شناسهٔ خبر: 54048490 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مقام یمنی:

توافق آتش بس نادرست بودن درخواست‌های صلح متجاوزان را آشکار کرد

عضو هیات مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن گفت که خویشتن داری یمن پس از توافق آتش بس، رفتار کشور‌های متجاوز را برای همه روشن کرد.

صاحب‌خبر -

عبدالملک العجری اعلام کرد ائتلاف متجاوز از ابتدا به بهانه‌های مختلفی از بازگشایی فرودگاه بین المللی صنعا جلوگیری کرده است. روشن است که کشور‌های متجاوز می‌خواهند در مسیر احقاق منافع مردم یمن مانع تراشی کنند. درحالی که دانشجویان و بیماران از افتتاح فرودگاه صنعا بهرمند می‌شوند، اما آن‌ها مانع از افتتاح فرودگاه می‌شوند.

العجری به شبکه المسیره گفت: نهاد‌های وابسته به مزدوران متجاوز توسط قدرت‌های خارجی تشکیل شده است. ما تلاش کردیم خویشتن دار باشیم تا رفتار کشور‌های متجاوز برای همه روشن شود، اما موانع همچنان پابرجاست.

وی  تاکید کرد سازمان ملل باید هر چه سریعتر برای حفظ آتش بس، پرواز‌های قبلی را جبران کند. سازمان ملل متحد و کشور‌های متجاوز مسئولیت مانع تراشی در مسیر آتش بس را بر عهده دارند. ائتلاف متجاوز می‌خواهد اقدامات نظامی را متوقف کند تا کشورهایشان مورد هدف قرار نگیرد و پس از آن یمن را زیر بحران نگه دارند تا اوضاع را از درون منفجر کنند. کشور‌های متجاوز هنوز جدیت خود را برای صلح نشان نداده اند و از رنج مردم یمن لذت می‌برند. موافقت با آتش بس فقط برای کاهش درد و رنج مردم یمن بود، اما عملکرد طرف مقابل صحت موضع یمن را نسبت به رفع محاصره تایید می‌کند.

العجری گفت: مزدوران متجاوز هیچ اختیاری برای تصمیم گیری در خصوص محاصره ندارند و کشور‌های متجاوز مسئول هستند حتی اگر تلاش کنند که مزدوران خود را مسئول نشان دهند. موافقت با توافقنامه آتش بس، برای بستن راه بهانه‌های متجاوزان بود که ادعا می‌کردند صنعا درخواست‌های صلح را رد می‌کند. توافق آتش بس آزمایشی برای نیات کشور‌های متجاوز بود و نادرست بودن درخواست‌های صلح آن‌ها را آشکار کرد.

وی  در انتها عملکرد سازمان ملل در اجرای آتش بس را ناامید کننده نامید.

اواخر فروردین ماه امسال بین یمن و نیرو‌های ائتلاف متجاوز با میانجیگری سازمان ملل، آتش‌بس برقرار شد تا حملات متوقف شده و کشتی‌های حامل غذا و مواد دارویی به یمن برسد. از آن زمان تاکنون منابع نظامی یمن بار‌ها از نقض آتش‌بس از سوی نیرو‌های ائتلاف خبر داده اند. جنبش انصارالله در پاسخ به اقدامات ائتلاف سعودی هفته گذشته اعلام کرد پاسخ به لغو آتش بس سازمان ملل در یمن از ریاض تا ابوظبی بسیار دردناک خواهد بود و نیرو‌های مسلح و کمیته‌های مردمی برای برخورد با هرگونه تجاوزی آماده هستند.

نظر شما