شناسهٔ خبر: 54029772 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

طحان نظیف: طرح تغییر ساعت رسمی کشور از سال آینده اجرا می‌شود/ اصلاح قانون انتخابات نیاز به همت دارد

صاحب‌خبر -

شفقنا_ سخنگوی شورای نگهبان گفت: کشور، مشکلات اقتصادی دارد که همه دستگاه‌ها باید برای حل ان کمک کنند و ما هم در حیطه وظایف و اختیارات، این موضوع را لحاظ می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار شفقنا، دکتر هادی طحان نظیف با اشاره به طرح تغییر ساعت رسمی کشور گفت:  در جلسات قبلی شورا، این طرح مغایر با موازین شرع و قانون اساسی‌شناخته نشد اما در این خصوص تبصره‌ای وجود دارد که در مورد ساعت رسمی تصریح شد که دولت به تعییر ساعت رسمی، مجاز نیست اما در مورد ساعت کاری، دولت این اختیار را دارد که متناسب با شرایط جغرافیایی این تغییر را اعمال کند.

او در خصوص زمان اجرای این طرح گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۲ این قانون اجرا می‌شود و دستگاه ها، زمان لازم برای تمهید مقدمات اجرا را در اختیار دارند.

طحان نظیف بیان داشت: طرح مدیریت داده ها و اطلاعات ملی هم بررسی شد که ایرادات متعددی داشت که به مجلس ارجاع شد.

او در خصوص قانون مجلس برای به کارگیری نیرو در دستگاه‌ها و استثنا شدن برخی دستگاه‌ها از قانون، گفت: ان دستگاه ها مقررات خاص خود را دارند که به معنای بی ضابطه بودن نیست بلکه به دلیل مستقل بودن از دولت، از ضوابط خاص خود پیروی می‌کنند.

طحان نظیف در خصوص نشست سخنگویان سه قوا گفت:  این جلسات بیشتر در جهت آگاهی از اطلاعات است و ما وارد حیطه های سایر دستگاه‌ها نمی‌شویم اما کشور، مشکلات اقتصادی دارد که همه دستگاه‌ها باید برای حل آن کمک کنند و ما هم در حیطه وظایف و اختیارات، این موضوع را لحاظ می‌کنیم.

او در خصوص طرح شفافیت دستگاه‌های اجرایی گفت: این طرح در حال تصویب است و مخالفین و موافقینی دارد ما باید متن نهایی و مصوبه مجلس را دریافت کرده و آن زمان اگر مغایر شرع و قانون باشد، اآن را اعمال خواهیم کرد.

طحان نظیف در خصوص طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس و شوراها، گفت: آخرین مرحله مربوط به یکسال گذشته است که مصوبه مجلس به شورای نگهبان ارسال شد و شورای نگهبان اعلام کرد نسبت به این مصوبه اشکال و ابهامی ندارد، البته ایراد هیئت عالی مجمع وجود داشت که آن مصوبه در همان‌مرحله متوقف شد. جلسه ای با مجمع تشخیص و مجلس و شورای نگهبان در خصوص اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری برگزار نشده است.

وی در خصوص اصلاح قانون انتخابات شورا ها گفت: طبق اطلاعی که بنده دارم در دستور کار کمیسیون تخصصی مجلس است ولی نماینده از شورای نگهبان در جلسات حضور نداشته است. نسبت به اصلاح قانون انتخابات مجلس هم اخبار جدید نداریم، زمان کافی برای اصلاح قانون انتخابات وجود دارد و این فرصت کمی نیست، اصلاح قانون انتخابات‌مبنی‌بر سیاست های کلی انتخابات نیاز به همت دارد‌، مجلس فعالیت هایی در این رابطه دارد که امیدواریم این موضوع به نتیجه برسد و ما علاقه مندیم انتخابات سال بعد ، مجلس با قانون جدید و اصلاح شده برگزار شود‌.

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با تاثیر فعالیت رسانه‌ای در تایید صلاحیت‌ها گفت: فضای سیاسی کشور باز و آزاد است و گروه‌ها آزاد هستند در چارچوب قانون اظهارنظر کنند اما اقتضائات کشور این است که بیش از گذشته به قانون و مصالح کشور پایبند باشند.

او در پاسخ به سوالی راجع به طرح شفافیت قوای سه گانه گفت: موضوع شفافیت موضوع مهمی بوده است و این طرح در حال تصویب است و اظهارنظرات بسیاری راجع به آن انجام می‌شود؛ باید اجازه دهید متن نهایی و مصوبه مجلس را دریافت کنیم و طبیعتا اعلام نظر خواهیم کرد.

طحان نظیف درباره الکترونیکی برگزار شدن انتخابات گفت: شورای نگهبان ناظر انتخابات است و نمی‌تواند به این موضوع ورود کند باید پیشنهادات وزارت کشور داده شود و بعد ما ورود کنیم.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره این‌که چرا اسم شورای نگهبان در طرح شفافیت قوای سه‌گانه نیست؟ گفت: شورای نگهبان اساسا مصوبه ندارد و در مورد مصوبات اظهارنظر می‌کند من دوستان را به سامانه جامع نظرات شورای نگهبان ارجاع می‌دهم. این سامانه حاوی تمام متن‌های طرح‌ها و لوایح، مشروح مذاکرات شورا تا آن‌جا که پیاده شده و استدلال‌های دسته‌بندی شده اعضا است. پس ما همیشه پیشتاز شفافیت بودیم اما این‌که چرا اسم ما در این طرح نیست را باید از نمایندگان مجلس بپرسید.

سخنگوی شورای نگهبان درباره مسئله نظام پارلمانی دومجلسی گفت: این‌ها بحث‌های علمی و کارشناسی و پژوهشی است و در این جلسه فرصت طرح آن نیست. این بحث مشخصا در شورای نگهبان مطرح نشده است اما دانشگاه‌ها باید حتما به این مسائل حقوق عمومی بپردازند. سازوکار بازنگری در قانون اساسی مشخص است و هیچ بن‌بستی وجود ندارد طبیعتا اگر سیر قانونی آن طی شود ماهم استقبال می‌کنیم.

او در پاسخ به سوالی درباره مصوبه دولت درباره واردات خودرو گفت: ما در بحث ساماندهی صنعت خودرو در مرحله آخر ابهام و ایرادی نداشتیم و تنها هیئت عالی نظارت مجمع اشکالاتی داشت اما این‌که مصوبه دولت با نظرات هیئت عالی نظرات انطباق دارد را نمی‌دانم.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی راجع به اصلاح قانون انتخابات مجلس گفت: دو نکته وجود دارد یکی بحث کلی اصلاح قانون انتخابات است که معتقدیم همه تلاش کنند تا این اصلاحیه به سال بعد برسد. اما درباره انتخابات استانی یا تناسبی بحثی در شورای نگهبان مطرح نبوده است. جلساتی در خصوص اصلاح انتخابات برگزار شده است اما بحثی در خصوص انتخابات استانی یا تناسبی نداشتیم. باید ببینیم پیشنهادات عزیزان ما در مجلس چه بوده است و بعد راجع به آن اظهارنظر می‌کنیم.

نظر شما