای صادرات به عراق و عضو مجمع متخصصین ایران و همچنین انجمن دوستی ایران و عراق است.  

۱۲۰ غرفه در فضای ۲ هزار و ۴۰۰ مترمربعی این نمایشگاه ایجاد شده است که در این غرفه ها ۷۸ واحد تولیدی در بخش صنایع کوچک دستاوردها و تولیدات خود را در معرض نمایش قرار دادند.

دومین نمایشگاه معرفی توانمندی های صنایع کوچک کردستان از ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشت در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی استان در سنندج دایر است و علاقمندان می توانند هر روز از ساعت ۱۵ الی ۲۲ از آن دیدن کنند.  

نظر شما