شناسهٔ خبر: 54107527 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مروری بر اخبار کوتاه جهاد کشاورزی فارس

مهمترین رویدادهای خبری کوتاه سازمان جهاد کشاورزی فارس را در این بسته خبری بخوانید.

صاحب‌خبر -

کارشناس گیاهان دارویی جهاد کشاورزی لارستان فارس از اختصاص سه پروانه حد مجاز آلاینده‌ها در سال جاری به سه گونه گیاه دارویی موجود در این شهرستان خبر داد.

عالیه سادات رفعت حقیقی گفت: گیاهان شامل آویشن، مرزنجوش و مریم گلی است و پروانه ICM در محصولات کشاورزی به زارعان و باغدارانی تعلق می‌گیرد که با رعایت اصول مدیریت تلفیقی عوامل خسارت زا، محصولات تولیدی آن‌ها پس از بررسی آزمایشگاهی فاقد باقیمانده سموم و سایر آلاینده‌ها باشند.

او گفت: عبدالله وفایی خوری از کشاورزان پیشرو بخش مرکزی لارستان که برای اولین بار اقدام به کشت گیاه دارویی آویشن شیرازی در لارستان نموده، در راستای ارائه گیاهان دارویی گواهی شده به بازار مصرف اقدام به اجرای طرح محصول سالم و اخذ گواهی ICM نموده است.

رفعت حقیقی با تأکید بر لزوم ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی گیاهان دارویی در لارستان گفت: پس از بررسی‌های آزمایشگاهی و تأیید عدم وجود نیترات، سموم و فلزات سنگین در گیاهان دارویی، گواهی تولید محصول سالم از سوی انجمن صنفی کلینیک‌های گیاه‌پزشکی استان فارس برای این محصول صادر شد، که گام بزرگی در جهت افزایش صادرات محصولات کشاورزی خصوصا گیاهان دارویی به سایر کشور‌ها است.

کارشناس گیاهان دارویی جهاد کشاورزی لارستان گفت: تولید محصولات گواهی شده کشاورزی به ویژه گیاهان دارویی پاسخی به دغدغه مصرف کنندگان در زمینه سلامت محصولات غذایی و دارویی است.

او گفت: با توجه به هزینه‌های تولید محصولات گواهی شده، وظیفه ما حفظ و حراست بیشتر از این گنجینه‌های ارزشمند طبیعی است.

رفعت حقیقی گفت: کشت گیاهان دارویی و تولید فرآورده‌های گواهی شده آن می‌تواند به عنوان یک ضرورت ملی و در قالب یک برنامه مشخص و جامع، خودکفایی دارویی، اشتغال و توسعه بخش کشاورزی را به دنبال داشته و به عنوان عامل مهمی در ارز آوری برای کشور اثرگذار باشد.

از مجموع بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار عرصه جنگلی و مرتعی در شهرستان لارستان حدود ۹۰ درصد آن‌ها منابع ملی است.

اجرای سایت الگویی پنبه مرکز جویم لارستان

مسئول مرکز جهاد کشاورزی جویم از اجرای سایت الگویی پنبه با دو تیمار کشت مسطح و بی خاک ورزی درسطح ۲ هکتار در این بخش خبر داد.

نگهدار اولادحسین گفت: این سایت الگویی که در مزرعه ابراهیم ابراهیم زاده اجرا شده است از بذر گواهی شده رقم گلستان استفاده شده و مجهز به سیستم آبیاری تیپ می‌باشد.

او با اشاره به اینکه بذر مصرفی با سم کربوکسین تیرام ضدعفونی شده است گفت: به منظور کنترل علف‌های هرز در این مزرعه علف کش پیش رویشی ترفلان قبل از کشت بکار برده شده است.

اولادحسین گفت: کشت با دستگاه کف کار و کشت مستقیم صورت گرفته است و کود‌های پایه سولفات آمونیوم، سوپر فسفات تریپل و سولفات پتاسیم استفاده شده است.

بر اساس برآورد‌های انجام شده بیش از ۳۳ درصد تولید سالانه پنبه در استان فارس مربوط به شهرستان لارستان است.

فارس یکی از قطب‌های مهم کشت پنبه در کشور محسوب می‌شود که به لحاظ سطح زیر کشت پس از استان خراسان رضوی رتبه دوم را به خود اختصاص داده، اما به لحاظ عملکردی در رتبه نخست میزان برداشت پنبه در کشور قرار دارد.

کشت چغندرقند بهاره در اقلید

خدامراد طرفدار سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اقلید گفت: کشت چغندرقند بهاره از نیمه فروردین ماه در این شهرستان آغاز شده است و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه دارد.

او گفت: پیش بینی می‌شود با تحقق کشت ۳ هزار و ۷۰۰ هکتار سطح ابلاغی شهرستان، بیش از ۱۸۵ هزار تن محصول تولید و به کارخانه‌های قند طرف قرارداد کشاورزان ارسال کنند.

طرفدار به سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر توسعه کشت‌های قراردادی اشاره و گفت: کشت محصول چغندرقند به طور کامل در شهرستان قراردادی بوده و کشاورزان محصول تولید شده خود را به کارخانه‌های قند اقلید، اصفهان، کوار و مرودشت ارائه می‌کنند.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اقلید گفت: کشت قراردادی راه حلی مناسب برای پایداری تولید محصولات کشاورزی است و در این شیوه با تخصیص نهاده‌ها از جمله بذر، کود، مکانیزاسیون، نوار تیپ، آموزش‌های ترویجی و خرید محصول توسط کارخانه‌های طرف قرارداد، کشاورزان دغدغه‌ای برای تولید محصولات خود نخواهند داشت.

مزارع رستم زیر تیغ ناگهانی تگرگ بهاری

معاون فنی جهاد کشاورزی شهرستان رستم گفت: بارش ناگهانی تگرگ به همراه باد و باران بهاری به بیش از ۲۰۰ هکتار از مزارع این شهرستان خسارات وارد کرد.

هاتف مومنی گفت: تگرگ ساقه‌های گندم بیش از ۱۵۰ هکتار از مزارع را شکست که این موضوع می‌تواند کاهش میزان محصول و برداشت این مزارع را با مشکل روبرو سازد.

او گفت: همچنین بارش‌های بهاری بیش از ۳۰ هکتار از باغ‌های شهرستان که در مرحله بار گرفتن و گلدهی بودند را دچار ریزش و آسیب کرد.

معاون فنی جهاد کشاورزی شهرستان رستم سطح خسارات مزارع صیفی را بیش از ۲۰ هکتار اعلام و گفت: این خسارات به مزارع هندوانه و گوجه فرنگی در حال رشد وارد شد و ضرر و زیان زیادی را به بهره برداران تحمیل کرده است.

کشت نشایی گوجه فرنگی در اقلید

شهریار اسماعیلی فر مسئول مرکز جهاد کشاورزی آسپاس گفت: امسال کشت نشایی گوجه فرنگی در ۴۲۰ هکتار از مزارع این منطقه انجام می‌شود.

او گفت: ارقام مورد استفاده کشاورزان در کشت امسال شامل مایا، سرین، رعد و متین است.

اسماعیلی فر گفت: بر اساس پیش بینی‌ها ۲۱هزار تن گوجه فرنگی در آسپاس تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

مسئول مرکز جهاد کشاورزی آسپاس گفت: در تولید محصول گوجه فرنگی از روش‌های مختلف مدیریت آب از جمله استفاده از مالچ پلاستیکی، آبیاری نواری و کشت نشایی استفاده می‌شود.

شمیم عطر گل محمدی در استهبان

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی استهبان گفت: برداشت گل محمدی در سطح ۵۶ هکتار از گلزار‌های این شهرستان آغاز شده است.

فرزانه پایمرد گفت: با توجه به وجود خشکسالی و همچنین سرمازدگی بهاره میزان تولید در سال جاری کاهش یافته و پیش بینی می‌شود حدود ۴۵ تن گل برداشت شود.

نظر شما