شناسهٔ خبر: 54074777 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

وزیر راه وشهرسازی به ایسنا اعلام کرد

جزئیات توافق ترانزیتی ایران و ارمنستان/ پیشنهاد برای افزایش وام مسکن

روح‌الله رضایی مقدم

وزیر راه و شهرسازی جزئیات مذاکرات دوجانبه با وزیر مدیریت منطقه ای و زیرساخت ارمنستان را شرح داد و گفت: فردا جلسه شورای عالی مسکن برگزار می شود و پیشنهاد افزایش تسهیلات ودیعه و خرید مسکن را تا سقف ۱۰۰ و ۷۰۰ میلیون تومان برای تهران داده ایم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا؛ رستم قاسمی در حاشیه نشست با گنل سانسویان وزیر مدیریت منطقه ای و زیرساخت جمهوری ارمنستان، در پاسخ به ایسنا درباره جزئیات توافق دو جانبه با این کشور گفت: گرچه تزانزیت جاده ای با ارمنستان خیلی زیاد نیست اما امیدواریم با توافقات صورت گرفته بتوانیم حجم تزانزیت دو کشور را افزایش دهیم. چرا که اگر ایران وارمنستان در منطقه همکاری خوبی با یکدیگر بکند می تواند گام های بزرگی در راستای توسعه تزانزیت در کریدورهای شرق و غرب و شمال و جنوب داشته باشد.

وی افزود: از نظر حمل و نقل جاده ای محدودیتهای برای افزایش تعداد  کامیونهای ایرانی وجود دارد که امیدواریم این مشکلات حل شود و مذاکرات خوبی درباره تعرفه ها داشته ایم.

پیشنهاد وزیر برای افزایش وام ودیعه و خرید مسکن

قاسمی درباره آخرین وضعیت وام ودیعه و خرید مسکن گفت: فردا جلسه شورای عالی مسکن برگزار می شود و پیشنهاد دادیم تا وام ودیعه و خرید مسکن افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان برای وام ودیعه مسکن و مبلغ ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان برای خرید مسکن در استان تهران پیشنهاد دادیم که بانکها موظف اند این تسهیلات را پرداخت کنند.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: با شورای پول و اعتبار برای سود ۱۸ درصدی تسهیلات ودیعه مخالفیم چرا که معتقدیم باید سود وام ودیعه کمتر باشد. همچنین در وزارت راه و شهرسازی اعتقاد داریم که اجاره مسکن نباید بیشتر از ۲۵ درصد افزایش یابد و برای کنترل آن، طرحی داده‌ایم که بر اساس آن همه مشاوران املاک و آژانس‌های مکسن باید به سامانه وزارت راه و شهرسازی متصل شوند و مجوز مخصوص بگیرند. از طریق و با توجه به اینکه تمام قراردادها در این سامانه ثبت و بررسی می‌شود بازار اجاره و قراردادها را می‌بینیم و نباید اجاره از درصدی که مشخص می‌شود بیشتر افزایش پیدا کند.

به گفته قاسمی، در این صورت و اگر همه مشاوران املاک زیرمجموعه سامانه مورد نظر قرار بگیرند، قراردادهای صوری هم کاهش می‌یابد و حتی به دنبال این هستیم تا تعداد قراردادهای صوری را به صفر برسانیم.

وی همچنین درباره برنامه ساخت مسکن اینگونه توضیح داد: برنامه این است که چهار میلیون مسکن ساخته شود که احداث ۸۰۰ هزار واحد آن بر عهده بنیاد مسکن و در روستاها بوده هم اکنون عملیات ساخت ۱۷۰ هزار واحد مسکونی روستایی آغاز شده است. در برنامه مورد نظر، ۳۰۰ هزار واحد مسکونی را نیز در بافت فرسوده در دستور کار قرار دادیم که قرارداد ساخت ۱۵۰ هزار واحد آن منعقد شده اراضی مورد نیاز برای ساخت یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد تا ۴۰۰ یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شده است  و امیدواریم تا پایان شهریور امسال مرحله اول اجرای نهضت ملی مبنی بر آغاز ساخت ۲ میلیون واحد انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی درباره اینکه چرا از  ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای تامین مالی پروژه نهضت ملی مسکن در سال گذشته تنها یک درصد توسط بانک‌ها پرداخت شد، گفت: در سال گذشته مشکل این بود که باید با همکاری شورای پول و اعتبار، اعداد و سهم هر بانک برای پرداخت تسهیلات ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی مشخص می‌شد و در شش ماه اول، مهمترین برنامه دولت تهیه زمین و نقشه و جانمایی‌ها بود اما در حال حاضر این مسائل و مشکلات حل شده است.

قاسمی اعلام کرد: در حال حاضر هنوز ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر باقی مانده و به دنبال آن هستیم تا این تعهد وزارت راه و شهرسازی را نیز محقق کنیم. از سوی دیگر نیز مشکلات مسکن‌سازی در شهرهای جدید مانند پردیس و هشتگرد را حل خواهیم کرد.

وی همچنین درباره تفاهم های صورت گرفته در زمینه کریدور شمال جنوب و کریدور شرق- بین ایران و هند گفت: احداث بندر چابهار به عنوان مسیر اتصال به هند تقریبا به پایان رسیده و برای تجهیز این بندر با هندی ها توافقاتی انجام دادیم که البته اختلافاتی در این زمینه وجود دارد و امیدواریم هرچه زودتر این مسائل نیز حل شود اما درباره کریدور شرق با مسئله پس کرانه ها روبه رو هستیم. که اخیرا با حمایت دولت تسهیلاتی از صندوق توسعه ملی دریافت کردیم که البته به صورت کامل نیاز مالی مورد نیاز برطرف نمی شود اما رشد بسیار زیادی در پیشرفت پروژه اتفاق خواهد افتاد و امیدواریم در این فرصت بتوانیم باقیمانده منابع مالی مورد نیاز این پروژه را تامین کنیم.

قاسمی همچنین درباره صدور خدمات فنی و مهندسی به ارمنستان گفت: ایران توانایی بسیار زیادی در حوزه ساخت و ساز و خدمات فنی و مهندسی دارد که این پتانسیل به ویژه در حوزه احداث جاده نمود علمی دارد و وزیر ارمنستان در این راستا قرار است از آزادراه تهران شمال بازدید کند. و امیدواریم بتوانیم در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی به دستاوردهای مناسبی برسیم.

انتهای پیام 

نظر شما