شناسهٔ خبر: 54096981 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مسابقات استانی ریاضی روز ملی خیام در نیشابور برگزار شد

دانش آموزان دوره دوم ابتدایی و دوره اول و دوم متوسطه استان خراسان رضوی در هجدهمین دوره مسابقات استانی ریاضی روز ملی خیام به رقابت پرداختند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، مدیر آموزش و پرورش نیشابور گفت: امسال همزمان با برگزاری برنامه‌های بزرگداشت روز ملی خیام دهمین جشنواره ادبی چلّه چارانه و هجدهمین دوره مسابقات استانی ریاضیات بین دانش آموزان دوره دوم ابتدایی و  دوره اول و دوم متوسطه استان خراسان رضوی در نیشابور برگزار شد.
علیرضا کلیدری افزود: مسابقه چله چارانه در بخش حفظ و بیان مفاهیم رباعیات حکیم عمر خیام نیشابوری با هدف آشنایی دانش آموزان با مفاهیم رباعیات خیام، پرورش هوش کلامی، بهبود سواد خواندن و افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان برای دهمین سال پیاپی در دبستان‌های نیشابور برگزار شد.
وی ادامه داد: در این بخش ۴۰ رباعی خیام با مشورت کارشناسان مختلف انتخاب و ضبط شد و بر روی لوح فشرده برای خوانش صحیح در اختیار خانواده‌ها و معلمان قرار گرفت.
مدیر آموزش و پرورش نیشابور گفت: جامعه هدف این جشنواره، دانش آموزان دوره اول ابتدایی است که در سطح آموزشگاهی بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ دانش آموز شرکت و ۲۵۰ نفر به مرحله پایانی این جشنواره راه پیدا کردند و مراسم پایانی در روز ۲۸ اردیبهشت سالروز بزرگداشت حکیم عمر خیام نیشابوری در باغ مصفای خیام برگزار می‌شود.
کلیدری گفت: همزمان با این برنامه هجدهمین دوره مسابقات استانی ریاضیات نیز بین دانش آموزان دوره دوم ابتدایی و دوره اول و دوم متوسطه استان خراسان رضوی برگزار شد.
مدیر آموزش و پرورش نیشابور گفت: این مسابقات همه ساله به اهتمام خانه ریاضیات و گروه های آموزشی ریاضی آموزش و پرورش نیشابور همزمان با سالروز ملی بزرگداشت حکیم عمر خیام نیشابوری در بین دانش آموزان دوره دوم ابتدایی و دوره  اول و دوم متوسطه استان خراسان رضوی برگزار می‌شود.
کلیدری افزود: خیام نخستین کسی بود که نشان داد یک معادله درجه سه می تواند بیش از یک ریشه داشته یا جوابی نداشته باشد همچنین در حال حاضر از روش هندسی (ترسیمی) خیام برای به دست آوردن جوابهای معادله درجه سه به صورت محاسبات عددی استفاده می‌شود و برگزاری این مسابقات نیز برای آشنایی هرچه بیشتر دانش‌آموزان با شخصیت علمی خیام است.
وی اضافه کرد: در این دوره از مسابقات ۳۰۰ گروه دو و سه نفره باهم به رقابت پرداختند و سوالات طرح شده در این مسابقه کاملا مفهومی و بر اساس علم ریاضی بود تا دانش آموزان به روش استنباطی به آنها پاسخ دهند. 
مدیر آموزش و پرورش نیشابور گفت: با اهتمام خانه ریاضیات و گروه های آموزشی ریاضی آموزش و پرورش نیشابور این مسابقه مختص شهرستان نیشابور در کشور ثبت شده است و از سایر شهرهای استان خراسان رضوی نیز در این مسابقه شرکت کرده‌اند.
شهرستان ۴۰۰ هزار نفری نیشابور در جغرافیای مرکزی خراسان رضوی به فاصله ۱۲۷ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

نظر شما