شناسهٔ خبر: 54013539 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

یک فعال اجتماعی:

«نه به کار کودک» با رفع فقر در خانواده‌ها/ کودکان به اجبار راهی «کار و خیابان» می‌شوند

به گفته‌ی حاج یوسیفی برای تحققِ «نه به کار کودک» باید فقر در خانواده‌های کودکان کار کاهش یابد چراکه اکثر این کودکان علیرغم میل باطنی خانواده به دلیل فقر به کار مجبور می‌شوند.

صاحب‌خبر -

اعظم حاج یوسفی (موسس و مدیرعامل موسسه کودکان نیکوکار موعود ایرانیان) به خبرنگار ایلنا گفت: در دنیای پرخشونت امروز، کودکان چندان رنگ مهربانی نمی‌بینند؛ اگر نتوانیم مهربانی را ترویج کنیم، باید در کتاب‌های قدیم دنبال آن بگردیم؛ در همین راستا، ما در دو بستر کار را پیش می‌بریم که یکی آموزش نیکوکاری به کودکانِ برخوردار با رضایت والدین آن‌هاست. با کودکان کارگاه‌هایی برگزار می‌کنیم که در این کارگاه‌ها، مفاهیم نیکوکاری تسهیلگری می‌شود؛ بعد از آن یک فعالیت اجتماعی با آن‌ها انجام می‌دهیم که در محیط یک فعالیت نیکوکارانه صورت بگیرد؛ برای نمونه، در هفته سلامت، با بچه‌ها در مورد سلامت سیاره زمین صحبت کردیم و به این نتیجه رسیدیم که باید به «پلاستیک» نه بگوییم. کیسه‌های متقال موسسه تهیه کرد؛ کودکان روی آن طرح و نقاشی کشیدند و سپس همایشی به نام تجربه و امید، برگزار شد که در آن پیشکسوتان نیکوکار در کنار کودکان نیکوکار قرار گرفتند و نیکوکاری را تشویق کردند.

او افزود: ما خیرین کوچکی به نام کودکان نیکوکار داریم که فعالیت‌های مختلفی صورت می‌دهند و خدماتی به کودکان کار ارائه می‌دهند. ما بیست و چهارم خرداد روزِ «نه به کار کودک» را در پیش رو داریم؛ برای آن روز برنامه‌هایی داریم؛ در دو منطقه (۵ و ۱۵) بررسی سلامت کودکان کار را با کمک پزشکان متخصص انجام می‌دهیم. می‌خواهیم توجه مردم و مسئولان را به این موضوع جلب کنیم که کودکان کار نیز مانند سایر کودکان جامعه باید به درستی تغذیه شوند و در روند رشد، مکمل‌های لازم را دریافت کنند؛ این کودکان از طرف موسسه رایگان ویزیت می‌شوند و اگر نیاز به آزمایش‌های پزشکی داشته باشند، انجام می‌شود؛ اگر نیاز به مکمل غذایی داشته باشند، رایگان به آن‌ها داده می‌شود.

به گفته‌ی حاج یوسیفی برای تحققِ «نه به کار کودک» باید فقر در خانواده‌های کودکان کار کاهش یابد چراکه اکثر این کودکان علیرغم میل باطنی خانواده به دلیل فقر به کار مجبور می‌شوند.

او ادامه می‌دهد: این کودکان اکثراً بی‌سرپرست یا بدسرپرست هستند؛ بنابراین از طرف موسسه اشتغال مادران این کودکان تقویت می‌شود؛ ما آموزش رایگان قالیبافی داریم؛ بعد کمک می‌کنیم این مادران کارگاه دایر کنند و دستمزدشان بیشتر از عرف بازار باشد تا نیاز به کار کودک تا حدودی مرتفع شود. از سوی دیگر، ما بورسیه‌های مختلف برای کودکان کار مستعد ارائه می‌دهیم؛ بورسیه‌های تحصیلی، هنری یا ورزشی براساس استعداد کودکان داده می‌شود؛ در سال‌های گذشته از بین همین کودکان، فارغ التحصیلان مهندسی، پرشکی و… داشته‌ایم.

این فعال اجتماعی در پایان تصریح می‌کند: برای حذف کامل کار کودک، باید زیرساخت‌ها و شرایط فراهم شود و صرفاً با شعار نمی‌توان این پدیده را از میان برداشت.

نظر شما