شناسهٔ خبر: 54090761 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

صدور ۴۱ قرار محکومیت علیه وکلا در سال گذشته

رئیس کانون وکلای دادگستری همدان گفت: ۶۱ کیفرخواست علیه وکلا در استان صادر شد.

صاحب‌خبر -

مهدی غلامی جلال کانون وکلای دادگستری استان همدان گفت: سال گذشته ۲۵۸ پرونده علیه وکلا در این استان تشکیل و ۶۱ کیفرخواست برای آن‌ها صادر شده است.

او در جمع خبرنگاران گفت : ۲۱۲ پرونده تشکیل شده علیه وکلا در سال گذشته منجر به صدور منع تعقیب شد که بخشی از این پرونده‌های مربوط به سال ۱۳۹۹ است.

رئیس کانون وکلای دادگستری همدان گفت: پس از بررسی پرونده‌ها ۴۱ مورد منجر به صدور محکومیت شد.

غلامی جلال گفت: آرای صادره برای وکلای متخلف شامل توبیخ، درج در پرونده، تنزل درجه، تعلیق موقت و یک مورد ابطال بوده است.

او گفت: فرهنگ وکالت هنوز در جامعه نهادینه نشده است چرا که در نهایت یک نفر از وکلا در به نتیجه رساندن پرونده موفق نخواهند بود و این از سوی موکل به عنوان قصور و کوتاهی تلقی می‌شود.

رئیس کانون وکلای دادگستری همدان گفت: پرونده‌های مربوط به وکلا توسط یک دادستان، پنج دادیار در سه شعبه رسیدگی می‌شود و امسال ۲۸ پرونده علیه وکلا در این استان تشکیل شد که برای ۲۴ مورد رای منع تعقیب صادر و یک وکیل محکوم شد.

غلامی جلال گفت: در حال حاضر ۶۶۳ وکیل پایه یک فعال و ۵۹ وکیل کارآموز عضو کانون وکلای استان همدان هستند؛ طبق سفارش علمای دین و اخلاق برای سالم سازی یک مجموعه باید ابتدا از خودمان شروع کنیم و یک وکیل مکلف به مبرا بودن از خطا است.

به گفته او کانون وکلا در زمینه افراد ذیل مجموعه بسیار سختگیرانه عمل کرده به گونه‌ای که کوچکترین موارد نظیر پاسخ ندادن وکیل به تماس‌های تلفنی موکل و پرداخت نکردن اجاره بهای محل فعالیت از سوی وکیل تخلف محسوب می‌شود در حالیکه بروز این قبیل موارد در سایر صنوف تخلف نیست.

رئیس کانون وکلای دادگستری همدان گفت: یکی از تکالیف کانون وکلا، توجه و احقاق حق خبرنگاران است بنابراین خود را در حمایت از فعالان رسانه‌ای در برابر برخی زیاده خواهی‌ها خود را متعهد می‌دانیم تا از حق و حقوق این قشر دفاع کنیم.

او درباره اختلاف نظر پیش آمده بین کانون وکلا و قوه قضائیه نیز گفت: آیین نامه کانون وکلا به حقوق ملت توجه ویژه دارد چرا که در قانون اساسی و آموزه‌های دینی، حقوق مردم به رسمیت شناخته شده و محترم شمرده شده است.

غلامی جلال گفت: در متون دینی به صراحت عنوان شده که حق تظلم خواهی علیه حاکمیت برای افراد بدون هیچگونه ترس و لکنت زبان و مطالبه آن با صدای بلند از حاکم محفوظ است بنابراین وکیلی که انتخاب می‌کند باید بی طرف باشد.

رئیس کانون وکلای دادگستری همدان گفت: پذیرش وکالت افراد به منزله پذیرش باور‌های او نیست بلکه وکیل از حقوق موکل فارغ از نوع آیین و مذهب او باید دفاع کند.

او گفت: اختلاف کانون وکلا با قوه قضاییه در آیین نامه در همین نکته است.

غلامی جلال در ادامه گفت: کانون وکلا باید مبرا از دخالت باشد البته به معنای نفی نظارت نیست بلکه در عین استقلال باید نظارت بر این مجموعه نیز صورت بگیرد

منبع: ایرنا

نظر شما