شناسهٔ خبر: 54073120 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در پیام‌های جداگانه صورت گرفت

تسلیت مسوولان سیاسی و حزبی درپی درگذشت فاطمی‌نیا

تهران- ایرنا - برخی مسوولان سیاسی کشور در پیام‌های جداگانه‌ای درگذشت عالم وارسته، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالله فاطمی‌‏نیا را تسلیت گفتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا،  آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی با تسلیت درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین فاطمی‌نیا در پیامی تاکید کرد: این استاد برجسته اخلاق با کلام و بیان نافذ و سخنان تأثیرگذار، زندگی پرخیر و برکت خود را با اخلاص وقف ترویج و تبلیغ مبانی دینی و اعتقادی در سطوح مختلف کرد و با تألیف آثار ارزشمند کارنامه درخشانی از خود بر جا گذاشت که چون چراغی فروزان، الهام‌بخش باقی خواهد ماند.

رئیس‌جمهور در این پیام تصریح کرده است: رحلت عالم وارسته و خطیب توانا حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین آقای سیدعبدالله فاطمی‌نیا، موجب تأثر گردید. اینجانب این ضایعه را به حوزه‌های علمیه، علمای اعلام، علاقه‌مندان و به‌ویژه بیت شریف آن مرحوم تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند سبحان برای ایشان رحمت واسعه و همجواری با اجداد طاهرینش و برای بازماندگان صبر و سلامتی مسألت دارم.

مرحوم فاطمی‌نیا از مفسران زبردست صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه بود

آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان با ابراز تأثر و تأسف از رحلت حجت‌الاسلام والمسلمین فاطمی‌نیا در پیامی نوشت: این عالم پرتلاش و از استادان برجسته اخلاق و عرفان اسلامی که از مفسران زبردست صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه بود، سالیان متمادی به عنوان خطیبی توانا و استاد برجسته‌ سخن به تعلیم و تبیین مسائل دینی با محوریت اخلاق و ادب اسلامی پرداخت و شاگردان بسیاری تربیت کرد.

مرحوم فاطمی‌نیا باقیات صالحات ارزشمندی از خود برجا گذاشتند

محمدباقر قالیباف هم در پیام تسلیت برای رحلت حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالله فاطمی نیا آورده است: اذا مات العالم ثُلم فی الإسلام ثَلمة لا یسدّها شیء إلی یوم القیامة. خبر درگذشت عالم ربانی، عارف واصل، مورخ، کتاب‌شناس و ادیب چیره‌دست، معلم اخلاق و مراد و مقبول اهل نظر حضرت آیت الله سید عبدالله فاطمی‌نیا را دریافت کردم و عمیقاً متاثر و متاسف شدم.

رییس مجلس شورای اسلامی در این پیام افزود: حضرت آیت الله فاطمی نیا که از شاگردان برجسته حضرت آیت الله بهاء الدینی، حضرت آیت الله العظمی بهجت و علامه طباطبایی بودند، در سالهای طولانی عمر شریف و با برکت خود معارف حقه اسلام را ترویج نمودند و در راه تعلیم مبانی فهم درست و دقیق منابع دینی خدمات درخشانی ارائه کردند و با برپایی جلسات تفسیر صحیفه سجادیه، نهج البلاغه و زیارت جامعه کبیره باقیات صالحات ارزشمندی از خود برجای گذاشتند.

رییس قوه مقننه در این پیام تاکید کرد: ایشان همچنین در برهه‌های حساس تاریخ انقلاب اسلامی با دفاع صریح و راهگشا از آرمان‌های انقلاب اسلامی، مکتب امام راحل عظیم الشأن (ره) و رهبر معظم انقلاب، راهنمای خواص و مایهٔ دلگرمی و امیدواری مؤمنان بودند.

قالیباف در این پیام خاطرنشان کرد: این حادثه، ضایعه‌ای ناگوار برای حوزه‌های علمیه، روحانیت معزز، جامعه مذهبی تهران و عموم شاگردان و ارادتمندان ایشان به خصوص جوانان خواهد بود؛ اینجانب این فقدان عظیم را محضر بقیة الله الاعظم (ارواحنا فداه)، رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه و بیت شریف آن مرحوم تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال برای بازماندگان صبر و اجر و برای آن فقید سعید علو درجات مسئلت دارم.

هادی نفوس خداجو و حق طلب در پیمودن سیر و سلوک عرفانی و پیروی از ارزش‌ها بود

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه هم در پیامی درگذشت عالم وارسته حجت‌الاسلام فاطمی نیا را تسلیت گفت. در این پیام آمده است: خبر رحلت ملکوتی آیت‌الله سید عبدالله فاطمی‌نیا از اساتید برجسته دین و اخلاق در حوزه و دانشگاه و از وعاظ قدیمی مایه تاسف و تاثر اینجانب گردید.  

جهد خالصانه و متواضعانه و نفس مسیحایی آن استاد مبرز اخلاق و خطیب توانا در دمیدن نور آیات الهی و ترویج و تبلیغ مبانی دینی و اعتقادی و سیره نبوی و  ائمه اطهار (ع)، هادی نفوس خداجو و حق طلب در پیمودن سیر و سلوک عرفانی و پیروی از ارزش های والای الهی و انسانی بود.  

امیرعبداللهیان در این پیام تاکید کرده است: اینجانب رحلت آن عالم وارسته و استاد برجسته حوزه علمیه را به محضر حضرت بقیه‌الله‌الاعظم (عج)، نایب برحقش حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه، خاندان مکرم و مردم شریف و متدین ایران اسلامی به ویژه  کلیه علاقمندان به ایشان تسلیت و تعزیت عرض می‌نماید و از درگاه خداوند متعال  برای روح ملکوتی آن فقید سعید علو درجات و همجواری با انبیاء و اجداد طاهرینش و علماء و شهدا مسئلت دارم.

مدافع ارزش‌ها و اهداف اسلام، نظام و انقلاب بود

علی اکبر ولایتی نیز در پی ارتحال آیت الله فاطمی‌نیا در پیامی ارتحال ملکوتی عالم برجسته و استاد اخلاق، مرحوم آیت الله سید عبدالله فاطمی نیا را تسلیت گفت.  

دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی در این پیام تصریح کرده است: این استاد گرانقدر اخلاق و یار امام و رهبری که همواره مدافع ارزش‌ها و اهداف اسلام، نظام و انقلاب بودند، عمر شریف و پربرکت خویش را در راه اعتلای نام بلند اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام)، تبیین ارزش‌ها و آموزه‌های دینی و اسلامی مصروف کردند و همواره چراغ راه روشن این مسیر بودند و هستند.

ولایتی عنوان کرد: اینجانب رحلت جانسوز آن فقیه ربانی و شخصیت متواضع و انقلابی را به محضر ولی الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف، رهبر معظم انقلاب، مراجع معظم تقلید، حوزه‌های علمیه، علاقمندان، شاگردان و بیت معظم تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال، غفران الهی مسئلت می‌کنم.

عمری را در ترویج معارف اهل بیت (ع) و ارشاد مؤمنین سپری کرد

جامعه روحانیت مبارز هم در پیام جداگانه‌ای درگذشت حجت الاسلام فاطمی‌نیا را به روحانیت معظم و عموم مؤمنین و خاندان معزز ایشان تسلیت گفته و تاکید کرده است: آن مرحوم، عمری در ترویج معارف اهل بیت (ع) و ارشاد مؤمنین سپری کرد و با اطلاعات وسیع تاریخی، حدیثی، کلامی و عرفانی خدمات وسیعی به فرهنگ و معرفت دینی داشت.

در پیام جامعه روحانیت مبارز آمده است: از خداوند رئوف رحمت واسعه و حشر با اجداد طاهرینش و صبر و اجر برای همه بازماندگان و ارادتمندان آن سید بزرگوار طلب می‌کنیم.

پیام تسلیت بذرپاش در پی رحلت فاطمی‌نیا

مهرداد بذرپاش رئیس کل دیوان محاسبات کشور هم در پیامی اعلام کرد: رحلت حجت الاسلام سید عبدالله فاطمی‌نیا که استاد مبرز اخلاق و عرفان بود، را به بیت مکرم ایشان و عموم علاقمندان و شیفتگان مکتب اهل بیت تسلیت عرض می‌کنم و برای آن مرحوم، غفران الهی و حشر با اولیاءالله آرزومندم.

همواره بر پرهیز از رویکردهای عوامانه و پیراستن دین از سخنان نادرست و بدعت‌های ناروا تاکید داشت

هادی طحان نظیف سخنگوی شوای نگهبان نیز در پیامی ضمن تسلیت درگذشت آیت الله فاطمی نیا نوشت: این استاد اخلاق، حق بزرگی بر جوانان دارد چرا که جوانان زیادی از طریق کلام دلنشین ایشان با معارف اسلامی آشنا شدند و همیشه بر پرهیز از رویکردهای عوامانه و پیراستن دین از سخنان نادرست و بدعت‌های ناروا تاکید داشتند.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام فاطمی‌نیا از اساتید صاحب‌نام اخلاق در سال ۱۳۲۵ در تبریز چشم به جهان گشود و از کودکی تحت تربیت دینی و علمی پدر خود (میر اسماعیل) که از جمله علمای اهل عرفان بود، قرار گرفت. وی سپس قریب ۳۰ سال نزد میرزا حسن مصطفوی (از شاگردان سید علی قاضی) تحصیل کرد و در کنار تحصیلات حوزوی از محضر علمایی چون علامه طباطبایی،  سید محمدحسن الهی طباطبایی (برادر کوچک‌تر علامه طباطبایی)،  محمدتقی آملی،  سید رضا بهاءالدینی،  محمد تقی بهجت،  علامه جعفری در علوم اسلامی و عرفان بهره برد. این خطیب برجسته، شب گذشته دار فانی را وداع گفت.

منادی اخلاق مداری و آداب اسلامی بود

احمد وحیدی در پیام با تسلیت درگذشت آیت الله فاطمی نیا افزود: ارتحال عالم ربانی و عارف سالک حضرت آیت الله سید عبدالله فاطمی نیا موجب تاثر و تالم شد.

وحیدی اظهار داشت: آن مرحوم، با بهره گیری از دانش و معرفت عمیق دینی، منادی اخلاق مداری و آداب اسلامی در طول دهه های متمادی بود.

وی تاکید کرد: کلام دلنشین، خطابه های موثر و سخنرانی هایشان چون چراغی فروزان، راهنمای نسل جوان در کسب معارف دینی و اخلاق اسلامی بود و در این مسیر، شاگردان و علاقمندان زیادی از محضر پر فیضشان و آثار و تالیفات گرانقدرشان بهره مند شدند.

وزیر کشور در این پیام افزود: اینجانب در گذشت این عالم وارسته و استاد اخلاق را به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی، علما و حوزه های علمیه، علاقه مندان و شاگردان آن مرحوم و بیت شریفشان تسلیت عرض می کنم و از حضرت حق تعالی علو درجات و همنشینی با اولیای الهی را برای آن مرحوم و صبر جمیل برای بیت مکرمشان مسالت دارم.

آثار او مرجع و چراغ راه دوست‌داران و شاگردان خود خواهد شد

امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش در پیامی درگذشت آیت الله سید عبدالله فاطمی‌نیا، استاد اخلاق و عرفان را تسلیت گفت.

در این پیام آمده است: درگذشت خطیب ارجمند، استاد برجسته عرفان و اخلاق، مورخ اسلامی و سالک الی‌الله حضرت آیت الله سید عبدالله فاطمی‌نیا بسیار موجب تأسف و تألم خاطر شد.

سرلشکر موسوی افزود: این استاد فرهیخته که از محضر بزرگانی همچون علامه طباطبایی، آیت‌الله بهجت، آیت الله بهاءالدینی، آیت الله محمدتقی آملی تلمّذ کردند، منشأ خدمات ارزنده‌ای در زمینه علوم اسلامی و تحقیق و پژوهش در این زمینه شده‌ و آثار ارزشمندی را به یادگار گذاشته اند که بدون شک مرجع و چراغ راه دوست‌داران و شاگردان خود خواهد شد.

وی در این پیام تصریح کرد: اینجانب ضمن آرزوی علو درجات از درگاه خداوند متعال برای آن استاد اخلاق و عالم مجاهد و انقلابی، درگذشت ایشان را به پیشگاه مقام معظم رهبری، بیت مکرم، شاگردان، ارادتمندان و بازماندگان آن مرحوم تسلیت عرض می کنم.

بخش بزرگی از زندگانی خود را صرف تحقیق، پژوهش و تفسیر اثرگذار کرد

در پیام تسلیت حجت‌الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمده است: درگذشت عالم نیک‌اندیش و واعظ وارسته، مرحوم جناب آقای حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سید عبدالله فاطمی‌نیا، استاد اخلاق و مورخ اسلام‌شناس که بخش بزرگی از زندگانی خود را صرف تحقیق، پژوهش و تفسیر اثرگذار کرد، خدمت خانواده ایشان و همه دوستداران تسلیت عرض می‌نمایم.  

نظر شما