حبیبالله بهمنی، کارگردان سینما و تلویزیون در گفتوگو با ایکنا پیرامون وضعیت کیفی تولیدات سرگرمی تلویزیون و پلتفرمها گفت: در دنیای امروز رقابتی جدی در حوزه رسانه به وجود آمده است به ویژه در حوزه سرگرمی این مسئله پررنگتر است. در چنین وضعیتی برای اینکه بتوانیم هویت فرهنگی خودمان را حفظ کنیم میبایست با قدرت به این عرصه ورود داشته باشیم. این نکته بحث اول ما را شکل میدهد ولی موضوع بااهمیتتر این است که ما با چه کیفیتی میخواهیم در رقابت برنامهسازان موفق باشیم؟
وی افزود: هویت ایرانی-اسلامی قابل قیاس با فرهنگ بیگانه به ویژه غربی نیست پس اگر قرار است در برنامهسازی فقط به فکر کپیکاری از برنامههای پربیننده خارجی باشیم شاید بتوانیم جذب مخاطب کنیم اما کارمان صدمات فرهنگی جدی به همراه خواهد داشت. برای کنترل این وضعیت، راهکار را با یک توصیه ساده نمیتوان به دست آورد بلکه برای آن نیاز است تا برنامهریزی دقیق و مدون در نظر گرفته شود.
کارگردان «سیب و سلما» ادامه داد: وقتی برنامهریزی انجام شود، نیازها شناسایی شده و برنامهساز میداند چگونه میتوان مخاطب و معنا را توامان با هم داشت. در این میان ممکن است سوالی پیش آید. چگونه مخاطب از برنامههای سطحی که به اسم سرگرمی تولید میشود استقبال میکند؟ آیا سلیقه تماشاگران افول پیدا کرده است؟ جواب روشن است. مردم نیاز به سرگرمی دارند بنابراین اگر این نیاز به درستی برای آنان تامین نشود رو به هر اثری خواهند آورد تا نیاز خود را تامین کنند.
وی با بیان اینکه اسپانسرها نقش مهمی در جهتدهی نیازهای جامعه ایفا میکنند؟ تاکید کرد: سرمایهگذار بخش خصوصی بیش هر چیز آنچه برایش اهمیت دارد سود شخصی است پس کاری میکند تا با نیازهای دروغی تماشاگر را به سوی محصولی که میخواهد بفروشد، متمایل کند حتی به دروغ میگویند آن وسیله یا کالا برای زندگی بهتر او بسیار حیاتی است.
این فیلمساز ادامه داد: یکی دیگر از راهکارهایی که انتظار میرود برنامهسازی ما را غنی از مفهوم کند استفاده از افراد خبره و آگاه در این رابطه است؛ افرادی که صرفا، به عنوان یک کار به فعالیتی که انجام میدهند نگاه نکنند بلکه توجه داشته باشند فعالیتی که انجام میدهند تا چه حد قادر است فرهنگ عمومی جامعه را تغییر دهد. متاسفانه این مسئله فعلاً در بسیاری از مسابقات و رئالیتیشوها مد نظر قرار نمیگیرد و تولیدات بیشتر در اختیار کاسبان است.
بیشتر بخوانید:
سیفی: سیما وقت تماشاگر را هدر میدهد
کثیریان: مسابقات تلویزیونی کپی و بدون خلاقیت هستند
این کارگردان در بخش انتهای سخنان خود تصریح کرد: سه فیلمنامه در دست دارم که دو سناریو با محوریت دفاع مقدس و مقاومت است و متن بعدی در حوزه طنز است. فیلم طنز موردنظر کاری در راستا سرگرمی و اندیشه است که از آن حرف زدم. این سه سناریو را به مراکز متعدد فرهنگی و دولتی پیشنهاد کردهام اما تا به امروز هیچیک از آنها حمایت حقیقی نکرده است!
انتهای پیام
نظر شما