شناسهٔ خبر: 54136150 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل ارشاد فارس: جامعه به بازخوانی پیشینه تاریخی خود نیاز دارد

شیراز-ایرنا-مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جامعه امروز به درنگ نیاز دارد، به تأمل نیاز دارد، به شنیدن و دیدن و بازخوانی عقبه تاریخی و تمدنی خود نیاز دارد و محافل قدردانی و پاسداشت این فرصت را فراهم می‌کنند.

صاحب‌خبر -

حمیدرضا قانعی پنجشنبه در همایش آستان جانان، پاسداشت استاد محمد مهاجر،استاد سید جعفر حجت کشفی و استاد احمد باروتی، سه خوشنویس برجسته شهرستان استهبان که در تالار علامه طباطبایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد استهبان برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری این مجالس و محافل در روزگار پر تلاطم و پرهیاهوی جامعه شهری ما، جامعه که به دلیل افزایش سرعت زندگی، مجال اندیشیدن و تفکر را از دست داده است، بسیار مغتنم است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ادامه داد:جامعه امروز به درنگ نیاز دارد، به تأمل نیاز دارد، به شنیدن و دیدن و بازخوانی عقبه تاریخی و تمدنی خود نیاز دارد و این محافل قدردانی و پاسداشت این فرصت را فراهم می کند.

قانعی اضافه کرد: هیچ فرم و قالبی بهتر از هنر و بطور خاص خوشنویسی شایسته این محتوا نیست و جا دارد به کسانی که در این عرصه پیشتاز هستند و علمداری نموده‌اند تبریک بگویم.

وی ضمن تشکر از دست‌اندرکاران این مراسم و همه مسئولان و اهالی هنر که دست به دست هم داده و این امکان رو فراهم و مهیا کردند،گفت: این آغاز راه است و نسلی که قدردان گذشتگان خود باشد، قطعا آینده ای متعالی را رقم خواهد زد.

استاد محمد مهاجر در سال ۱۳۲۳ در استهبان دیده به جهان گشود. او از همان  دوران جوانی در کنار آیت الله سید میر محمد کشفی مقامه ( پدر استاد سید جعفر حجت کشفی) و استاد سید علی اکبر پرورش و همراه و همگام با شهید فقیهی در هسته مبارزان با طاغوت در استهبان فعالیت نمود و از سال ۱۳۴۹ وارد انجمن خوشنویسان شد. او در سال ۱۳۸۱ بود که در ۴۱نمایشگاه انفرادی در شیراز و خارج از کشور شرکت داشت و تاکنون صدها شاگرد برجسته به جامعه هنری استان فارس را به ثمر نشانده است. وی در بین شاگردان خود به اخلاقی بودن شهره دارد.

دکتر احمدعلی باروتی دانش آموخته دانشگاه و دکترای فلسفه و حکمت اسلامی است که در سال ۱۳۵۹ از انجمن خوشنویسان ایران مدرک عالی خوشنویسی دریافت کرده و در چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی شرکت داشته است. استاد باروتی در هفت بار اعزام به جبهه با هم کلاس قرآن و نهج البلاغه و خوشنویسی را تدریس می کردند. در دوران هشت سال دفاع مقدس به برگزاری کلاس های رزمندگان اهتمام داشت. این انقلاب در منطقه عملیاتی فاو را گرامی داشته است.

آیت الله سید جعفر حجت کشفی کاتب مسجد جمکران هم در ردیف ثلث قرار دارد که در طول عمر پربار خود همواره به تعلیم و تعلم مشغول بوده و لحظه ای از تدریس آثار هنری خود دست بر نداشته است. از دیگر ویژگی های این هنر کم نظیر، خط کتیبه های داخل حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها و همچنین محراب مسجد جمکران و حرم این دو عکاس است. ویژگی های فنی آن، شجاعت در زمینه هنر، مرکب خوشنویسی و ده ها نوشته دیگر که توسط منابع اسلامی قم منتشر شده است.

شهرستان استهبان در شرق استان فارس واقع است. 

نظر شما