شناسهٔ خبر: 54142555 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

پایگاه خبری اینترسِپت گزارش می‌دهد

افشاگری از پشت پرده فشار‌ها بر دولت بایدن برای حفظ نام سپاه در فهرست تروریستی آمریکا

«اگر یک توافق جهت خارج کردن نام سپاه از فهرست سازمان‌ها تروریستی آمریکا، در راستای احیای توافق برجام، میان ایران و آمریکا ایجاد شود، تردیدی نیست که خیلی زود، مخالفان این دستور کار و دستگاه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای و لابی گران آن‌ها در واشنگتن فعال خواهند شد تا اساسِ یکچنین توافقی را نابود سازند».

صاحب‌خبر -

 گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو_ پایگاه خبری اینترسِپت در گزارشی، به یکی از چالش‌های اساسیِ فعلی در روند "مذاکرات اتمی وین" یعنی حضور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا (FTO) پرداخته و به طور خاص به این نکته اشاره کرده که شبکه‌ای از بازیگران خارجی در عرصه سیاست داخلی آمریکا فعال هستند که در قالب آن، تلاش تمامی آن‌ها در وهله اول (در گذشته)، معطوف بر ترغیب دولت ترامپ به قرار دادن نام سپاه در فهرست مذکور بوده و در ادامه، ایجاد سازوکار‌هایی با هدف ممانعت از انجام تلاش‌های مختلف با هدف خارج کردن نام سپاه از این فهرست را دستورکار قرار داده اند.

شبکه‌ای که به طور خاص با حضور فعالِ کشور‌های عرب حاشیه خلیج فارس (بویژه عربستان، امارات و بحرین)، رژیم صهیونیستی و گروهک مجاهدین خلق، همراه است و تمامی آن‌ها در پیشبرد اهداف خود علیه ایران و سپاه، از ابزار‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای و همچنین استخدام لابی گران مختلف، بهره می‌برند و در این رابطه پول‌های زیادی را نیز خرج می‌کنند.

پایگاه خبری اینترسِپت در این رابطه می‌نویسد: «سال 2019، دولت ترامپ اقدام جنجالیِ گنجاندن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا (FTO) را انجام داد. این اقدامِ ترامپ، عملا کارکردی شبیه به یک قرص سمی در چهارچوب سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران داشت و راه و مسیر جهت اتحاذ هرگونه دیپلماسی در مورد ایران را در قالب دولت‌های آتی آمریکا، تا حد زیادی سد می‌کرد. این مساله اکنون به یک مانعِ مهم در روند مذاکرات احیای برجام در دولت بایدن تبدیل شده است. همان برجامی که ترامپ در سال 2018 کشورش را به صورت یک جانبه از آن خارج کرد.

اگرچه تاکنون بحث و گفتگو‌های فراوانی در مورد فشار‌های سیاسی داخلی بر دولت بایدن جهت خارج نکردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست FTO انجام شده (در این رابطه به طور خاص جمهوری خواهان و نیرو‌های حامی اسرائیل با خروج نام سپاه از فهرست مذکور شدیدا مخالفت کرده اند)، با این حال، تاکنون شمار بسیار معدودی از افراد و تحلیلگران، به تاثیر و گستردگی کارزاری که سپاه را در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا قرار داده و شدیدا نیز مراقبت می‌کند که از این فهرست خارج نشود، توجه کرده و می‌کنند.

در این راستا، برخی مستندات نظیر انبوهی از افشاگری‌های عمومی و یک ایمیل هک شده متعلق به یک دیپلمات مستقر در واشینگتن این نکته را فاش می‌سازند که یک عملیات مخفی و البته گسترده در آمریکا و در چهارچوبِ نهاد‌های قانونی دولت آمریکا در جریان است که در قالب آن نیرو‌های متنفذ خارجی، تلاش‌های قابل توجهی را جهت تقویت وزن تقابل با ایران و هدف قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تحریم و گنجاندن و حفظ کردن آن در لیست سازمان‌های تروریستی آمریکا، انجام می‌دهند.

از سال 2015، طیف متنوعی از مشاوران ارتباطی، شرکت‌های حقوقی و لابی گرانی که برای دولت‌های خارجی کار می‌کنند (به ویژه برای رقبای منطقه‌ای ایران نظیر عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین)، روندی ثابت و البته متداوم از تولید توئیت، گزارش‌های خبری و مقالات و محتوا‌هایی را مد نظر قرار داده اند که در قالب آن‌ها در مورد خطرات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و خارج شدن این نهاد ایرانی از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا، هشدار داده شده است.

در این رابطه، "سارا ویستون"، مدیر اجرایی نهاد موسوم به"همین حالا، دموکراسی برای جهان عرب" می‌گوید: "تن‌ها برای اینکه بدانید فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا تا چه اندازه ماهیتی سیاسی (سیاست زده) پیدا کرده کافی است که بدانید عربستان سعودی وامارات متحده عربی (که خود مسوول برخی از فجیع‌ترین جنایات علیه غیرنظامیان یمنی هستند) لابی گری‌های گسترده‌ای انجام می‌دهند تا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را، جدای از اینکه تلاش‌های زیادی جهت وارد کردن آن به لیست سازمان‌های تروریستی انجام دادند، همچنان در این لیست نگه دارند".

وی می‌افزاید: "ما نباید به لابی گران دولت‌های خارجی اجازه دهیم نفوذ در نهاد‌های قانونی آمریکا را بخرند. نفوذی که به طور خاص در موضوعات مهم مرتبط با سیاست خارجی آمریکا نظیر ضرورت احیای توافق اتمی ایران اِعمال می‌شود".

دراین راستا، افشای یک ایمیل هک شده که توسط یک دیپلمات اماراتی ارسال شده، تا حد زیادی در مورد تلاش‌های یک دولت خارجی جهت اثرگذاری و اِعمال نفوذ بر رویکرد دولت آمریکا در مورد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گویای بسیاری از واقعیت‌ها است. در این ایمیل که توسط گروهی به نامِ Global Leaks هک شده، سفیر امارات در آمریکا، "یوسف العطیبا" که یکی از متنفذترین دیپلمات‌های خارجی در آمریکا است، به یک خبرنگار در مورد قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا پیام می‌دهد (این مساله در سال 2017 منتشر شد). در این چهارچوب، خبرنگار وقتِ روزنامه وال استریت ژورنال "جِی سولومون"، در تاریخ سوم فوریه سال 2017 به یوسف العطیبا می‌نویسد که: "آیا شما چیزی در مورد اقدام احتمالی دولت ترامپ در قراردادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا شنیده‌اید؟ "

العطیبا نیز در قالب چند ایمیل پاسخ می‌دهد: "نمی دانم تصمیم سازان آمریکایی در چه مرحله‌ای هستند، اما من این پیشنهاد را خود به شماری از افراد و سیاستمداران آمریکایی ارائه کرده ام. " البته که وی مشخص نکرده که دقیقا این پیشنهاد را به چه افرادی داده است.

در همان زمان که العطیبا با خبرنگار وال استریت ژورنال در حال گفتگو بوده اند، ارتشی از مزدوران برای امارات، عربستان، بحرین و همچنین گروه مجاهدین خلق، به نحو فزاینده‌ای اعضای کنگره آمریکا، اندیشکده‌های این کشور و وزارت خارجه آمریکا را هدف حمله و فشار قرار می‌دادند و مدام بر تهدیدات و خطرات ناشی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران (به طرق مختلف و با استفاده از ابزار‌های گوناگون) تاکید داشتند.

در 14 فوریه سال 2017، گروهک مجاهدین خلق (گروهک منافقین)، گروهکی که اندک حمایتی نیز در داخل ایران از آن‌ها وجود ندارد، اما روابط نزدیکی را با سازمان‌های اطلاعاتی عربستان و اسرائیل دارند، یک کنفرانس خبری در مورد آنچه ادعا می‌شد مرتبط با مراکز آموزش تروریست‌ها توسط سپاه است، برگزار کردند و در عین حال، در نشستی جداگانه نیز در مورد گسترش امپراطوری مالی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به بحث و ارائه نظر و البته تبلیغات پرداختند.

در فاصله زمانی میان فوریه تا ماه میِ سال 2017، نهاد وابسته به سازمان مجاهدین خلق در آمریکا، همکاری‌ها و اعمال نفوذ‌های قابل توجهی را با/بر برخی رسانه‌های آمریکایی جهت اعمال نفوذ بر مساله اتخاذ رویکردی تهاجمی و تخاصمی علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سوی نهاد‌های مهم آمریکا، عملیاتی کرده است. دیگر رقبای ایران در میان کشور‌های عرب حاشیه خلیج فارس نیز به شرکت‌های ارتباطی و لابی گران، پرداخت‌های مالی قابل توجهی را انجام داده اند تا گزارش‌های خبری و متونی را تولید کنند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را محکوم کنند (این گزاره بر اساس افشاگری‌های مختلف بیان می‌شود).

در ماه میِ سال 2017، شرکت ارتباطی Qorvis، به نمایندگی از عربستان سعودی یک مقاله طولانی با عنوان: "خلاصه؛ کاغذ سفید ضدتروریسم" را منتشر کرد که به نحو گسترده‌ای به حمایتِ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از حوثی‌های یمنی، یعنی همان افرادی که عربستان و امارات با آن‌ها در یمن می‌جنگند، اشاره داشته است.

یک شرکت ارتباطی دیگر نیز با نام Brownstein Hyatt Farber Schreck به نمایندگی از عربستان سعودی، گزارشی را منتشر کرد و اقدامات عربستان در قالب جنگ یمن را کاملا حمایت کرد. اقداماتی که قویا از سوی نهاد‌های حقوق بشری محکوم شده اند. در عین حال، شرکت مذکور گزارش دیگری را هم نوشته و استدلال کرده که سقوط دولت مرکزی یمن با حمایت‌های فراوان مالی و عملیاتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حزب الله لبنان از شبه نظامیان حوثی، اتفاق افتاده است.

جریان سازی روانی و تبلیغاتی کشور‌هایی نظیر عربستان، امارات و بحران سازی علیه ایران و سپاه در آمریکا و در عین حال اقدام ترامپ در تحمیل تحریم‌های گسترده به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال 2017، تحرکی بود که بیشتر از سوی عوامل دولت‌های خارجی (مستقر در آمریکا) و البته دشمن با ایران، مورد استقبال قرار گرفت. در این راستا به طور خاص شاخه سیاسی گروهک مجاهدین خلق این رویداد را با برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی جشن گرفتند.

امارات متحده عربی نیز به سهم خود از این اقدام دولت ترامپ با بازو‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای وابسته به خود در خاک آمریکا، استقبال کرد. رویه‌ای که به صورت پیدا و پنهان از سوی دیگر بازیگران نظیر عربستان سعودی، بحرین و اسرائیل نیز به طرق مختلف دنبال شده است. در این راستا، بازیگران مذکور، عملا به یک گروه فشار قدرتمند در عرصه سیاست داخلی آمریکا تبدیل شده اند که به هر اقدامی دست می‌زنند تا آمریکا همچنان سپاه را در فهرست سازمان‌های تروریستی خود نگهدارد.

البته که گزارش‌های متعدد دیگری نیز از اقدامات آن‌ها علیه ایران و به طور خاص نیرو‌های نیابتی تحت حمایت آن در منطقه هم منتشر شده است. در شرایط فعلی اینطور به نظر می‌رسد که کارزار فشار علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واشنگتن، تا حدی توانسته به پیروزی برسد. در این راستا، دولت بایدن تاکنون از خارج کردن نام سپاه از فهرست FTO خودداری کرده است و ایران قویا تاکید دارد که یک چنین موضعی با روح و ماهیت توافق برجام که در سال 2015 به امضا رسید، در تضاد است. در واقع، ایرانی‌ها معتقدند که آمریکا با طرح مساله سپاه سعی دارد تا امتیازات بیشتری را از ایران، که مخالف با توافق سال 2015 برجام هستند، اخذ کند.

از این منظر، طرح گزاره خارج شدن احتمالی سپاه از فهرست FTO، تهدیدی اساسی علیه کارزار فشار حداکثری است که قویا از سوی کشور‌های عرب حاشیه خلیج فارس، گروهک مجاهدین خلق و اسرائیل علیه ایران، راهبری و حمایت می‌شود. اگر یک توافق جهت خارج کردن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا، در راستای احیای توافق برجام، میان ایران و آمریکا ایجاد شود، تردیدی نیست که خیلی زود و فوری، مخالفان این دستور کار و دستگاه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای و لابی‌گران آن‌ها در واشینگتن دست به کار خواهند شد تا اساسِ یکچنین توافقی را نابود سازند».

نظر شما