شناسهٔ خبر: 54134803 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

محمود باعقیده:

اسطوره موسیقی مقامی ایران به دیار باقی شتافت

موج نیوز

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواف بیان کرد: استاد عثمان محمدپرست، اسطوره موسیقی مقامی بدار فانی را وداع گفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، محمود باعقیده رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواف در خبری اعلام کرد: عثمان محمدپرست استاد پیشکسوت و دوتار نواز معروف کشور و اسطوره موسیقی مقامی استان خراسان رضوی در سن ۹۴ سالگی در بیمارستان ۲۲ بهمن خواف دارفانی را وداع گفت.

باعقیده ادامه داد: مراسم تشییع و اقامه نماز بر پیکر ایشان روز جمعه همزمان با نماز ظهر، در مصلی خواف برگزار خواهد شد و استاد در سال‌های اخیر چندین بار در بیمارستان بستری شده بودند و طی روزهای اخیر به دلیل عفونت ریه و تشدید آن به بیمارستان رفته بودند که پس از دو روز بستری، صبح امروز و ساعتی قبل در بیمارستان خواف درگذشتند.

رییس اداره میراث فرهنگی خواف همچنین افزود: این استاد شاخص موسیقی سنتی کشور از ۱۰ سالگی با دوتارنوازی مانوس بود و آثار مطرح و معروف مختلفی شامل چاوشی و سرحدی از خود به یادگار گذشته و در همایشها و آیینهای مختلف در داخل و خارج کشور به اجرای برنامه پرداخته است

وی تصریح کرد: نام مرحوم محمدپرست به عنوان گنجینه زنده بشری در زمینه موسیقی مقامی در میراث فرهنگی ناملموس کشور طی سنوات گذشته به ثبت رسید و نسخه‌ای از گواهینامه ثبت جهانی دوتار که به ۲ زبان انگلیسی و فارسی نگارش شده است سال ۱۳۹۹ به مرحوم عثمان محمدپرست اهدا شد.

باعقیده اضافه کرد: این گواهینامه از طرف دکتر بهروز وجدانی که عهده‌دار پرونده ثبت جهانی دوتار با عنوان "مهارت سنتی ساختن و نواختن دوتار" در یونسکو بود به استاد عثمان محمدپرست اهدا شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی خواف اظهار کرد: نخستین کاشی ماندگار خراسان ‌رضوی در راستای حفظ میراث ناملموس کشور سال ۱۳۹۶ از سوی اداره ‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان‌ رضوی بر سر در منزل عثمان محمدپرست نصب شد.

وی یادآور شد: این استاد شاخص موسیقی سنتی کشور با بسیاری از استادان موسیقی ایران از جمله جلیل شهناز، محمدرضا شجریان ، شهرام ناظری، فرهنگ شریف، اکبر گلپایگانی و اصغر بهاری کار کرده است

باعقیده در خاتمه این خبر خاطرنشان کرد: عثمان محمدپرست در سال ۱۳۰۷ در شهر خواف استان خراسان رضوی متولد شد وی همچنین دارای فعالیت‌های خیرخواهانه در حوزه مدرسه سازی بود.

نظر شما